Jens Elmelund Kjeldsen

Stilling

Professor

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Hvorfor er noen overbevisende og andre ikke? Hvorfor lytter vi når en person snakker, men kjeder oss når en annen tar ordet? Hvordan bør vi bruke vår evne til å påvirke med kommunikasjon? Kort sagt: Hva er god retorikk?

Det utforsker Kjeldsen. Han jobber med retorikk i muntlig, skriftlig og multimodal kommunikasjon, samt retorikk og troverdighet i teknologi og kunstig intelligens. Han har forsket omfattende på radio- og fjernsynsdebatt, visuell retorikk, politisk retorikk, taler og taleskrivning (se f.eks. Virksomme ord!), digitale presentasjonsteknologier, samt retorisk teori og metode.

Retorikkens virkning finnes ikke bare i kommunikasjonen eller hos den som kommuniserer, men like mye hos publikum. I siste ende er det publikum, som bestemmer om retorikk er vellykket. Derfor har Kjeldsen utviklet perspektivet og metoden retorisk resepsjonsanalyse. Her utforsker man retorikkens virkning i verden ved å analysere retoriske trekk og kvaliteter i ytringer, for så å forbinde dem med analyser av hvordan publikum mottar ytringene. Det kan man lese mer om i boken Rhetorical Audience Studies (2018).

Kjeldsen er opptatt av forbindelsen mellom teori og praksis, og bruker sin retoriske kunnskap til å hjelpe alt fra skoleelever, taleskrivere og toppledere til å kommunisere bedre. Denne forening av teori og praksis finner man for eksempel i boken Speechwriting in Theory and Practice (2019) som gir både forskning og gode råd.

Tidligere har Kjeldsen ledet prosjekter om: 1) «Politikernes svar- og unnvikelsesstrategier. En studie av mekanismene i politiske intervju på norsk TV og radio»; Prosjektet undersøker hvordan journalister stiller spørsmål i intervju og debatt, og hvordan politikere svarer - og forsøker å unngå å svare. 2) "Demokrati, retorisk medborgerskap og kritisk tenkning (DEREKRIT)", som  undersøker undervisningen i muntlig formidling i norsk videregående skole. Kjeldsen har også deltatt i forsknings-prosjekter om innvandringsdebatten i Skandinavia (se Scanpub), og om retorikk, troverdighet og ekspertise i pandemien (se Pandemic Rhetoric).

I øyeblikket utvikler han nye prosjekter om troverdighet og retorisk tillit, blant annet i forbindelse med medier, teknologi og kunstig intelligens. Han udvikler også en teori om retorisk bearbeiding («rhetorical working through»), som er et perspektiv, som ser på retorikk som en vedvarende kommunikativ prosess hvor mennesker involverer seg individuelt og kollektivt i å tenke over, tilpasse seg og forandre seg selv og samfunnet.

Kjeldsen leder også medie og retorikkdelen i prosjektet Media og antibiotikaresistens, som er en del av forskningssenteret CAMRIA

Sitt syn på hva retorikk er legger han frem i boken Hva er retorikk.

Kjeldsen er også forfatter av boken Retorikk i vår tid (Spartacus forlag), som er en innføring i (moderne) retorisk teori (som bl.a. også finnes på Dansk og Svensk)

Han har blant annet stiftet og ledet organisasjonen Rhetoric Society of Europe, tidsskriftet Rhetorica Scandinavica, og den nasjonale talekonkurranse ta ordet!

Kjeldsen er en aktiv formidler i offentligheten,hvor han i flere medier har hatt fast valgkampspalter i dagspressen. I kommunal-valgkampen 2023 har han valgspalte i KOM24. Han også vært fast bidragsyter i radio og fjernsynsprogrammer som Språkksnakk, Språkteigen, Mediemenerne og SVEIP.

Undervisning

Blant de kurs jeg har hatt ansvar for på Infomedia ved Universitetet i Bergen er:

RET101: Allmenn og praktisk retorikk. Se kursplan

MEVI203: Medieretorikk. Se kursplan

MEVI307: Visuell kommunikasjon. Se kursplan

MEVI349: Strategisk kommunikasjon. Se kursplan

Retorikk og humor 

Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Populærvitenskapelig foredrag
Faglig kapittel
Vitenskapelig foredrag
Populærvitenskapelig artikkel
Digitale læremidler
Faglig foredrag
Intervju
Poster
Anmeldelse
Programdeltagelse
Vitenskapelig monografi
Doktorgradsavhandling
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Kronikk
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Leserinnlegg
Leder
Dokumentar
Lærebok
Multimediaprodukt
Rapport
Kompendium

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Se  publikasjoner lastet opp i ResearchGate:

https://www.researchgate.net/profile/Jens-Kjeldsen-2/publications 

 

Utvalgte publikasjoner

 

   Bøker/special issues

 

2017 (forthcoming) Rhetorical Audiences. Reception and audience studies of rhetoric. PalgraveMacMillan.

2015. Visual and multimodal argumentation. Special issue of the journal Argumentation (vol. 29, no. 2). 242 sider.

2014. hva er retorikk. Universitetsforlaget. Oslo.

2012. Scandinavian Studies in ­Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget. 368 sider. Med Jan Grue

2011. Tale med billeder - tegne med ord. Det visuelle i antik retorik og retorikken i det visuelle. Spartacus. Oslo. 241 sider.

2008. Retorik i dag. Introduktion til modern retorikteori. Studentlitteratur. Stockholm. 394 sider.

2006. Vår tids retorikk (anden reviderede udgave, første udgave 2004). Spartacus forlag. Oslo. 396 sider.

2005: Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005. Sammen med professor Anders Johansen. Universitetsforlaget. 707 sider plus 36 siders introduktion

2004. Krig, rett, retorikk. Rhetor förlag. Sammen med Siri Meyer. 175 sider.

2002. Visuel retorik. Dr.avhandling i medievitenskap og retorikk. IMV - utgivelse nr. 50. Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. Norge. 466 sider + 37 sider i appendiks.

 

   Artikler

2016. Studying rhetorical audiences: A call for qualitative reception studies in argumentation and rhetoric”. Informal Logic 36(2), 136-158.

2016. “Symbolic condensation and thick representation in visual and multimodal communication”. Argumentation and Advocacy 52(4), 265-280.

2015. The Rhetoric of Thick Representation: How Pictures Render the Importance and Strength of an Argument Salient. Argumentation : an international journal on reasoning. 29: 197-215

2015. Where Is Visual Argument? Chapter 8, sider 107-117. I Eemeren, Frans H. van; Garssen, Bart. 2015. Reflections on Theoretical Issues in Argumentation Theory. Springer. ISBN: 978-3-319-21102-2.

2015. Politisk talekunst: talens gjenkomst og egenart. Kapittel 14, sider 184-195. I Ihlen, Øyvind; Skogerbø, Eli; Allern, Sigurd. 2015. Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. 368 sider. ISBN: 9788215024585.

2015. Digitale presentasjonsteknologier i høyere utdanning – foreleseres holdninger og bruk. UNIPED. 2015: 192-212. Med Frode Guribye.

2014. The rhetoric of thick representation: how pictures render the importance and strength of an argument salient. Argumentation: an international journal on reasoning, 197-215. doi: 10.1007/s10503-014-9342-2

2014. Reconceptualizing kairos. Chapter 28, sider 249-258. I Emilsson, Eyjólfur Kjalar; Maravela, Anastasia; Skoie, Mathilde. 2014. PARADEIGMATA. Studies in Honour of Øivind Andersen. 308 sider. ISBN: 978-960-85145-4-6.

2014. Talernes fortolkere. Rhetorica Scandinavica. 65. 55-72. Med Jonas Bakken.

2013. Formulas of Prize Winning Press Photos. Chapter 24, sider 461-486. I van Belle, Hilde. 2013. Verbal and Visual Rhetoric in a Media World. 505 sider. ISBN: 978 90 8728 190 8.

2013. Speaking to Europe. A Rhetorical approach to Prime Minister Tony Blair’s speech to the EU Parliament. Chapter 1, sider 19-42. I Fløttum, Kjersti. 2013. Speaking of Europe. Approaches to complexity in European political discourse. John Benjamins Publishing Company. 191 sider. ISBN: 978-90-272-0640-4.

2013. Strategies of visual argumentation in slideshow presentations: the role of the visuals in an Al Gore presentation on climate change. Argumentation : an international journal on reasoning. 27: 425-443. doi: 10.1007/s10503-013-9296-9.

2012. Pictorial Argumentation in Advertising: Visual tropes and Figures as a Way of Creating Visual Argumentation. Chapter 16, sider 239-256. I Eemeren, Frans H. van; Garssen, Bart. 2012. Topical Themes in Argumentation Theory. Twenty Exploratory Studies. Springer. 346 sider. ISBN: 9789400740402.

2012. The Study of Rhetoric in the Scandinavian Countries (med Jan Grue). Kapittel, side 7-38. I: Kjeldsen, Jens Elmelund; Grue, Jan. 2012. Scandinavian Studies in ­Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget.

2008. Retoriske omstændigheder. Den retoriske situation og det retoriske studie i en kompleks, omskiftelig og medieret verden. Rhetorica Scandinavica. 48/2008. 42-63.

2007. Visual Argumentation in Scandinavian Political Advertising: A Cognitive, Contextual, and Reception Oriented Approach. Argumentation and Advocacy. 43: 124-132.

2003. Talking to the eye: visuality in ancient rhetoric. Word and Image. 19: 133-137. 

Utvalte intervju og omtaler