Lars Petter Storm Torjussen

Stilling

Professor

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Utvalgte publikasjoner:

(2022) Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas H. (red.). Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 (ISBN 9788245038033)

(2021) Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line (red.). Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 (ISBN 9788245035476)

(2020) Torjussen, Lars Petter Storm;Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv; Helleve, Ingrid; Jensen, Vigdis Stokker; Ludvigsen, Kristine; Roness, Dag;. Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. Professional Development in Education 

(2019) Torjussen, Lars Petter Storm; Berdinesen, Hein. Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S (ISBN 9788282654890)

(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. Oppdragelse til vitenskap - Heidegger, theoria og nasjonalsosialismen. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890

(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. Arendt og Heidegger: Konflikten mellom vita activa - vita contemplativa og foreningen av visdom og veltalenhet i den høyere utdanning. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890

(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. The Rhetorical Education of Isocrates and the Exemplary in Teaching: Overcoming the “Learnification of Education”. Nordic Journal of Educational History ;Volum 6.(2) s. 3-21

(2018) Torjussen, Lars Petter Storm. Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus. Bergen: Universitetet i Bergen [Doktoravhandling] 358 s.

(2013) Torjussen, Lars Petter Storm; Berdinesen, Hein. Cassirer og Heidegger i Davos. Dreyer Forlag A/S. 461 sider. ISBN: 978-82-8265-071-7.

(2011) Torjussen, Lars Petter Storm. Danning, dialektikk, dialog - Skjervheims og Hellesnes´ pedagogiske danningsfilosofi. Kapittel 4, sider 143-162. I:Steinsholt, Kjetil; Dobson, Stephen. 2011. Dannelse : Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. Tapir Akademisk Forlag. 405 sider. ISBN: 978-82-519-2554-9.

(2011) Torjussen, Lars Petter Storm. Eco-Phenomenology and the Interiorization of Man – Using Merleau-Ponty and Nietzsche to Release the “Psyche” from the Human Skull. Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research. 108: 429-443. doi: 10.1007/978-94-007-0624-8_31

(2009) Torjussen, Lars Petter Storm. Is Nietzsche a phenomenologist? Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research.

Formidling

Torjussen, Lars Petter Storm. 2018. En unødvendig debatt. Morgenbladet 08.08.2018.

Torjussen, Lars Petter Storm. 2018. Hva vi er for når vi er imot foretaksmodellen. Morgenbladet 27.06.2018.

Torjussen, Lars Petter Storm. 2015. Gymnasifiseringen av høyere utdanning. Minerva (nettutgaven).

Torjussen, Lars Petter Storm. 2015. Bastardkunnskap. Minerva (nettutgaven).

Torjussen, Lars Petter Storm. 2013. Anmeldelse. Danningens filosofihistorie. Minervanett.

Torjussen, Lars Petter Storm. 2011. Postmoderne individualisme II. Morgenbladet.

Torjussen, Lars Petter Storm. 2011. Herredømme fra Homer til Hollywood. Morgenbladet.

Hide, Øystein og Torjussen, Lars Petter Storm. 2006. Verden i krig. Oslo: NRK Aktivum

Torjussen, Lars Petter Storm. 2006. Metafor og kroppslighet hos Nietzsche. Replikk 2006.

Undervisning

Praktisk pedagogisk utdanning (PPU): PEDA101, PEDA102

Integrert lektorutdanning (5LU): PEDA120, PEDA121 (emneansvarlig), PEDA122, PEDA123 (emneansvarlig)

Vitenskapeleg metode og delinga av erfaring (METMAU660)

Publikasjoner
Kronikk
Vitenskapelig foredrag
Faglig foredrag
Programledelse
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Vitenskapelig artikkel
Programdeltagelse
Anmeldelse
Annen presentasjon
Innledning
Oversatt kapittel
Doktorgradsavhandling
Oversatt bok
Intervju tidsskrift
Kompendium
Populærvitenskapelig artikkel
Hovedfagsoppgave

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Prosjekter

Foreningen av visdom og veltalenhet: utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault (Phd-prosjekt)