Roar Solholm
Stilling
Emeritus, Klinikkleder, Psykologisk univerisitetspoliklinikk
Tilhørighet
Forskning
- Atferdsvansker hos barn og unge: Endring hos foreldre som følge av terapeutisk intervensjon
- Implementering og spredning av forebyggings- og behandingsprogram rettet mot atferdsvansker
- Utvikling av kompetanse hos fosterforeldre med barn med atferdsvansker
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
- Solholm, Roar; Bjørknes, Ragnhild; Jakobsen, Reidar (2019). Change in Mothers’ Perception of Well-being and Distress following Treatment of Child Conduct Problems. (ekstern lenke)
- Kjøbli, John; Solholm, Roar; Reer, Marit et al. (2016). Tidlig innsats for barn i risiko : et program for å forebygge og redusere atferdsproblemer. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Ogden, Terje; Jakobsen, Reidar (2014). Conduct problems in children. Characteristics of families recruited for a clinical outcome trial as compared to families in an implementation study. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Kjøbli, John; Christiansen, Terje (2013). Early initiatives for children at risk - development of a program for the prevention and treatment of behavior problems in primary services. (ekstern lenke)
- Bru, Lene; Solholm, Roar; Idsøe, Thormod (2012). Participants' experiences of an early cognitive behavioral intervention for adolescents with symtoms of depression. (ekstern lenke)
- Sørlie, Mari-Anne; Ogen, Terje; Solholm, Roar et al. (2010). Implementeringskvalitet - om å få tiltak til virke: En oversikt. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2009). Atferdsvansker - kortvarig foreldrerådgiving og lærerkonsultasjon i arbeidet med atferdsvansker blant barn - modellutvikling i en kommune. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Askeland, Elisabeth; Christiansen, Terje et al. (2005). Parent Management Training - Oregon-modellen. Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge. (ekstern lenke)
Doktorgradsavhandling
Hovedfagsoppgave
- Tellnes, Hilde Bratlid; Solholm, Roar; Mohaupt, Henning (2015). Voldsutøvende fedre og utviklingsstøttende omsorg: En kvalitativ studie om fedres opplevelse av emosjonelle samspill med sine barn. (ekstern lenke)
- Husabø, Ingrid Elisabeth; Riis, Katinka; Solholm, Roar et al. (2014). Interventions Targeting Suicide-Related Behavior In Depressed Adolescents: A Systematic Review. (ekstern lenke)
- Næs, Kirsti Skogestad; Solholm, Roar (2014). Increase in Prevalence of Depression Among Girls in Early Adolescence - the Contribution of Cognitive Factors. A Literature Review. (ekstern lenke)
- Møller, Lys Helene Haugstad; Solholm, Roar (2012). Terapeutisk allianse i familieterapi. (ekstern lenke)
- Ulvestad, Marie Signe Garseth; Solholm, Roar (2012). Mentaliseringsbaserte intervensjonsprogrammer for familier. (ekstern lenke)
- Mundal, Kristine; Trondsen, Sigurd A.; Solholm, Roar (2012). Den narrative komponenten i traumefokusert kognitiv adferdsterapi. (ekstern lenke)
- Holmen, Linda; Nordhaug, Siv Irene; Solholm, Roar (2011). Foreldreinvolvering i kognitiv atferdsterapi: En litteraturstudie av foreldrenes roller i behandling av barn og unge med angst eller depresjon. (ekstern lenke)
- Danielsen, Trygve; Solholm, Roar (2011). Psykologers virksomhet ved helsestasjoner: en spørreskjemaundersøkelse. (ekstern lenke)
- Bru, Lene; Solholm, Roar; Idsøe, Thormod (2010). A Group-based Cognitive-Behavioral Intervention for Adolescent Depression: A Qualitative, Exploratory Study of Participants' Experiences. (ekstern lenke)
- Fasmer, Karoline Marie Hopsnes; Husby, Liv Astrid; Solholm, Roar (2008). Kjønnsforskjeller i relasjonell aggresjon hos barn under tolv år - en systematisk litteraturgjennomgang av empiriske studier. (ekstern lenke)
- Kjærnes, Ingrid; Solholm, Roar (2008). Sammenhengen mellom foreldrepraksis og atferdsvansker - en empirisk undersøkelse. (ekstern lenke)
- Langeland, Peter; Solholm, Roar (2007). Fosterbarn med åtferdsvanskar Kva kompetanse treng fosterforeldre i møte med desse barna?. (ekstern lenke)
- Garnes, Anne-Kjersti Fyrand; Solholm, Roar (2006). Veiledning belyst ut fra konseptuelle modeller for veiledning - En undersøkelse av veiledning i Parent Management Training - Oregonmodellen. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
Faglig kapittel
- Solholm, Roar (2014). Metodens bakgrunn og opprinnelse. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2014). Behandlingsforskning og PMTO som en evidensbasert metode. (ekstern lenke)
- Apland, Anett; Askeland, Elisabeth; Solholm, Roar (2014). Status og veien videre. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2014). Målgruppen-Barn med atferdsvansker. Forekomst og forløp, risiko og årsak. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Askeland, Elisabeth; Christiansen, Terje et al. (2014). Innføring av PMTO i Norge. (ekstern lenke)
Poster
- Christiansen, Terje; Askeland, Elisabeth; Solholm, Roar (2011). Implementation - the Art of Multitasking. (ekstern lenke)
- Kjøbli, John; Christiansen, Terje; Solholm, Roar (2008). The Early Intervention for Children at Risk for Developing Behavior Problems (TIBIR). Improving preventive efforts by combining research and pratice in real world settings. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2000). Conduct problems in children -translation and adaptation of The Family and Peer Process Code. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2000). Conduct problems in children -translation and adaptation of The Family and Peer Process Code. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Solholm, Roar (2011). Intervention Intensity: Prevention to Treatment. Early Initiatives for Children at Risk: The TIBIR Program. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Kjøbli, John (2010). Tidlig innsats for barn i risiko-implementering,drift og resultater fra kommunene. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Christiansen, Terje; Kjøbli, John (2009). Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR). Et program for å forebygge og avhjelpe atferdsvansker på kommunalt nivå. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2008). Erfaring med evidensbaserte metoder i region nord: PMTO, PALS og TIBIR. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2008). PMTO effekstudien - en randomisert kontrollert studie med norske familier. (ekstern lenke)
- Christiansen, Terje; Solholm, Roar (2008). Implementing Prevention and Treatment Programs for Conduct Problems: The Case of Norway. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Askeland, Elisabeth (2007). Parent Management Training-Oregon-modellen: Resultater av snart 10 års utprøving i Norge. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2007). Implementering av PMTO i Norge. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2007). Atferdsproblemer hos barn og unge. Oppsummering av kunnskapsstatus. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2006). Utvikling og evaluering av kurs for fosterforeldre. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2006). Forskningsbasert kunnskap II: Hvordan trekke gyldige slutninger. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2006). Introduksjon til kvantitative metoder. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2006). Hva mener vi med evidensbaserte metoder?. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2006). PMTO-kurs for fosterforeldre: utvikling, utprøving og foreløpige brukerevalueringer. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2006). Forskningsbasert kunnskap I: Validitet - om å kunne trekke gyldige slutninger. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2005). Opplæringsseminar for kursholdere i PMTO-kurs for fosterforeldre. (ekstern lenke)
- Austeid, Bjørn; Solholm, Roar (2005). Introduksjon til direkte arbeid med barn. (ekstern lenke)
- Myklebust, Owe; Solholm, Roar (2005). Veiledning av ansatte i skole og barnehage. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2005). Introduksjon til fidelity of implementation rating system (FIMP). (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2005). Presentasjonsteknikk og formidling. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2005). Utvikling av foreldreferdigheter: Muligheter og begrensninger i Parent Management Trainig (PMTO). (ekstern lenke)
- Myklebust, Owe; Solholm, Roar (2005). Samarbeidet hjem - skole. (ekstern lenke)
- Myklebust, Owe; Solholm, Roar (2005). Hvordan lykkes på skolen?. (ekstern lenke)
- Austeid, Bjørn; Solholm, Roar (2005). Positiv involvering. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Myklebust, Owe (2005). Funksjonell atferdsvurdering. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2005). Familie-og nærmiljøbasert behandling av atferdsvansker hos barn. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Austeid, Bjørn (2004). Grensesetting. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2004). Grensesetting og negative konsekvenser. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Owe, Myklebust (2004). Læring av nye ferdigheter. Systematisk bruk av ros og oppmuntring. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2004). Pattersons lærngsanalyse av sosial interaksjon. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2004). Mikrososial analyse og coercion theory. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2004). Parent Management Training � Oregon modellen (PMTO): Teori- og forskningsgrunnlag. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Forskning med utgangspunkt i Pattersons modell. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Forskningsstøtte til PMTO-behandlingsprogrammet. Evalueringsstudier. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Atferdsproblemer hos barn: utvikling og tilrettelegging av observasjonsmetodikk. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Kandidatenes egenevaluering av sine PMTO-ferdigheter Foreløpige resultater fra evalueringen av opplæringsprogrammet. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). PMTO-kurs for fosterforeldre. Utvikling av et 9-dagers kurs for fosterforeldre med atferdsvanskelige barn. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2004). Parent Management Training � Oregon modellen (PMTO). Teori- og forskningsgrunnlag. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Parent Management Training � Oregon modellen (PMTO). Behandlingsmodell og utvalgte foreldreverktøy. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Regulering av følelser. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2004). PMTO - Muligheter og utfordringer. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Owe, Myklebust (2004). Grensesetting og negative konsekvenser I. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2004). Atferdsproblemer hos barn og unge. Oppsummering av kunnskapsstatus. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Austeid, Bjørn (2004). Grensesetting og negative konsekvenser II. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2004). Parent Management Training Oregon Modellen (PMTO), Webster-Stratton gruppemodell og Multisystemisk Therapy (MST). (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2004). Parent Management Training (Oregon-modellen)Behandling av barn med åtferdsvanskar. Status og vidare planar for innføring. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2003). PMTO i region vest - status og planer fremover. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2003). PMTO-kurs for fosterforeldre. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2003). Presentasjonsteknikk og formidling. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Amerikansk/norsk studie av implementering av PMT i Norge. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Tidlig indentifisering av barn med atferdsvansker. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2002). Erfaringer fra PMTO-kurs for fosterforeldre. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2002). Mikrososial analyse og coercion theory. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Læring av nye ferdigheter. Systematisk bruk av ros og oppmuntring. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Å lykkes på skolen. Kartlegging og oppfølging av enkeltelever. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2002). Forskning og teori knyttet til med utgangspunkt i Pattersons modell. Gjennomgang av noen sentrale utvalgte arbeider. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2002). Oppfølgingssamling: PMT-kurs for fosterforeldre. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Implementering av Parent Management Training - Oregonmodellen i Norge. Tiltak og forskning. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2002). Grensesetting og negative konsekvenser. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2002). Pattersons læringsanalyse av sosial interaksjon. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Motstand og identifisering av motstand. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Problemløsning. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Grensesetting og negative konsekvenser. Bruk av ekstraoppgaver. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Terapeutferdigheter og motstand. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2002). Å lykkes på skolen. Samarbeidsmodell og innhold i kontakten med skolen. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2002). PMTO i fosterhjemsarbeid. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2002). PMT-kurs for fosterforeldre. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2002). Forskningsstøtte til behandlingsprogrammet. Evalueringsstudier. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2001). Atferdsproblemer hos barn: utvikling og tilrettelegging av observasjonsmetodikk. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2000). Conduct problems in children - translation and adaptation of the Family and Peer Process Code. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2000). Advantages and pitfalls in adaptation of The Family and Peer Process Code to the Observer Video-pro. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2000). Parent management training (PMT): Teoretisk grunnlag og behandlingsmodell. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2000). Atferdsproblemer hos barn - utvikling og tilrettelegging av observasjonsmetodikk. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2000). Challenges in the translation and adaptation of The Family and Peer Process Code to Norwegian. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2000). Parent management training (PMT): Teoretisk grunnlag og behandlingsmodell. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig artikkel
Rapport
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2009). Evaluering av PMTO-kurs for fosterforeldre - en effektstudie. (ekstern lenke)
- Oeding, Kristin; Solholm, Roar (2006). Det utviklingspsykopatologiske perspektivet. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2006). Tidlig innsat for barn i risiko. Ledelse av foreldregrupper. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2005). Behandlingsveilder for depresjon hos barn. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2003). Behandlingsveilder for atferdsvansker hos barn. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Raaheim, Arild (1996). Kvalitetssikring av intern praksis ved Poliklinikk for barn - Insitutt for klinisk psykologi. Evaluering av tiltak. (ekstern lenke)
Annen presentasjon
Oversatt bok
- Johnny, Solvang; Solholm, Roar (2005). Manual for tidlig kartlegging av antisosial atferd hos gutter (Early Assessment Risk List for Boys) EARL-20 B. Versjon 2. (ekstern lenke)
- Solvang, Johnny; Solholm, Roar (2005). Manual for tidlig kartlegging av risiko for antisosial atferd hos jenter (Early Assessment Risk List) Earl-21G. Versjon 1- Konsultasjonsutgave. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Når barnet lyger. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Jakobsen, Reidar (2004). Trening / utvikling av barns sosiale ferdigheter. (ekstern lenke)
- Jakobsen, Reidar; Solholm, Roar (2004). Gjennomgang av nøkkelkomponenter i PMTO. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2004). Parent Management Training Oregon modellen(PMTO. Foreldrerådgiving til familier med barn med atferdsvansker. Implementeringsstatus og videre planer. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2000). Conduct problems in children - translation and adaptation of the Family and Peer Process Code. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Launes, Egil; Solholm, Roar (2004). Grensesetting. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar (2004). Bakgrunn - teori og forskning. (ekstern lenke)
- Askeland, Elisabeth; Jørgensen, Edgar; Solholm, Roar (2004). Gjennomføring av timen. (ekstern lenke)
- Flock, Monica; Solholm, Roar (2004). Avslutning og oppfølging. (ekstern lenke)