Academic article
-
Solholm, Roar; Bjørknes, Ragnhild; Jakobsen, Reidar
(2019). Change in Mothers’ Perception of Well-being and Distress following Treatment of Child Conduct Problems. (external link)
-
Kjøbli, John; Solholm, Roar; Reer, Marit
et al. (2016). Tidlig innsats for barn i risiko : et program for å forebygge og redusere atferdsproblemer. (external link)
-
Solholm, Roar; Ogden, Terje; Jakobsen, Reidar
(2014). Conduct problems in children. Characteristics of families recruited for a clinical outcome trial as compared to families in an implementation study. (external link)
-
Solholm, Roar; Kjøbli, John; Christiansen, Terje
(2013). Early initiatives for children at risk - development of a program for the prevention and treatment of behavior problems in primary services. (external link)
-
Bru, Lene; Solholm, Roar; Idsøe, Thormod
(2012). Participants' experiences of an early cognitive behavioral intervention for adolescents with symtoms of depression. (external link)
-
Sørlie, Mari-Anne; Ogen, Terje; Solholm, Roar
et al. (2010). Implementeringskvalitet - om å få tiltak til virke: En oversikt. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2009). Atferdsvansker - kortvarig foreldrerådgiving og lærerkonsultasjon i arbeidet med atferdsvansker blant barn - modellutvikling i en kommune. (external link)
-
Solholm, Roar; Askeland, Elisabeth; Christiansen, Terje
et al. (2005). Parent Management Training - Oregon-modellen. Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge. (external link)
Doctoral dissertation
Thesis at a second degree level
-
Tellnes, Hilde Bratlid; Solholm, Roar; Mohaupt, Henning
(2015). Voldsutøvende fedre og utviklingsstøttende omsorg: En kvalitativ studie om fedres opplevelse av emosjonelle samspill med sine barn. (external link)
-
Husabø, Ingrid Elisabeth; Riis, Katinka; Solholm, Roar
et al. (2014). Interventions Targeting Suicide-Related Behavior In Depressed Adolescents: A Systematic Review. (external link)
-
Næs, Kirsti Skogestad; Solholm, Roar
(2014). Increase in Prevalence of Depression Among Girls in Early Adolescence - the Contribution of Cognitive Factors. A Literature Review. (external link)
-
Møller, Lys Helene Haugstad; Solholm, Roar
(2012). Terapeutisk allianse i familieterapi. (external link)
-
Ulvestad, Marie Signe Garseth; Solholm, Roar
(2012). Mentaliseringsbaserte intervensjonsprogrammer for familier. (external link)
-
Mundal, Kristine; Trondsen, Sigurd A.; Solholm, Roar
(2012). Den narrative komponenten i traumefokusert kognitiv adferdsterapi. (external link)
-
Holmen, Linda; Nordhaug, Siv Irene; Solholm, Roar
(2011). Foreldreinvolvering i kognitiv atferdsterapi: En litteraturstudie av foreldrenes roller i behandling av barn og unge med angst eller depresjon. (external link)
-
Danielsen, Trygve; Solholm, Roar
(2011). Psykologers virksomhet ved helsestasjoner: en spørreskjemaundersøkelse. (external link)
-
Bru, Lene; Solholm, Roar; Idsøe, Thormod
(2010). A Group-based Cognitive-Behavioral Intervention for Adolescent Depression: A Qualitative, Exploratory Study of Participants' Experiences. (external link)
-
Fasmer, Karoline Marie Hopsnes; Husby, Liv Astrid; Solholm, Roar
(2008). Kjønnsforskjeller i relasjonell aggresjon hos barn under tolv år - en systematisk litteraturgjennomgang av empiriske studier. (external link)
-
Kjærnes, Ingrid; Solholm, Roar
(2008). Sammenhengen mellom foreldrepraksis og atferdsvansker - en empirisk undersøkelse. (external link)
-
Langeland, Peter; Solholm, Roar
(2007). Fosterbarn med åtferdsvanskar Kva kompetanse treng fosterforeldre i møte med desse barna?. (external link)
-
Garnes, Anne-Kjersti Fyrand; Solholm, Roar
(2006). Veiledning belyst ut fra konseptuelle modeller for veiledning - En undersøkelse av veiledning i Parent Management Training - Oregonmodellen. (external link)
Lecture
Chapter
-
Solholm, Roar
(2014). Metodens bakgrunn og opprinnelse. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2014). Behandlingsforskning og PMTO som en evidensbasert metode. (external link)
-
Apland, Anett; Askeland, Elisabeth; Solholm, Roar
(2014). Status og veien videre. (external link)
-
Solholm, Roar
(2014). Målgruppen-Barn med atferdsvansker. Forekomst og forløp, risiko og årsak. (external link)
-
Solholm, Roar; Askeland, Elisabeth; Christiansen, Terje
et al. (2014). Innføring av PMTO i Norge. (external link)
Introduction
Textbook
Poster
-
Christiansen, Terje; Askeland, Elisabeth; Solholm, Roar
(2011). Implementation - the Art of Multitasking. (external link)
-
Kjøbli, John; Christiansen, Terje; Solholm, Roar
(2008). The Early Intervention for Children at Risk for Developing Behavior Problems (TIBIR). Improving preventive efforts by combining research and pratice in real world settings. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2000). Conduct problems in children -translation and adaptation of The Family and Peer Process Code. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2000). Conduct problems in children -translation and adaptation of The Family and Peer Process Code. (external link)
Academic lecture
-
Solholm, Roar
(2011). Intervention Intensity: Prevention to Treatment. Early Initiatives for Children at Risk: The TIBIR Program. (external link)
-
Solholm, Roar; Kjøbli, John
(2010). Tidlig innsats for barn i risiko-implementering,drift og resultater fra kommunene. (external link)
-
Solholm, Roar; Christiansen, Terje; Kjøbli, John
(2009). Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR). Et program for å forebygge og avhjelpe atferdsvansker på kommunalt nivå. (external link)
-
Solholm, Roar
(2008). Erfaring med evidensbaserte metoder i region nord: PMTO, PALS og TIBIR. (external link)
-
Solholm, Roar
(2008). PMTO effekstudien - en randomisert kontrollert studie med norske familier. (external link)
-
Christiansen, Terje; Solholm, Roar
(2008). Implementing Prevention and Treatment Programs for Conduct Problems: The Case of Norway. (external link)
-
Solholm, Roar; Askeland, Elisabeth
(2007). Parent Management Training-Oregon-modellen: Resultater av snart 10 års utprøving i Norge. (external link)
-
Solholm, Roar
(2007). Implementering av PMTO i Norge. (external link)
-
Solholm, Roar
(2007). Atferdsproblemer hos barn og unge. Oppsummering av kunnskapsstatus. (external link)
-
Solholm, Roar
(2006). Utvikling og evaluering av kurs for fosterforeldre. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2006). Forskningsbasert kunnskap II: Hvordan trekke gyldige slutninger. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2006). Introduksjon til kvantitative metoder. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2006). Hva mener vi med evidensbaserte metoder?. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2006). PMTO-kurs for fosterforeldre: utvikling, utprøving og foreløpige brukerevalueringer. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2006). Forskningsbasert kunnskap I: Validitet - om å kunne trekke gyldige slutninger. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2005). Opplæringsseminar for kursholdere i PMTO-kurs for fosterforeldre. (external link)
-
Austeid, Bjørn; Solholm, Roar
(2005). Introduksjon til direkte arbeid med barn. (external link)
-
Myklebust, Owe; Solholm, Roar
(2005). Veiledning av ansatte i skole og barnehage. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2005). Introduksjon til fidelity of implementation rating system (FIMP). (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2005). Presentasjonsteknikk og formidling. (external link)
-
Solholm, Roar
(2005). Utvikling av foreldreferdigheter: Muligheter og begrensninger i Parent Management Trainig (PMTO). (external link)
-
Myklebust, Owe; Solholm, Roar
(2005). Samarbeidet hjem - skole. (external link)
-
Myklebust, Owe; Solholm, Roar
(2005). Hvordan lykkes på skolen?. (external link)
-
Austeid, Bjørn; Solholm, Roar
(2005). Positiv involvering. (external link)
-
Solholm, Roar; Myklebust, Owe
(2005). Funksjonell atferdsvurdering. (external link)
-
Solholm, Roar
(2005). Familie-og nærmiljøbasert behandling av atferdsvansker hos barn. (external link)
-
Solholm, Roar; Austeid, Bjørn
(2004). Grensesetting. (external link)
-
Solholm, Roar
(2004). Grensesetting og negative konsekvenser. (external link)
-
Solholm, Roar; Owe, Myklebust
(2004). Læring av nye ferdigheter. Systematisk bruk av ros og oppmuntring. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2004). Pattersons lærngsanalyse av sosial interaksjon. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2004). Mikrososial analyse og coercion theory. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2004). Parent Management Training � Oregon modellen (PMTO): Teori- og forskningsgrunnlag. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2004). Forskning med utgangspunkt i Pattersons modell. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2004). Forskningsstøtte til PMTO-behandlingsprogrammet. Evalueringsstudier. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2004). Atferdsproblemer hos barn: utvikling og tilrettelegging av observasjonsmetodikk. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2004). Kandidatenes egenevaluering av sine PMTO-ferdigheter Foreløpige resultater fra evalueringen av opplæringsprogrammet. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2004). PMTO-kurs for fosterforeldre. Utvikling av et 9-dagers kurs for fosterforeldre med atferdsvanskelige barn. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2004). Parent Management Training � Oregon modellen (PMTO). Teori- og forskningsgrunnlag. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2004). Parent Management Training � Oregon modellen (PMTO). Behandlingsmodell og utvalgte foreldreverktøy. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2004). Regulering av følelser. (external link)
-
Solholm, Roar
(2004). PMTO - Muligheter og utfordringer. (external link)
-
Solholm, Roar; Owe, Myklebust
(2004). Grensesetting og negative konsekvenser I. (external link)
-
Solholm, Roar
(2004). Atferdsproblemer hos barn og unge. Oppsummering av kunnskapsstatus. (external link)
-
Solholm, Roar; Austeid, Bjørn
(2004). Grensesetting og negative konsekvenser II. (external link)
-
Solholm, Roar
(2004). Parent Management Training Oregon Modellen (PMTO), Webster-Stratton gruppemodell og Multisystemisk Therapy (MST). (external link)
-
Solholm, Roar
(2004). Parent Management Training (Oregon-modellen)Behandling av barn med åtferdsvanskar. Status og vidare planar for innføring. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2003). PMTO i region vest - status og planer fremover. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2003). PMTO-kurs for fosterforeldre. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2003). Presentasjonsteknikk og formidling. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Amerikansk/norsk studie av implementering av PMT i Norge. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Tidlig indentifisering av barn med atferdsvansker. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2002). Erfaringer fra PMTO-kurs for fosterforeldre. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2002). Mikrososial analyse og coercion theory. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Læring av nye ferdigheter. Systematisk bruk av ros og oppmuntring. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Å lykkes på skolen. Kartlegging og oppfølging av enkeltelever. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2002). Forskning og teori knyttet til med utgangspunkt i Pattersons modell. Gjennomgang av noen sentrale utvalgte arbeider. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2002). Oppfølgingssamling: PMT-kurs for fosterforeldre. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Implementering av Parent Management Training - Oregonmodellen i Norge. Tiltak og forskning. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2002). Grensesetting og negative konsekvenser. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2002). Pattersons læringsanalyse av sosial interaksjon. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Motstand og identifisering av motstand. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Problemløsning. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Grensesetting og negative konsekvenser. Bruk av ekstraoppgaver. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Terapeutferdigheter og motstand. (external link)
-
Solholm, Roar
(2002). Å lykkes på skolen. Samarbeidsmodell og innhold i kontakten med skolen. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2002). PMTO i fosterhjemsarbeid. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2002). PMT-kurs for fosterforeldre. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2002). Forskningsstøtte til behandlingsprogrammet. Evalueringsstudier. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2001). Atferdsproblemer hos barn: utvikling og tilrettelegging av observasjonsmetodikk. (external link)
-
Solholm, Roar
(2000). Conduct problems in children - translation and adaptation of the Family and Peer Process Code. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2000). Advantages and pitfalls in adaptation of The Family and Peer Process Code to the Observer Video-pro. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2000). Parent management training (PMT): Teoretisk grunnlag og behandlingsmodell. (external link)
-
Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar
(2000). Atferdsproblemer hos barn - utvikling og tilrettelegging av observasjonsmetodikk. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2000). Challenges in the translation and adaptation of The Family and Peer Process Code to Norwegian. (external link)
-
Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar
(2000). Parent management training (PMT): Teoretisk grunnlag og behandlingsmodell. (external link)
Popular scientific article
Report
Other presentation
Book Translation
Compendium
Popular scientific lecture
Academic chapter/article/Conference paper
Other
Book review
See a complete overview of publications in Cristin.