Lars Petter Storm Torjussen
Stilling
Professor
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Utvalgte publikasjoner:
(2022) Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas H. (red.). Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 (ISBN 9788245038033)
(2021) Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line (red.). Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 (ISBN 9788245035476)
(2020) Torjussen, Lars Petter Storm;Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv; Helleve, Ingrid; Jensen, Vigdis Stokker; Ludvigsen, Kristine; Roness, Dag;. Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. Professional Development in Education
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm; Berdinesen, Hein. Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S (ISBN 9788282654890)
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. Oppdragelse til vitenskap - Heidegger, theoria og nasjonalsosialismen. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. Arendt og Heidegger: Konflikten mellom vita activa - vita contemplativa og foreningen av visdom og veltalenhet i den høyere utdanning. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. The Rhetorical Education of Isocrates and the Exemplary in Teaching: Overcoming the “Learnification of Education”. Nordic Journal of Educational History ;Volum 6.(2) s. 3-21
(2018) Torjussen, Lars Petter Storm. Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus. Bergen: Universitetet i Bergen [Doktoravhandling] 358 s.
(2013) Torjussen, Lars Petter Storm; Berdinesen, Hein. Cassirer og Heidegger i Davos. Dreyer Forlag A/S. 461 sider. ISBN: 978-82-8265-071-7.
(2011) Torjussen, Lars Petter Storm. Danning, dialektikk, dialog - Skjervheims og Hellesnes´ pedagogiske danningsfilosofi. Kapittel 4, sider 143-162. I:Steinsholt, Kjetil; Dobson, Stephen. 2011. Dannelse : Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. Tapir Akademisk Forlag. 405 sider. ISBN: 978-82-519-2554-9.
(2011) Torjussen, Lars Petter Storm. Eco-Phenomenology and the Interiorization of Man – Using Merleau-Ponty and Nietzsche to Release the “Psyche” from the Human Skull. Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research. 108: 429-443. doi: 10.1007/978-94-007-0624-8_31
(2009) Torjussen, Lars Petter Storm. Is Nietzsche a phenomenologist? Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research.
Formidling
Torjussen, Lars Petter Storm. 2018. En unødvendig debatt. Morgenbladet 08.08.2018.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2018. Hva vi er for når vi er imot foretaksmodellen. Morgenbladet 27.06.2018.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2015. Gymnasifiseringen av høyere utdanning. Minerva (nettutgaven).
Torjussen, Lars Petter Storm. 2015. Bastardkunnskap. Minerva (nettutgaven).
Torjussen, Lars Petter Storm. 2013. Anmeldelse. Danningens filosofihistorie. Minervanett.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2011. Postmoderne individualisme II. Morgenbladet.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2011. Herredømme fra Homer til Hollywood. Morgenbladet.
Hide, Øystein og Torjussen, Lars Petter Storm. 2006. Verden i krig. Oslo: NRK Aktivum
Torjussen, Lars Petter Storm. 2006. Metafor og kroppslighet hos Nietzsche. Replikk 2006.
Undervisning
Praktisk pedagogisk utdanning (PPU): PEDA101, PEDA102
Integrert lektorutdanning (5LU): PEDA120, PEDA121 (emneansvarlig), PEDA122, PEDA123 (emneansvarlig)
Vitenskapeleg metode og delinga av erfaring (METMAU660)
Publikasjoner
Kronikk
- Torjussen, Lars Petter Storm; Øyvind Wiik, Halvorsen; Hilt, Line Torbjørnsen (2024). Hvem er redd for utdanningsvitenskap?. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet. (ekstern lenke)
- Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Er vi alle universitetspedagoger nå? . (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2020). Skolen bør heller oppdra de unge enn å lære dem livsmestring. (ekstern lenke)
- Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm (2019). Fra hytta i Todtnauberg til Endchan. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Hva vi er for når vi er imot foretaksmodellen. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). En unødvendig debatt. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2015). Bastardkunnskap. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2015). Gymnasifiseringen av høyere utdanning. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2011). Herredømme fra Homer til Hollywood. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2011). Postmoderne individualisme II. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Torjussen, Lars Petter Storm (2024). Niels Treschow, Norwegian theoria and the question of sustainability . (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2023). Pedagogikk, humaniora, naturvitenskap. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2023). Niels Treschow og den norske filosofien på 1800-tallet. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2023). A «pedagogy of place» in the 21st century – possible and/or desirable?. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). General pedagogy and its relevance for teacher education. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2021). The University as the Union of Wisdom and Eloquence. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line (2019). Amor Mundi (love of the world) in the Antropocene - Arendt and the question of sustainable education. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Eksemplarisk undervisning i Isokrates' retoriske utdanning. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Hvordan skal man forstå forholdet mellom pedagogikk og universitetsdidaktikk?. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Konflikten mellom filosofi (vita contemplativa) og retorikk (vita activa): historisk bakgrunn og institusjonalisering i den høyere utdanning. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Veien til Humboldt. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2009). Eco-phenomenology and the interiorization of man - using Merleau-Ponty and Nietzsche to release the "psyche" from the human skull. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2008). Is Nietzsche a phenomenologist? Towards a nietzschean phenomenology of the body. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Torjussen, Lars Petter Storm (2023). Dannelse, oppdragelse, læring – hva er lektorens spesifikke oppgave?. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Arven etter Skjervheim: fagkritikk som samfunnskritikk. . (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Hva er en lektor? . (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Kritikk av Skjervheim som pedagogisk tenker. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Evidensbasert undervisning, positivisme og det instrumentalistiske mistaket - et skjervheimsk perspektiv. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2012). Filosofi som danning. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2012). Didaktikk og danning. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2012). Garborg og Nietzsche - Danning og nynorsk skriftkultur. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Mot en skjervheimsk pedagogikk? Om "Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi" (1965) og "Den meta-vitskaplege problematikken med omsyn til pedagogikken" (1969). (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas Holmedahl (2022). Den krunglete vegen: Arven etter Hans Skjervheim. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen (2022). Amor Mundi (Love of the World) in the Anthropocene: Arendt and the Question of Sustainable Education. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Ecopedagogy in the Anthropocene: A Defence of the Classical Paideia. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen (2021). Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper . (ekstern lenke)
- Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm (2021). Hva er bærekraftig utdanning? Grønne dyder og karakterdanning i den antropocene tidsalder . (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen (2021). Innledning. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2021). Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i pedagogikken? . (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2021). Hvor går pedagogikkens grenser? - om forholdet mellom pedagogikk og politikk. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2019). Oppdragelse til vitenskap - Heidegger, theoria og nasjonalsosialismen. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2019). Arendt og Heidegger: Konflikten mellom vita activa - vita contemplativa og foreningen av visdom og veltalenhet i den høyere utdanning. (ekstern lenke)
- Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Innledning. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2011). Danning, dialektikk, dialog - Skjervheims og Hellesnes´ pedagogiske danningsfilosofi. (ekstern lenke)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas Holmedahl (2022). Arven etter Skjervheim. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen (2021). Grunnspørsmål i pedagogikken. (ekstern lenke)
- Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm (2019). Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. (ekstern lenke)
- Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Cassirer og Heidegger i Davos. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Du kan, du skal – skolevegring, digitalisering og selvets tretthet i den elevsentrerte skolen. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Examen philosophicum – between the idea of universitas and the schoolification of the university. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv et al. (2020). Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2019). The Rhetorical Education of Isocrates and the Exemplary in Teaching: Overcoming the “Learnification of Education”. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2011). Eco-Phenomenology and the Interiorization of Man – Using Merleau-Ponty and Nietzsche to Release the “Psyche” from the Human Skull. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2009). Is Nietzsche a phenomenologist?. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2008). Oversettelse av "Diskusjonen mellom Ernst Cassirer og Martin Heidegger i Davos". (ekstern lenke)
Programdeltagelse
Anmeldelse
- Torjussen, Lars Petter Storm (2021). Velskrevet essaysamling med noen gullkorn, men kjapt lest og kjapt glemt - bokanmeldelse av boken Politisering og pedagogisk motstand av Lars Løvlie. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2021). Interessant og tankevekkende om nysgjerrighetens kår i dagens samfunn. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2020). Bokanmeldelse: Nils Gilje: Hermeneutikk som metode – ein historisk introduksjon. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Anmeldelse. Danningens filosofihistorie. (ekstern lenke)
Oversatt kapittel
- Torjussen, Lars Petter Storm (2019). Det tyske universitets selvhevdelse - Heideggers tale i anledning overtagelsen av rektoratet ved universitetet i Freiburg i 1933. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2019). Svarte hefter - oversettelse i utdrag (Martin Heidegger). (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2019). Bekjennelse til Hitler og den nasjonalsosialistiske stat (Martin Heidegger). (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2019). "Bare en gud kan redde oss nå" - Martin Heidegger i intervju med Der Spiegel. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Cassirers mytefilosofi - en utvidelse av den kritiske filosofiens sfære. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Kultur som bro fra individ til individ eller hard skjebne? Cassirer i konfrontasjon med Heidegger. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2013). Diskusjonen mellom Ernst Cassirer og Martin Heidegger i Davos. (ekstern lenke)
Doktorgradsavhandling
- Torjussen, Lars Petter Storm; Bøyum, Steinar; Steinsholt, Kjetil (2018). Foreningen av visdom og veltalenhet – utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault. Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm (2018). Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus. (ekstern lenke)
Oversatt bok
Intervju tidsskrift
Populærvitenskapelig artikkel
Prosjekter
Foreningen av visdom og veltalenhet: utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault (Phd-prosjekt)