Magnus Svendsen Nerheim
Stilling
Seniorrådgiver, Portefølje-, program- og prosjektleder
Tilhørighet
Forskergrupper
Arbeid
For tiden jobber jeg blant annet med
Porteføljestyring, produktstyring og digitalisering ved UiB (2023-202X)
Porteføljeforvaltning av UiB digital portefølje gjennom Porteføljestyresekretariatet og de tre respektive delporteføljene innen utdanning, administrasjon og kommunikasjon, og forskning. Les mer: https://www.uib.no/foransatte/119382/digitalisering-ved-uib
Digital Forståelse, Kunnskap og Kompetanse (2021-202X)
DIGI-prosjektet er UiBs satsning på økt digital digital forståelse, kunnskap og kompetanse for alle UiBs studenter, ansatte og som EVU. UiB er først ut i Norge, og er unik i europeisk sammenheng, med emnepakken DIGI (Digital forståelse, kunnskap og kompetanse). Den inneholder 2,5 studiepoengsgivende emner i digital forståelse, kunnskap og kompetanse. Emnene er tilgjengelig for alle studenter, uavhengig av hvilket fag man studerer. Fra høsten 2023 er emnene også tilgjengelige for ansatte ved UiB. Våren 2024 lanseres de to første DIGI emnene som etter- og videreutdanning. Les mer på uib.no/digi.
Utvikling av prosjektledere og prosjektmetodikk (2023-202X)
Fungerende leder for UiBs Nettverk for prosjektledere og ressursgruppe for prosjekter. Les mer på https://prosjekt.uib.no/.
Ansvarlig for Læringsteknologi i UiB læringslab (2022-202X)
Jobber for å utvikle, implementere og bruke læringsteknologi ved UiB. Langsiktig mål om å legge til rette for effektiv bruk av digitale verktøy for læring i lys av eksisterende pedagogikk, ved å være bindeleddet og en innovatør sammen med undervisere, studenter, administrasjon og teknisk ansatte.
Spør meg om:
- Bruk av digitale verktøy for læring
- Digital kompetanse (og koblingen til verktøy og emner/studieprogram)
- Digitalisering/effektivisering av prosesser
- Prosjektledelse
- Teknologianskaffelser
- Schrems II
- Emne og program (re)design
- Utdanningsutvikling
- Digital vurdering/Inspera Assessment/Nye vurderingsformer
Tidligere prosjekter og leveranser
Prosjektområde Verktøy og tjenesteutvikling (for læring) (2018-2021)
Mål om å utvikle, implementere og bruke læringsteknologi ved UiB. Langsiktig mål om å legge til rette for effektiv bruk av digitale verktøy for læring i lys av eksisterende pedagogikk, ved å være bindeleddet og en innovatør sammen med undervisere, studenter, administrasjon og teknisk ansatte.
Noen høydepunkt fra prosjektområdet:
- Tredjepartsportalen - apps.uib.no
- uib.no/digitalstudent - Nettkurs i Digitale arbeidsmetoder og teknologi for læring
- Digital undervisning og vurdering ifbm. Korona (and beyond)
- Pedagogiske og praktiske anbefalinger for overgangen til nettbasert vurdering
- UiBs tverrfaglige arbeidsgruppe – digital grunnkompetanse for UiB-studenter
- Vurderingsstrategi og retningslinjer for vurdering
Digital vurdering (2016-2018)
Provide Digital Assessment for current, in development and future summative and formative assessment forms. Developing a Digital Assessment ecosystem. Digitalize relevant academic and administrative procedures related to examinations and assessment, a prerequisite to which is the establishment of best practices for digital support at all levels, before, during and after examination and assessment. The project's achivements were highlighted at the Gartner Symposium IT-Expo in 2018 by Jan-Martin Lowendahl (Gartner VP) as being an example to follow for how implementation of digital solutions can be done successfully in Higher education.
Teaching and Learning in the Digital Age (TALIDA) (2016-2019)
Utvikle og implementere en redesignstrategi for 20+ emner (34) med fokus på constructive alignment for undervisning og læring, og bruk av digitale verktøy der de i et pedagogisk perspektiv gir mening. Samarbeid med Universitetspedagog Robert Grey. Erfaringer fra prosjektet tas med videre i den pågående utviklingen i UiB læringslab, prosjektområde Læringdesign. Se sluttrapport i BORA!
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Nerheim, Magnus Svendsen; Nerlie, Pernille Eyde; Cotner, Sehoya Harris (2024). AI-nt all bad – leveraging the power of generative AI as a partner in scalable and domain-agnostic course evaluations – giving you more time for what really matters.. (ekstern lenke)
- Gray Jr, Robert; Nerheim, Magnus Svendsen; Darcie, Isabela Pires (2019). Addressing the “Border” between Teaching, Learning and Assessment in Norwegian Higher Education. (ekstern lenke)
- Gray Jr, Robert Morris; Nerheim, Magnus Svendsen (2018). Building a Learning-Centered, Scholarly Culture for Digital Assessment in a Norwegian University. (ekstern lenke)
- Gray Jr, Robert; Nerheim, Magnus Svendsen (2017). Institutional Change: Changing how educators assess their students with the help of Canvas. (ekstern lenke)
- Gray Jr, Robert; Nerheim, Magnus Svendsen (2017). Teaching and Learning in the Digital Age: An exploration into how to change how we've always done things. (ekstern lenke)
- Gray Jr, Robert; Nerheim, Magnus Svendsen (2017). Changing how we've always done things: Making fundamental changes in assessment to focus on learning. (ekstern lenke)
Rapport
- Sagstad, Terje; Nerheim, Magnus Svendsen; Eikhaug, Jon (2024). Establishing a digitally-enabled and professional project management environment. (ekstern lenke)
- Nerheim, Magnus Svendsen; Balevik, Stine Beate; Boge, Cecilie et al. (2019). Vurderingsstrategi og retningslinjer for vurdering - Rapport fra arbeidsgruppen. (ekstern lenke)
- Nerheim, Magnus Svendsen; Gray, Robert Morris (2019). Teaching and Learning in the Digital Age (TALIDA) - Project summary and report. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Nerheim, Magnus S; Lusher, Amy L (2020). Investigating microsized anthropogenic particles in Norwegian fjords using opportunistic nondisruptive sampling. (ekstern lenke)
- Carson, Henry S.; Nerheim, Magnus Svendsen; Carroll, Katherine A. et al. (2013). The plastic-associated microorganisms of the North Pacific Gyre. (ekstern lenke)