Anette Christine Iversen
Stilling
Professor
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Utilsiktede flyttinger fra fosterhjem
Kunnskap og kompetanse i kommunal barneverntjeneste
Tverrfaglig samarbeid: barnevern - skole
Resiliens
Undervisning
Jeg underviser på masterprogram i barnevern
Tiltak i barnevernet, implementering og evaluering MABARN 312
Veiledning av masteroppgaver MABARN 351
Publikasjoner
2022
- Samsonsen, Vibeke; Heggdalsvik, Inger Kristin; Iversen, Anette Christine (2022). Samarbeidsutfordringer mellom familievern og barneverntjenester i saker med høy grad av konflikt - en kvalitativ studie. (ekstern lenke)
- Stokkebekk, Jan; Törrönen, Jukka; Emery, Robert E. et al. (2022). The Heroic Savior, the Jungle Guide and the Beacon Amidst a Fog of Uncertainty: Agency of Fathers in Prolonged Postdivorce Conflicts and Their Positioning of Children. (ekstern lenke)
2021
- Nilsen, Sondre Aasen; Askeland, Kristin Gärtner; Loro, Dora Poni Joseph et al. (2021). Mental health, adverse life events and health service use among Norwegian youth in the child welfare system: Results from a population-based study. (ekstern lenke)
- Hauken, May Aasebø; Løndalen, Lillian Levik; Iversen, Anette Christine (2021). Å leve i krysspresset mellom foreldrerollen og kreftsykdommen’ - En kvalitativ studie av unge voksne kreftpasienters erfaringer. (ekstern lenke)
- Tonheim, Milfrid; Iversen, Anette Christine; Grønn-Jensen, Laila (2021). «Redde for å miste, redde for å kreve, redde for å være vanskelige»: Relasjonen mellom barneverntjenesten og slektsfosterhjem. (ekstern lenke)
- Olaniyan, Oyeniyi Samuel; Iversen, Anette Christine; Ortiz-Barreda, Gaby et al. (2021). When your source of livelihood also becomes the source of your discomfort: the perception of work–family conflict among child welfare workers. (ekstern lenke)
- Stokkebekk, Jan; Iversen, Anette Christine; Hollekim, Ragnhild et al. (2021). “The troublesome other and I”: Parallel stories of separated parents in prolonged conflicts. (ekstern lenke)
2020
- Heradstveit, Ove; Gjertsen, Nathalie; Iversen, Anette Christine et al. (2020). Substance-related problems among adolescents in child welfare services: A comparison between individuals receiving in-home services and those in foster care. (ekstern lenke)
- Olaniyan, Oyeniyi Samuel; Hetland, Hilde; Hystad, Sigurd William et al. (2020). Lean on me: A scoping review of the essence of workplace support among child welfare workers. (ekstern lenke)
Prosjekter
STYRKING AV FOSTERHJEM
Prosjektgruppe: Anette Christine Iversen, Ragnhild Hollekim og Gaby Ortiz Barreda
Periode: Haust 2021 -
Formålet med utviklingsprosjektet er bidra til stabile fosterhjem og på sikt hinder utilsiktede flyttinger. Utviklingsprosjektet startet opp som et samarbeid mellom flere kommuner i Rogaland fylke i 2020 og er støttet av Statsforvalteren i Rogaland. “ En god start” er et strukturert opplegg og består av seks møter som kontaktpersoner skal gjennomføre med nye fosterhjem. En god start er under utprøving i kommunale barnevernstjenster i Rogaland og Vestland. Formålet med forskningsprosjektet er å undersøke: implementeringen av “En god start” kontaktpersoner og fosterforeldres opplevelse av “En god start”
Metode: fokusgruppeintervju, individuelle intervju og litteraturstudie.
Finansiering: Utviklingsprosjektet er støttet av Statsforvalteren, forskningsprosjektet har ingen finansiering
BARNEVERNTJENESTENS MØTE MED HØYKONFLIKTSAKER
Prosjektleder: Anette Christine Iversen
Periode: Høst 2020 -
De senere år har det vært en sterk økning i meldinger til barnevernet som gjelder høy grad av konflikt mellom foreldre. Sakene faller inn under både barnelov og barnevernlov og familiene kan ha behov for bistand fra både familievern og barnevern. Begge tjenester opplever disse sakene som utfordrende. Med den nye barnevernreformen har kommunene fått ett større ansvar for tiltak og Statsforvalteren i Vestland har opprettet læringsnettverk for barneverntjenesten for å støtte utviklingsprosjekter i kommunalt barnevern. "Vestlandsmodellen" for undersøkelse av høykonfliktsaker i barnevernet er et av utviklingsprosjektene som startet opp i 2019. Formålet med forskningsprosjektet er å a) undersøke barnverntjenestens erfaring med saker som gjelder høykonflikt og b) Gjennomføre en prosessevaluering av “Vestlandsmodellen” Prosjektet utføres i samarbeid med Læringsnettverket for Barnevernstjenestene – Statsforvalteren i Vestland.
Metode: fokusgruppeintervju med kontaktpersoner i barnevernstjensten.
Finansiering: Utviklingsprosjektet er støttet av Statsforvalteren, forskningsprosjektet har ingen finansiering
Utilsiktede flyttinger fra fosterhjem
Det overordnede målet med studien er å frembringe kunnskap om årsaker til utilsiktede flyttinger fra fosterhjem. Datagrunnlaget består av a) en spørreskjemaundersøkelse som Bufetat gjennomførte blant fosterforeldre som hadde opplevd eller nesten opplevd utilsiktet flytting og b) fokusgruppeundersøkelse blant erfarne forsterhjemsveiledere i Hordaland. Prosjektet er støttet av stiftelsen Wøyen.
Publikasjoner:
Tonheim, M., & Iversen, A. C. (2018). “We felt completely left to ourselves.” Foster parents' views on placement disruption. Child & Family Social Work. doi:10.1111/cfs.12585
Laila Grønn- Jensen (2018): Slektsfosterhjem. Utfordringer slektsfosterhjem opplever - sett fra fosterhjemsveileders ståsted. Masteroppgave i barnevern, Hemil-senteret, Universitetet i Bergen
Else Karin Dyrøy Knutsen (2017): Hva er hovedårsakene til utilsiktet flytting fra fosterhjem? Synspunkter fra veiledere av fosterforeldre. Masteroppgave i barnevern, Hemil-senteret, Universitetet i Bergen http://hdl.handle.net/1956/16735
Jorunn Sjøen Lende ( 2017): Fosterforeldrenes opplevelse av informasjon, oppfølging og veiledning i forkant av plassering “Passer vi sammen ?” Masteroppgave i barnevern, Hemil-senteret, Universitetet i Bergen http://hdl.handle.net/1956/16734
Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning
Formålet med studien er å identifisere hva som kreves for å sikre god kvalitet i meldings- og undersøkelsesarbeidet i barnevernet i Norge.
Prosjektet er et oppdrag fra Barne, ungdoms-, og familiedirektoratet og ledes av RKBU Nord. Prosjektet gjennomføres som en multisenterstudie i samarbeid med RKBU Vest v/UNI Helse, Senter for barnevernforskning og innovasjon v/NTNU, RKBU Midt v/NTNU og Hemilsenteret v/ Universitetet i Bergen. For mer informasjon om prosjektet, se her
Offentlige tjenesters ansvar, meldeplikt, oppfølging og samarbeid om utsatte barn.
Lauritzen, C., Kolmannskog, A. B., & Iversen, A. C. (2018). Family assessment conversations as a tool to support families affected by parental mental illness: a retrospective review of electronic patient journals. International Journal of Mental Health Systems, 12. Fulltekst: https://ijmhs.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s13033-018-0199-x
Brattabø, I. V., Iversen, A. C., Åstrøm, A. N., & Bjørknes, R. (2016). Experience with suspecting child maltreatment in the Norwegian public dental health services, a national survey. Acta Odontologica Scandinavia, 1-7.
Hesjedal, E., Hetland, H., & Iversen, A. C. (2015). Interprofessional collaboration: self‐reported successful collaboration by teachers and social workers in multidisciplinary teams. Child & Family Social Work, 20(4), 437-445. doi:10.1111/cfs.12093
Hesjedal, E., Hetland, H., Iversen, A. C., & Manger, T. (2015). Interprofessional collaboration as a means of including children at risk: an analysis of Norwegian educational policy documents. International Journal of Inclusive Education(ahead-of-print), 1-14.
Hesjedal, E., Iversen, A. C., Bye, H. H., & Hetland, H. (2015). The use of multidisciplinary teams to support child welfare clients. European Journal of Social Work, 1-15. doi:10.1080/13691457.2015.1084268
MASTEROPPGAVER:
Brattåker, Gro Kristina (2018): Tverretatlige konsultasjonsteam ved mistanke om vold og seksuelle overgrep mot barn. En kartlegging av aktiviteten i Region Vest. Hvilke suksessfaktorer ligger til grunn hos velfungerende team? Masteroppgave i barnevern, Universitetet i Bergen
Risøy, S. Ø. (2015). Tannhelsetjenestens erfaringer med meldeplikten til barneverntjenesten -En kvalitativ intervjustudie. Masteroppgave. University of Bergen.