Sigmund Grønmo
Position
Emeritus, Emeritus Professor
Affiliation
Research
Economic sociology, with particular emphasis on network studies and structural analysis. Several books and numerous articles in Norwegian and international journals, especially in the areas of economic sociology, sociology of time, and social science methodology. Most recent books: Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utgave, Fagbokforlaget 2016), Ulikhet: Sosiologiske perspektiver og analyser (Fagbokforlaget 2021 – edited with Ann Nilsen and Karen Christensen), andSocial Research Methods: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, Second Edition (Sage 2024).
Publications
Feature article
- Grønmo, Sigmund (2024). Akademisk boikott og akademisk frihet på ulike samarbeidsnivåer.. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Hernes, Gudmund (2024). Ørjar Øyen 1927-2024: Samfunnsforsker, universitetsleder og verdensborger. . (external link)
- Grønmo, Sigmund (2023). Setter Bergen på verdenskartet. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2023). En kontroversiell og berettiget pris fyller 20 år.. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2021). Ulikhet handler om mer enn økonomi. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2021). Arbeiderpartiets forslag om utdanningssentre - løsning for Nesna?. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2021). Gode avklaringer om Nesna fra Ap. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2021). Regjeringen og Stortinget kan beslutte å gjenreise Høgskolen i Nesna. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2021). Gjenreising av Høgskolen i Nesna - NOKUTs rolle. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2020). Gjenreis Høgskolen i Nesna!. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2019). Autonomi eller påtvunget valg. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2019). Fusjon, autonomi og nedlegging. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2014). Samisk høgskole 25 år. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Fløttum, Kjersti (2006). Nilen kommer til Bergen. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Hanestad, Berit Rokne (2005). Kritisk blikk på kvalitetsreformen. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Salvanes, Anne Gro Vea (2005). Forskningen ved universitetene. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2004). Exit Ryssdal - hva nå?. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Kuhnle, Stein (2004). Avklarende om høyere utdanning. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2003). Lytt til mindretallet i Ryssdalutvalget. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2003). Hvem skal styre universitetene?. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Løyning, Trond (2003). Nettverk og økonomisk makt. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Løyning, Trond (2003). Nettverk og økonomisk makt. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Kuhnle, Stein (2001). Styringsreform ved universitetene. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Kuhnle, Stein (2001). Styringsreform ved universitetene. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2000). UiB-forskning på Europa-toppen. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1999). Strategi for utviklingsforskning. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1998). Utfordringer for universitetet. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1998). Universitetet og næringslivet. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1998). Ny forståelse av samfunnsutviklingen. (external link)
Short communication
Academic monograph
- Grønmo, Sigmund (2024). Social Research Methods: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Research. Second Edition. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2020). Social Research Methods Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2006). Metoder i samhällsvetenskap. (external link)
- Danielsen, Arild; Grønmo, Sigmund; Ölander, Folke (1991). Konsumentinflytande i samhället: – en referensram för empiriska undersökningar. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Ölander, Folke; Danielsen, Arild (1991). Konsumentinflytande i samhället. En referensram för empiriska undersökningar. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1975). Militære meninger: Interesser og holdninger blant norske offiserer 1918-1970. (external link)
Report
- Grønmo, Sigmund (2023). The Holberg Prize 2003-2023: Celebrating Outstanding Research in the Humanities, Social Sciences, Law and Theology. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Nygård, Mads; Fahlen, Vibeke (2017). Institutionsakkreditering - Aarhus Universitet (AU). (external link)
- Grønmo, Sigmund; Løyning, Trond (2002). The strength of weak coordination: A new perspective on interlocking directorates. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2001). Forholdet mellom UiB og Unifob. Notat fra prorektor. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1995). Economic conditions, political reforms, and bank centrality. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Lesch, William C. (1990). The study of shopping patterns: A script theoretic approach. I: N.E. Synodinos et al. (eds.), Proceedings of the Third symposium on cross-cultural consumer and business studies, p. 173-184. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Mayer, Robert N. (1988). Mobilizing consumers: Toward theoretical clarity and empirical testing. (external link)
- Grønhaug, Kjell; Grønmo, Sigmund; Kvitastein, Olav (1987). Annonseutforming og annonsevirkninger. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Internasjonale perspektiver for markeds- og distribusjonsforskningen i Norge. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Intern organisering ved FMD. Et diskusjonsgrunnlag. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Relationships among consumer interests and other interests: Some implications for consumer policy I: V. Hampton (ed.), Proceedings of The 33rd annual conference, p. 302-308. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Forbrukernes strategiske posisjon i informasjonssamfunnet: Perspektiver på den datateknologiske utviklingen. I: Aktuelle problemer i varehandelen, s. 181-202. (external link)
- Grønhaug, Kjell; Grønmo, Sigmund (1986). A historical perspective on consumer research in Norway. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1986). Betingelser for forbrukerinnflytelse: Begreper og perspektiver for videre forskning. I: U. Aitta et al. (red.), Vägar till konsumentinflytande, s. 299-318. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1985). Tidsperspektiv på forbrukeratferd: Tilbakeblikk på en pionérstudie. Holbæk-Hansen-forelesningen 1985. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1985). Dr.polit.-studiet: Forutsetninger og problemer. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1985). Perspektiver på forbruksmønsteret. I: Fakta om norske husholdningers bruk av tid og penger, s. 50-68. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Rose, Lawrence E; Stø, Eivind (1984). Forbrukersamvirke: Samfunnsvitenskapelige perspektiver og problemområder. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Qualitative and quantitative approaches in social research. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1983). Lørdag som handledag: Utviklingstendenser i Norge i 1970-årene. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1982). Use of time and quality of life: Dimensions of welfare related to specific activities I: Z. Staikov (ed.), It's about time, p. 97-117. . (external link)
- Grønmo, Sigmund (1981). Søkelys på sparing. Opposisjonsinnlegg ved Alf Lindquists doktordisputas. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1981). Butikkstruktur og innkjøpsatferd. I: Aktuelle problemer i norsk varehandel, s. 2-20. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1979). En forbrukerundersøkelse i ulike lokalsamfunn. Metodologiske problemer og erfaringer. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1979). Betingelser for handling: Dagligvareinnkjøp i ulike lokalsamfunn. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1978). Handling og samhandling: Lørdagshandelens betydning for norske forbrukere. (external link)
- Arndt, Johan; Grønmo, Sigmund; Hawes, Douglass K (1978). Shopping time and leisure time: Some preliminary cross-cultural comparisons of time-budget expenditures. I: H. Keith Hunt (ed.), Advances in consumer research, Vol. V, p. 151-159. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1978). Forbrukernes deltakelse i distribusjonsprosessen: Samfunnsmessig betydning og velferdsteoretiske perspektiver. I: Forbruksforskning I, s. 161-179. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1977). Hovedlinjer i den samfunnsvitenskapelige forbrukerforskning. I: Forbrukerpolitikk og markedsføring.. (external link)
- Arndt, Johan; Grønmo, Sigmund (1977). The time dimension of shopping behavior: Some empirical findings. I: W.D Perreault (ed.), Advances in consumer research, Vol. IV, p. 230-235. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1977). Nærbutikken fra konsumentens synsvinkel. I: Glesbygdshandeln i de nordiska länderna: Problem och lösningsmöjligheter, s. 128-150. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1976). Innkjøp og tidsbruk: Forbrukerinnsats i norsk varedistribusjon. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1976). Forbrukeren i markedssystemet. Synspunkter på utviklingen av et forskningsområde. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1976). Forbrukernes situasjon sett i forhold til varedistribusjonens utvikling. I: Rapport fra nordisk distribusjonskonference om detailhandeln i fremtidens byer, s. 173-189. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1975). Forbrukerorientert forskning - perspektiver og planer. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1973). Innholdsanalyse av befalstidsskrifter 1918-1970: Bakgrunn og metode. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1972). Noen resultater fra forskningen om EEC-debatten i Norge. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Valen, Henry (1972). Partiprofiler og konfliktlinjer i norsk politikk etter 1884. Opplegg til en innholdsanalyse av partiprogrammer. (external link)
- Arentz, Jan Birger; Grønmo, Sigmund; Heidar, Knut et al. (1972). Stortingsdebatten om EF - januar 1972. (external link)
Academic anthology/Conference proceedings
Academic chapter/article/Conference paper
- Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann; Christensen, Karen (2021). Ulikhet - et samfunnsvitenskapelig tema. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Lavik, Randi Kristine (2015). Store opening hours in Norway 1985-2014: policies, practices and preferences. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2005). Patterns of Interest and Strategies for Consumer Policy. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Løyning, Trond (2004). Styrken ved den svake koordinering: Nettverk og modellmakt i næringslivet. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2001). Sosiale nettverk ressurs, strategi og struktur. (external link)
- Knudsen, Knud; Grønmo, Sigmund; Henrichsen, Bjørn (1997). National identity and xenophobia. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1997). diverse artikler i Sosiologisk leksikon. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Henrichsen, Bjørn Inge (1997). Ørjar Øyen and his Work. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1996). Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Ölander, Folke (1991). Micro-macro relationships in the study of time and consumption: A comment. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1989). Concepts of time: Some implications for consumer research. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Lavik, Randi (1988). Shopping behavior and social interaction: An analysis of Norwegian time budget data. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1988). Målinger av kvantitative og kvalitative data. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1988). Compensatory consumer behavior: Elements of a critical sociology of consumption. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Christensen, Elisabeth Sem (1986). Meaning of time: A field research approach. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Harvey, Andrew E. (1986). Social contact in Canada and Norway: A comparative analysis of time use patterns. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1985). Transcending or changing ideology? Comments on four papers on Paradims and ideology. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Rose, Lawrence E; Stø, Eivind (1985). Forbrukerkooperasjonen - et utgangspunkt for samfunnsvitenskapelige studier. (external link)
- Grønhaug, Kjell; Grønmo, Sigmund (1985). Consumer research in Norway: A historical perspective. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Forbrukeren som deltaker i varemarkedet. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Samfunnsvitenskapelig forbrukerforskning: Perspektiver og problemområder. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Markedsdeltakelse, produktanskaffelser og velferdsdimensjoner. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Compensatory consumer behavior: Theoretical perspectives, empirical exammples and methodological challenges. (external link)
- Arndt, Johan; Grønmo, Sigmund; Hawes, Douglass K (1981). The use of time as an expression of life-style: A cross-national study. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1981). Key dimensions of the neighborhood store image. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1980). A time budget approach to the study of welfare dimensions: Methodological considerations and empirical examples. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1978). Vareforsyning og sosial kontakt: Noen refleksjoner om forbrukernes krav til varedistribusjonen. (external link)
Reader opinion piece
Chapter
- Grønmo, Sigmund (2020). Fra tradisjonsrik høgskole til nedlagt universitetscampus - og alternative veger videre. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1992). Ulike forbruksmønstre. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1985). Datakombinasjoner og analysestrategier. (external link)
- Gripsrud, Geir; Grønmo, Sigmund; Lorentzen, Tore (1982). Markeds- og distribusjonsforskning i Norge. (external link)
Popular scientific article
Article in business/trade/industry journal
- Grønmo, Sigmund; Dahlum, Sirianne; Wæhle, Espen (2020). Case-studie. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2007). In Memoriam Henry Valen. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1989). Noen kommentarer til debatten om 'Kvinner i Akademia'. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Technology, information and power: A rejoinder. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Adequate research on provisioning? A comment on the paper on 'Adequate provisioning' by Dichtl & Leibold in JCP, 6, 1983/4. (external link)
Textbook
Academic lecture
- Grønmo, Sigmund (2014). The decline of national corporate networks: The case of Norway. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2005). Universitetets framtid. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2004). Nettverk i næringslivet. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2003). Interlocking Directorates in Norway. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2003). Social Networks and Economic Power. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Løyning, Trond (2002). The Strength of Weak Coordination: Networks of Interlocking Directorates in Norway 1970-1995. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2000). Styrefellesskap i norske bedrifter 1970-1995: Skiftende innflytelsessfærer?. (external link)
- Grønmo, Sigmund (2000). Styrefellesskap i norske bedrifter 1970-1995: Skiftende innflytelsessfærer?. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1999). Networks for North-North-South-South Co-operation: Some Concluding Remarks. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1999). Motstridende tendenser i samfunnsutviklingen: Noen utfordringer for samfunnsforskningen. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Liabø, Bård (1996). Corporate-governmental networks in Norway. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1995). Structural change during deregulation and crisis: The position of banks in the Norwegian intercorporate network. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1994). Bank centrality in networks of intercorporate relations. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1993). Forbruksforskjeller som sosial ulikhet: Perspektiver og problemer. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Ölander, Folke (1991). Forbrukerinnflytelse i samfunnet: Noen prosjektforslag. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1989). Time and society: Concepts of time in sociological research. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1989). Sosiologiske studier av 'Det nye pengesamfunnet'. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1989). Actors and interactions in the credit market: Some perspectives and problems for social science. (external link)
- Danielsen, Arild; Grønmo, Sigmund; Ölander, Folke (1988). Consumer interests and consumer influence: A conceptual framework. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1988). Det nye pengesamfunnet: Noen utfordringer for samfunnsforskningen. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Stø, Eivind (1988). Tvers gjennom lov til seier? Forholdet mellom lovgivning og andre virkemidler i forbrukerpolitikken. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Ölander, Folke; Danielsen, Arild (1988). Consumer interests and consumer influence. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1988). Reenchanting the Macromarketing World? A comment on the paper by David D. Moniesson. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Haraldsen, Gustav; Lingsom, Susan (1988). Age differences in time use: Changes in Norway in the 1970s. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1988). Kompetanseoppbygging i markeds- og distribusjonsforskning. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1988). Patterns of consumption and quality of life. (external link)
- Grønhaug, Kjell; Grønmo, Sigmund (1988). Some methodological problems in cross-national marketing research. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). The sociology of telecommunication. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Forbrukerinteresser og forbrukerpolitikk. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Eshgi, Abdi (1987). Consumtion patterns in the United States: An empirical investigation. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Internationalization of business: Some challenges for education and research. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1985). Forbrukeratferd og velferdsdimensjoner. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Strategi for samfunnsvitenskapelig forbrukerforskning. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Harvey, Andrew E. (1984). Social contact and use of time: Canada and Norway. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Rose, Lawrence E; Stø, Eivind (1983). Research on the consumer co-operation. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Harvey, Andrew E. (1982). Tiem-diaries and trip-diaries: A comparison. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Lingsom, Susan (1982). Sexual differences in household work: Patterns of time use changes in Norway. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1981). Intervju-undersøkelser i forbrukerforskning: Erfaringer fra bruk av private institutter for datainnsamling. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1981). Varedistribusjonens utvikling: Noen konsekvenser for forbrukerne. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Lavik, Randi (1980). Studier av forbrukeratferd og velferdsdimensjoner: Utgangspunkt og referanseramme. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1979). Produkter, ressurser og behov. Opplegg til en analyse av sammenhenger mellom forbruk og velferd. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1978). The issue of Saturday retail closing in Norway: Some consumer welfare aspects. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1976). Forbrukernes situasjon sett i forhold til varedistribusjonens utvikling. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1975). Politiske skillelinjer i norske partiprogrammer. En analyse av utviklingen fra 1936 til 1973. (external link)
Academic article
- Grønmo, Sigmund (2012). Kvalitative og kvantitative metoder: Begreper og distinksjoner. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Løyning, Trond (2001). Strukturelle sentra i næringslivet: En studie av økonomisk makt i Norge 1970-1995. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1995). De usynlige bånd: Noen trekk ved bankenes nettverk. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Ölander, Folke (1991). Consumer power: Enabling and limiting factors. (external link)
- Grønhaug, Kjell; Grønmo, Sigmund; Kvitastein, Olav (1991). Factors moderating advertising effectiveness as reflected in 333 tested advertisements. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1989). Begreper om tid. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). The strategic position of consumers in the information society. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1987). Statsvitenskapelige problemstillinger i norsk forbrukerforskning. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Lingsom, Susan (1986). Invreasing equality in household work: Patterns of time use change in Norway. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Lingsom, Susan (1983). Husholdsarbeid og likestilling: Utviklingstendenser i 1970-årene. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1983). Varedistribusjon og forbrukeratferd: En flernivåanalyse av betingelser for dagligvareinnkjøp. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Waldahl, Ragnar (1981). Intervju-undersøkelser i norsk samfunnsforskning. (external link)
- Arndt, Johan; Grønmo, Sigmund; Hawes, Douglass K (1980). Allocation of time to leisure activities: Norwegian and American patterns. (external link)
- Ekhaugen, Knut; Grønmo, Sigmund; Kirby, David S. (1980). State support to small stores: A Nordic form of consumer policy. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1975). Skillelinjer i partipolitikken 1969-1973: Noen virkninger av EF-striden. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1974). Det norske befalskorpset: Struktur, rekruttering og holdninger. (external link)
Academic literature review
Encyclopedia article
Popular scientific lecture
- Grønmo, Sigmund (1998). Social Change and Social Research: Challenges, Strategies, and Perspectives. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1998). Samfunnsendring og samfunnsforskning: Utfordringer og perspektiver. (external link)
- Grønmo, Sigmund; Liabø, Bård (1997). Towards Financial Hegemony in the Corporatist Channel ? CorporateGovernmental Networks in Norway 1985-90. (external link)
Lecture
- Grønmo, Sigmund (1996). Time perspectives: Distinctions and relationships. Comments on Gunhild Hagestad's paper: 'The social structuring of time: Pleasures, pressures and political marginality. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1984). Strategi for forbruksforskning. Oppsummering av et seminar. (external link)
Book review
- Grønmo, Sigmund (1983). Review of B.H Andersen & M.N. Christoffersen: Om spørgeskemaer. Problemer ved spørgsmålsformulering i interviewundersøgelser. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1982). Anmeldelse av S. Ilstad, T. Paasche og J. Hovden: Surveymetoden. (external link)
- Grønmo, Sigmund (1974). Anmeldelse av S.Skirbekk og O.Aagedahl: Meninger i NRK. En studie av idépolitisk balanse. (external link)
Kompetanse
Born in Sømna 1947. Degree of Magister in Politial Science, University of Oslo 1971. Research Assistant, Institute for Social Research, Oslo. Researcher, Research Director, and Executive Director, Norwegian Fund for Market and Distribution Research, Oslo. Adjunct Professor, University of Oslo, and Sámi University of Applied Sciences, Kautokeino, Professor, BI Norwegian Business School. Professor of Sociology, University of Bergen since 1990.
Honorary University Fellow, Charles Darwin University, Australia since 2014.
Life Member of Clare Hall, University of Cambridge.
Visiting Professor in Canada (Dalhousie University), USA (Illinois State University and University of California, Berkeley), Australia (University of Queensland and James Cook University), and UK (University of Cambridge).
Department Chair, Department of Sociology 1990-92.Vice Dean 1991-92 and Dean 1996-98, Faculty of Social Sciences, Pro-Rector 1999-2001 and Rector 2005-13, University of Bergen.
Previously Editor of Sosiologisk Årbok, and member of the editorial boards of Consumption, Culture & Markets, Sosiologisk tidsskrift og Tidsskrift for samfunnsforskning. Currently member of the editorial board of Journal of Political Marketing, and Academic Supervisor for articles on research methods, Store norske leksikon.
Previously Chair of the Research Committee, Norwegian University Council and Norwegian Association for Higher Education (UHR), Chair of the Board, NIFU, UH-nett Vest), The Holberg Prize, and Southern African-Nordic Centre (SANORD), President of Selskapet til vitenskapenes fremme, Chair of the Council, Inter-University Centre, Dubrovnik, Vice Chair of the Board, Culture and Society, Norwegian Research Council, Member of the Board, INAS, NOKUT, UHR, World University Consortium, and Worldwide Universities Network (WUN), Member of Nordisk forskningspolitisk råd, the Research Committee of European University Association, and Regionalt næringsforum of the County of Hordaland, and Member of the Council, Bergen International Festival.
Member of The Norwegian Academy of Science and Letters, Academia Europaea, og World Academy of Art and Science.
Life Member and former Chair, Det norske studentersamfund, Knight of Pinnsvinordenen ved Studentersamfunnet i Bergen, and elected member of Studentersangforeningen i Bergen.
Festskrift on the 60th birthday: Makt, mening og struktur.