Astrid Gynnild
Stilling
Professor
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Astrid Gynnild er professor i medievitenskap. Hennes spesialfelt er journalistisk innovasjon, nye teknologier og menneskelig samhandling. Fra 2016-2021 ledet hun forskningsprosjektet ViSmedia – the Adoption and Adaption of Visual Surveillance Technologies in the News Media. Prosjektet var finansiert av Norges Forskningsråd, NFR, under programmet SAMANSVAR. I dette tverrfaglige RRI-prosjektet undersøkte hun og hennes kolleger journalistiske og samfunnsmessige implikasjoner av nye teknologier som blant annet kameradroner, mobiltelefoner, 360-kameraer og satelittvideo.
Fra 2014-2019 var hun også leder for journalistikkutdanningen ved UiB. Hun hadde ansvaret for utvikling av det nye masterprogrammet i undersøkende journalistikk, og for implementering av nye studieplaner da utdanningen flyttet inn i Media City Bergen i 2017. Gynnild har utviklet workshop-modellen som bærende, studentaktiv undervisningsform i MCB. I 2019 fikk hun status som merittert underviser – som en av de første ved Universitetet i Bergen.
Gynnild disputerte i 2006 på en grounded theory om kreativitet i journalistiske arbeidsprosesser; skapende veksling. Opponent var co-grunnleggeren av metoden, dr. Barney G. Glaser. Hun er Fellow of The Grounded Theory Institute og var redaktør av The Grounded Theory Review 2012-2018.
Gynnild var i 2011-2012 gjesteforsker ved Department of Sociology, University of California i Berkeley, USA. Hun har tidligere vært ansatt ved flere vitenskapelige institusjoner samt ved mediehuset Adresseavisen, der hun skaffet seg bred erfaring med nyhetsarbeid både som journalist og gjennom stillinger som redaksjonssjef og redaksjonell utvikler.
Formidling
I ViSmedia-prosjektet (2015-2021) har vi fokusert på nyskapende visuell formidling på siden www.vismedia.org. Her finner du løpende nyhetsdekning fra de mange aktivitetene i prosjektet. Her finner du også video-opptak fra våre årlige konferanser i Universitetsaulaen i Bergen; Drones in the Media (2016), Mobile Spotting in the Media (2017), Watching in the Media (2018) og Visual Transparency in the Media(2019). Visual Futures of the Media blir strømmet 19. januar 2021.
Du vil dessuten finne resultater fra en rekke studenteksperimenter med nye teknologier, samt en oversikt over alle publikasjoner i prosjektet. Samlet sett gir nettsiden www.vismedia.org et bredt innblikk i tidlige faser av nye overvåkningsteknologier i mediene.
Jeg er spesielt opptatt av å gjøre forskning lett tilgjengelig og mest mulig relevant. Målet er å publisere mest mulig open access, og å eksperimentere med ulike formidlingsformer både digitalt og i forhold til et fysisk publikum. Dette i pakt med EU-rammeverket Responsible Research and Innovation, der det legges stor vekt på interaksjon med ulike brukergrupper. Jeg er spesielt opptatt av muligheter vi får gjennom nye teknologiske verktøy.
Jeg er også opptatt av bøker og artikler som viktige arenaer for forskningsformidling til et bredt publikum. I boka «Droner i sivilsamfunnet» (Cappelen Damm Akademisk i 2018), der jeg var redaktør, søkte vi å forene vår egen forskning med fagkompetanse fra næringslivet og institusjoner som Datatilsynet, Luftfartsverket og Teknologirådet.
Her er noen lenker til debattinnlegg og kronikker:
Om overvåkning og appen Smittestopp:
Om VR-journalistikk, etikk og empati:
Om Vågå-saken og kraften i digitale spor:
https://voxpublica.no/2012/10/digitale-spor-og-troverdighet/
Om droner og dømmekraft:
https://voxpublica.no/2014/10/droner-integritet-og-doemmekraft/
Undervisning
Undervisning handler om «å legge til rette for læring». Som utdanner jobber jeg med alt fra emnedesign til utforsking av digitale læringsressurser. Jeg har spesialisert med på studentaktive læringsformer som jeg stadig videreutvikler. Mye av undervisningstiden min går også med til individuell veiledning, noe jeg synes er ekstra spennende.
Jeg utdanner studenter på bachelor-, master- og PhD-nivå. Jeg veileder for tiden to PhD-studenter, fem studenter på master i undersøkende journalistikk, en student i medier og kommunikasjon og en rekke bachelorstudenter i journalistikk.
Her er emner jeg har hatt ansvar for de siste årene:
Høst 2023: Gravejournalistikkens grunnlag, Masterprogram i undersøkende journalistikk (30 stp)
Vår 2023: Bacheloroppgave, Bachelorprogram i journalistikk (30 stp)
Høst 2022: Bacheloroppgave, Bachelorprogram i journalistikk (30 stp)
Vår 2021: Prosjektdesign, Masterprogram i undersøkende journalistikk (30 stp)
Høst 2020: Bacheloroppgave, Bachelorprogram i journalistikk (30 stp)
Vår 2020: Forskningserfaring og metode: Overvåkningsteknologier i nyhetsmediene, Masterprogram i medier og kommunikasjon (10 stp)
I 2019 ble jeg tildelt status som merittert underviser av SV-fakultetet ved Universitetet i Bergen.
I tillegg til omfattende erfaring fra Universitetet i Bergen har jeg undervist ved OsloMet, Høgskolen i Volda og Universitetet i Stavanger. I perioden 2014-2017 hadde jeg ansvar for å utvikle nye studieplaner for bachelorprogrammet i journalistikk og for masterprogrammet i undersøkende journalistikk ved UiB. Det var en spennende periode der vi både flyttet inn i Media City Bergen og implementerte de nye programmene. Jeg var programansvarlig for journalistikk ved UiB 2014-2019, da jeg ble merittert underviser.
Publikasjoner
0 0 1 851 4512 UiB 37 10 5353 14.0
Utvalgte publikasjoner:
- Uskali, Turo, Gynnild, Astrid, Jones, Sarah, and Sirkkunen, Esa 2020. Immersive Journalism as Storytelling – Ethics, Production, and Design, Routledge https://www.routledge.com/Immersive-Journalism-as-Storytelling-Ethics-Production-and-Design/Uskali-Gynnild-Jones-Sirkkunen/p/book/9781138337664
- Salzmann, Anja, Guribye, Frode and Gynnild, Astrid. 2020. «We in the Mojo Community” – Exploring a Global Network of Mobile Journalists. Journalism Practice Published online April 03 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512786.2020.1742772
- Gynnild, Astrid. 2019. Visual Journalism, in Vos, Tim P. and Hanusch, Folker: The International Encyclopedia of Journalism. Wiley Blackwell https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118841570.iejs0274
- Gynnild, Astrid. 2018 (red.). Droner i sivilsamfunnet- Cappelen Damm Akademisk
- Gynnild, Astrid and Uskali, Turo. 2018. Responsible Drone Journalism. Routledge. https://www.routledge.com/Responsible-Drone-Journalism/Gynnild-Uskali/p/book/9781138059351
- Gynnild, Astrid. 2017. The Visual Power of News Agencies. Nordicom Review (Special Issue 2)38 pp 25-39 http://www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/nordicom-review/nordicom-review-38-special-issue-2-2017
- Gynnild, Astrid. 2016. Applying Grounded Theory in Media Production Studies. In Advancing Media production research. Shifting Sites, Methods, and Politics. Palgrave MacMillan.https://link.springer.com/book/10.1057%2F9781137541949
- Gynnild, Astrid. 2016. Developing Journalism Skills through Informal Feedback Training. In Becoming a journalist: Journalism Education in the Nordic Countries. Nordicom http://www.nordicom.gu.se/en/publikationer/becoming-journalist
- Gynnild, Astrid. 2014. The Robot Eye Witness: Extending visual journalism through drone surveillance. Digital Journalism. 2: 334-343. Publisert 2014-02-20. doi: 10.1080/21670811.2014.88318
- Gynnild, Astrid. 2014. Journalism Innovation leads to Innovation Journalism. The impact of computational exploration on changing mindsets. Journalism - Theory, Practice & Criticism. 15: 713-730. doi: 10.1177/1464884913486393
- Gynnild, Astrid.2014. Introduksjon til grounded theory, I Hjalmhult, Giske og Satinovic: Innføring i grounded theory, 14 s. Trondheim/Oslo: Akademika Forlag.
- Gynnild, Astrid. 2013. Surveillance Videos and Visual Transparency in Journalism. Journalism Studies, published online September 12, 2013. DOI:10.1080/1461670X.2013.831230, http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461670X.2013.831230#preview
- Gynnild, Astrid.2013. Journalism Innovation Leads to Innovation Journalism: The Impact of computational exploration on changing mindsets. Journalism, published online before print 22 May, DOI: 10.1177/1464884913486393 (19 s.) http://jou.sagepub.com/content/early/2013/05/19/1464884913486393.abstract
- Gynnild, Astrid, Adams, Paul C. 2013. Environmental Messages in Online Media: The Role of Place. Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture 7(1), Special Issue: The Symbolic Transformation of Place, published online March 5, DOI: 1080/17524032.2012.754777, s. 113-130 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17524032.2012.754777#preview
- Gynnild, Astrid, Adams, Paul C. 2013. Animation, Video Documentary or Interactive Gaming? Investigating Effects of Environmental Messaging, #ISOJ Journal, the Official Research Journal of the International Symposium of Online Journalism, 3(1), Winther 2013, s. 39-61, https://online.journalism.utexas.edu/ebook.php
- Gynnild, Astrid and Vivian B. Martin. 2012. Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser. Boca Raton, Florida:BrownWalker Press. https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid. 2012. Visuell transparens i journalistikken, i Eide, Larsen og Sjøvaag: Nytt på nett og brett; journalistikk i forandring, s. 259-280. Oslo: Universitetsforlaget. https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid. 2012. Atmosphering for Conceptual Discovery. In Grounded Theory : The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser, s. 31-51. Boca Raton, Florida:BrownWalker Press. https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid and Martin, Vivian B. 2012. Mentoring a Method. In Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser, s. 1-13. Boca Raton, Florida: BrownWalker Press.https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid. 2012. Living the Ideas. A Biographical Interview with Barney G. Glaser. In Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney G. Glaser, s. 237-257. Boca Raton, Florida: BrownWalker Press.https://www.amazon.co.uk/Grounded-Theory-Philosophy-Method-Barney/dp/1612335152
- Gynnild, Astrid.2009. Kreativ under press. Kristiansand: IJ-forlaget (188 s.).
Vitenskapelig artikkel
- Simmons, Odis E.; Gynnild, Astrid (2024). "Let the Fear Go and Trust the Process" —Experiencing Grounded Theory Over a Lifetime. (ekstern lenke)
- Salzmann, Anja; Guribye, Frode; Gynnild, Astrid (2021). Adopting a mojo mindset: Training newspaper reporters in mobile journalism. (ekstern lenke)
- Otteren, Hilde; Gynnild, Astrid (2021). Remote Female Fixation—A Grounded Theory on Semi-Illegal Sharing of Nude Imagery Online. (ekstern lenke)
- Salzmann, Anja; Guribye, Frode; Gynnild, Astrid (2021). Mobile Journalists as Tracable Data Objects: Surveillance Capitalism and Responsible Innovation in Mobile Journalism. (ekstern lenke)
- Salzmann, Anja; Guribye, Frode; Gynnild, Astrid (2020). “We in the Mojo Community” – Exploring a Global Network of Mobile Journalists . (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). The Visual Power of News Agencies. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). Surveillance videos and visual transparency in journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). The Robot Eye Witness: Extending visual journalism through drone surveillance. (ekstern lenke)
- Adams, Paul C.; Gynnild, Astrid (2013). Environmental Messages in Online Media: The Role of Place. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2005). Winner takes it all freelance journalism on the global communication market. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari (2023). Ubiquitous camera droning – from future scenario to visual realities. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2023). Reducing Challenges for Investigative Climate Journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2022). Student active learning in a workshop format: Effects and impact. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2022). Keynote: Experiencing grounded theory: A conversation with Odis E Simmons (PhD). (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2021). Anticipating Visual Futures. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2019). ViSmedia The responsible adoption and adaption of visual surveillance technologies in the news media. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2019). Hva fremmer læring? Hva styrker undervisningskvalitet?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2019). Emerging journalistic storytelling formats. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2019). Workshop som læringsarena. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2019). Social implications of drone journalism as ubiquitous censoring. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari (2018). Immersive Journalism as Storyliving - panel. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Surveillance Implications of Immersive Journalism. (ekstern lenke)
- Simonsen, Anne Hege; Gynnild, Astrid; Nilsson, Maria (2018). Photojournalism and editorial processes: Global similarities, local differences. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). The Visual Power of News Agencies. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Johnson, Deborah Gale (2018). Visual surveillance implications of immersive journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Why do We Need Responsible Drone Journalism?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Building Trust in University Classes - the Peer-to-Peer Informal Feedback Approach (PIF). (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Drone Exploration in Journalism - a Triplex Approach to Action. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo; Nyre, Lars (2016). Camera Drone Education: First Nordic Experiences with Pilot Courses. (ekstern lenke)
- Nyre, Lars; Guribye, Frode; Gynnild, Astrid (2016). Camera drones in education. Teaching students to make responsible journalism with new technology. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Hva bør vi vite om dronevideo og samfunnsansvar?. (ekstern lenke)
- Johnson, Deborah Gale; Gynnild, Astrid (2016). Responsible Flying Camera Robots and the Media . (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Grounded theory som tilnærming i forskning og praksis. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Troubleshooting-seminar som arbeidsform. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Are we all Charlie? The Surveillance Triangle of Journalism, Policing and Civilians. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). The Power of News Agencies. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). Drones, flying robots, and higher education. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). Interactive quizzing, animation or video? Issues of climate communication. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). Developing journalism competence through feedback training. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). The Robot Eyewitness. Visual conquering of unwatched realities through unmanned aerial vehicles. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Writing Grounded Theory for International Journals. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Applying Grounded Theory Methodology on Media Production Studies. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Animation, Documentary or Interactive Gaming? Exploring Communicative Effects of Environmental Messaging Online. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Visual Watching Online: Approaching News Video Selection from behind the Scenes. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). New Approaches in Engaging with the News. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Visual Transparency and Surveillance Videos in Journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Introduksjon til grounded theory. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Digital Dissemination, CCTV Footage, and Transparency. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2011). Datautforsking i nyhetsjournalistikken. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2011). Computational Exploration and Innovation in Journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2011). Parallellspråklig ferdighetsutvikling i akademia. Innspill til noen begrepsavklaringer. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Nordfors, David; Tveiten, Oddgeir (2011). Innovation, communication and the regional entrepreneurial ecology. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Babic, Ankica (2010). Web Dynamics in Activist Journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2010). Computational Research Approaches to Journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). Journalisters behov for skapende veksling Creative Cycling of News Professionals. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). Kreativitet i en multimedial hverdag. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). Nettet som journalistisk konkurransearena. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). Tilbakemeldingsveksling - om å gi, ta imot og be om respons. (ekstern lenke)
Short communication
Doktorgradsavhandling
Faglig foredrag
- Gynnild, Astrid; Brun, Morten; Jørgensen, Kristine (2022). Aktivitetsbasert undervisning: Panelsamtale . (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Meland, Frode (2022). Teaching/Educational Portfolios. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Utdanne til det ukjente: Journalistikk som case. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Sabino, Daniel; Jarosz, Térence (2018). Blue Sky Thinking – What Drones Can Do for You. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Å utvikle landets beste kandidater. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Ekte praksis i praksis. (ekstern lenke)
- Simonsen, Anne Hege; Gynnild, Astrid; Nilsson, Maria (2018). "Ny bildjournalistisk forskning". (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Nilsson, Maria; Simonsen, Anne Hege (2018). Photojournalistic research and its prerequisites in a changed media climate. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Why Mobile Spotting in the Media?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Journalistikk - viktigere enn noengang?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Fagfellesamarbeid om utvikling av undervisning. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Kompetansebehov i fremtidens medielandskap. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). ViSmedia State of the Art. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Fremtiden for journalistutdanningene. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Pasientsikkerhet - medieperspektivet. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). Hvordan skrive for vitenskapelig publisering?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Data Collection and Field Notes in Grounded Theory. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Introduksjon til grounded theory – begrepsapparat og arbeidsprosess. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Introduksjon til grounded theory - begrepsapparat og arbeidsprosess. (ekstern lenke)
Kronikk
- Gynnild, Astrid (2022). Hva skjer med kildevernet etter hackerangrepet mot Amedia?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2022). Kan Russland bli nedkjempet av små, fjernstyrte fartøy fra luften?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2021). Hvordan ruster mediene seg for Facebooks metaverse-invasjon i Europa?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2020). Smittesporing som digitalt eksperiment. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2020). Mobilsporing i hvem sin tjeneste?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). Fritt luftrom for kamera-droner?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Smith-Solbakken, Marie (2012). Sprengkraften i digitale chatterom. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Smith-Solbakken, Marie (2012). Digitale spor og troverdighet. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2010). Tidsskifte for den gravende journalistikken?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2010). Gravejournalistikk som non-profit. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Gynnild, Astrid (2022). Sivile droner - Norges nye olje? . (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2021). Droneteknologi og fremtidens Norge. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2019). Droner og dronejournalistikk: Muligheter og dilemmaer. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2019). Peer-to-peer feedback and foresight thinking of journalists. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Hvordan skal vi leve med droner?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Why Watching in the Media?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Når dronene ser deg - nåtid og fremtid. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). ViSmedia - et spektakulært prosjekt. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Lokalavisa som lyttepost og læringsarena. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Når dronene ser deg - introduksjon til dilemmaer. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Hvorfor droner i mediene?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Truer medieøkonomien journalistikken? Hva rammes? Hvordan skjer det? Hvorfor? Hvilken betydning får det for journalistene – og leserne?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Medieøkonomi, kutt og fremtid. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2011). Medieleder - kreativ bakspiller?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2009). Har det klikket for nettjournalister? Vil antallet klikk være eneste ledestjerne for fremtidens nettjournalister?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2009). Skapende veksling - om å vare og vokse som veileder. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2008). The Write Up Stage in Grounded Theory. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2008). Multimediale arbeidsprosesser. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Breivik, Fritz Leo; Breivik, Fritz Leo (2008). Motor i magen: Særtrekk ved prisvinnere i undersøkende journalistikk. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Breivik, Fritz Leo; Breivik, Fritz Leo (2008). Motor i magen: Særtrekk ved prisvinnere i undersøkende journalistikk. (ekstern lenke)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
- Gynnild, Astrid (2022). Droner i sivilsamfunnet. (ekstern lenke)
- Uskali, Turo Ilari; Gynnild, Astrid; Jones, Sarah L. et al. (2021). Immersive Journalism as Storytelling Ethics, Production and Design, 1st Edition. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Droner i sivilsamfunnet. Aktører, teknologi og etiske utfordringer. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo (2018). Responsible Drone Journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Martin, Vivian B. (2012). Grounded Theory: The Philosophy, Method and Work of Barney Glaser. (ekstern lenke)
Nettsider (opplysningsmateriale)
Intervju
- Gynnild, Astrid (2021). Dette sier medieforskerne om mulig salg av Nationen: - Risikosport. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2020). Frykter manipulerende, antiempatisk journalistikk. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2020). Videoen utløste raseri mot politiet. Nytt klipp viser hendelsen ovenfra. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Skal dele triks og hemmeligheter for fortellende journalistikk. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Eit halvt år etter bacheloren, arbeider kun sju av 40 studentar på fulltid i mediebransjen. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Opportunities & Challenges in Drone Journalism: 15 Experts from the Industry Share their Views. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Drones, surveillance and journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Jubilerer for liv i pressemuseet. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Har funne fordomsfulle algoritmar med makt. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Nå er droner blitt et vekstfag ved norske universiteter. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Droner i medieutdanningen. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Prøvekaniner for banebrytende læringsverktøy. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Nå kommer dronene. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Droner inn på universitetene. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Norske lokalaviser skal bidra til å utvikle digital verktøykasse for journalister. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Få klagerop fra studentene. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Journalistikk i teori og praksis. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Vi er lei av å kopiere hverandres arbeid. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2009). Journalister kan vokse på krisetidene. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2009). Vellykket redesign i Dagbladet. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2009). Kreativ under pressStorylandSigurd Evensmo. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). – Lokal nyhetsjournalistikk på sitt beste. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2006). Ti bud for et godt liv i journalistikken. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Uskali, Turo Ilari; Gynnild, Astrid; Sirkkunen, Esa et al. (2021). Forecasting Future Trajectories for Immersive Journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari; Jones, Sarah L. et al. (2021). Introduction: What is Immersive Journalism?. (ekstern lenke)
- Flatlandsmo, Siri K.; Gynnild, Astrid (2021). Project Syria: Accuracy in Immersive Journalism. (ekstern lenke)
- Vindenes, Joakim; Gynnild, Astrid (2021). Case Euronews: A low-cost approach to Immersive Storytelling. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari (2018). The first wave of journalism: from activist tool to global game changer. (ekstern lenke)
- Guribye, Frode; Nyre, Lars; Gynnild, Astrid (2018). Kameradroner som journalistisk verktøy - et designeksperiment i høyere utdanning. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari (2018). What is responsible drone journalism?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari (2018). Drones, teaching and the value of the explorative player-coach. (ekstern lenke)
- Johnson, Deborah G.; Gynnild, Astrid (2018). Transparency or surveillance? Dilemmas of piloting autonomous agents. (ekstern lenke)
- Nyre, Lars; Guribye, Frode; Gynnild, Astrid (2018). Taking risks with drones: responsible innovation pedagogy for media education. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari (2018). Three scenarios of responsible drone journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Hvorfor droner i sivilsamfunnet?. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2018). Droneteknologi, RRI og læring. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Uskali, Turo Ilari (2018). The first wave of drone journalism: From activism tool to global game changer . (ekstern lenke)
- Moe, Knut Torbjørn; Gynnild, Astrid (2018). Droners mørke side. (ekstern lenke)
- Heggedal, Bente; Gynnild, Astrid (2018). Det norske droneeventyret . (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Developing Journalism Skills through Informal Feedback Training. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Three Dilemmas of Visual News Coverage. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Applying Grounded Theory in Media Production Studies . (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). Three dilemmas of visual news coverage. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). Introduksjon til grounded theory. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Living the Ideas: A Biographical Interview with Barney G. Glaser. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Atmosphering for Conceptual Discovery. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Martin, Vivian B. (2012). Mentoring a method. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2012). Visuell transparens i journalistikken. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2009). Audiovisuelle fortellinger erobrer nettet. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2008). Klikket som tilbakemelding. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). Creative Cycling of News Professionals: A Grounded Theory. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). Growing Open: The Transition from QDA to GT. (ekstern lenke)
Leksikonartikkel
Populærvitenskapelig artikkel
Leder
- Gynnild, Astrid; Nilsson, Maria; Simonsen, Anne Hege et al. (2017). Introduction: Photojournalism and editorial processes: Global similarities, local differences. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2017). Celebrating 50 Years of Grounded Theory: Onward and Forward. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). New Perspectives on Conceptual Growth through GT. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2016). From Grounded Description to Grounded Theory. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Editorial: Vibrant Awareness. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2015). Perspectives on Autonomy and Control. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). The Strength of a Solution Seeking Approach. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2014). The Multidimensional Usefulness of Grounded Theories. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Editorial. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2013). Editorial. (ekstern lenke)
Digitale læremidler
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
- Gynnild, Astrid (2014). Journalism Innovation leads to Innovation Journalism. The impact of computational exploration on changing mindsets. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid; Adams, Paul C. (2013). Animation, Video Documentary or Interactive Gaming? Investigating Effects of Environmental Messaging. (ekstern lenke)
Anmeldelse
Poster
- Gynnild, Astrid (2011). Competence building in computational journalism: A model for experiental learning through acrossism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2009). The impact of positive attention - side effects of awards in journalism. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2008). Nationens journalistiske profil Kvantitativ og kvalitativ analyse av nyhets- og reportasjestoffet. (ekstern lenke)
- Breivik, Fritz Leo; Breivik, Fritz Leo; Gynnild, Astrid (2007). Indre motivasjon som premiss for undersøkende journalistikk. (ekstern lenke)
- Gynnild, Astrid (2007). Skapende veksling: En teori om kreativitet. (ekstern lenke)
Vitenskapelig monografi
Brev til redaktøren
Prosjekter
Her er lenke til prosjektet ViSmedia, som går fra 2015-2021 og er finansiert av Norges Forskningsråd:
www.vismedia.org
Ledererfaring
Fra 2015-2021 leder jeg det NFR-finanisierte forskningsprosjektet ViSmedia – the adoption and adaption of visual surveillance technologies in the news media (www.vismedia.org). Prosjektet (24 mill.) er del av SAMANSVAR-programmet under Norges Forskningsråd, og har hatt 16 medlemmer inklusive 1 PhD-stipendiat, 1 postdoktor og fire professor II fra henholdsvis Finland og USA.
Fra 2019 er jeg leder av gruppen for journalistikkforskning ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB.
Fra 2014-2019 var jeg leder for undervisningsprogrammene i journalistikk ved UiB. I denne perioden utviklet vi nye studieplaner både for bachelorstudiet og det nye masterprogrammet i undersøkende journalistikk i samarbeid med programmene i TV-produksjon og Medie- og interaksjonsdesign. Vi flyttet også over i nye lokaler i Media City Bergen.
Fra 2013-2017 var jeg leder for Rådet for anvendt medieforskning, RAM, og nestleder samme sted 2009-2013.
Fra 2011 til 2019 var jeg redaktør for Grounded Theory Review.
Jeg var leder for masterprogrammet i dokumentar-produksjon ved Universitetet i Stavanger (2011-2013) og avdelingsleder og leder for Veiledningsprogrammet ved Senter for relasjonsutvikling, nåværende ViD (2007-2009).
Jeg har også vært redaksjonssjef for foto- og grafikk i Adresseavisen (1996-1999) og leder for redesignprosjektet Visuell avis samme sted (1999).