Forskergrupper
Kort info
Forskning
Studenters og underviseres tankesett i matematikk
I den første delen av mitt doktorgradsprosjekt studerer jeg hvordan studenter opplever sitt eget og sine underviseres tankesett i matematikkemner. Jeg tar utgangspunkt i tankesett-teorien til Carole Dweck, og undersøker sammenhengen mellom hvordan undervisere opplever sitt eget tankesett, og hvordan studentene opplever undervisernes tankesett. Spesifikt er jeg interessert i om det er forskjeller på hvordan studenter oppfatter tankesett hos forelesere og undervisningsassistenter. Vi vet at tankesett har mye å si for studenters trivsel, motivasjon og prestasjoner, og dersom vi kan bedre forstå hvordan tankesett oppfattes for ulike typer undervisere, kan vi bedre forstå hvilke tiltak som kan innføres for å bedre studenters erfaringer i matematikkemner.
Gjennomføring-prosjektet
Gjennomføring-prosjektet har som hovedformål å forstå studentenes oppfatninger og valg gjennom studieløpet på Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiB, gjennom flere år. Dette gjøres gjennom tilbakemeldinger studentene gir om sin opplevelse av studiene og data om resultater og gjennomføring. Prosjektet er femårig, og følger 2023- og 2024-kullet (nye studenter) for å lære mer om studentopplevelsen på NT-fakultetet, valg studentene tar og studieresultat. Prosjektet skal også gi informasjon om hvordan ansatte og undervisere kan skape det best mulige læringsmiljøet for fakultetets studenter. Mitt arbeid i dette prosjektet er å analysere og bearbeide data for å undersøke hvilken rolle matematikk spiller i studentenes oppfatninger gjennom studieløpet, og hvordan opplevelser i matematikk kan påvirke studenters erfaringer.
Mattestuen
Et av prosjektene til Forskningssenter i Realfagslæring er å etablere en “Mattestue”, et hyggelig og inkluderende rom der studenter kan få hjelp av dyktige læringsassistenter og jobbe med matematikk i innføringsemnene. Mattestuen åpnet høsten 2024 og er allerede blitt et verdsatt og populært tilbud til studentene. Siden start har jeg hatt en koordinerende rolle i Mattestuen-prosjektet, og bidratt i både organisering og utforming av rommet, og etablering av undervisningstilbudet. Jeg bidrar med oppfølging av læringsassistentene og kommunikasjon med ledelse og fagpersoner, og stiller opp når det trengs en ekstra underviser til eksamensverksted og lignende.
Formidling
MNT konferansen 2025: Student perceptions of instructor mindset in introductory mathematics
Fellesseminar, Matematisk Institutt (2024): Undervisingserfaring med Team-based learning i MAT101 og undersøkelse om følelse av mestring i matematikk
MatRIC 10 years anniversary (2024): The impact of Team-Based Learning on self-efficacy and attitudes towards mathematics
Undervisning
Høst 2025: Foreleser i MAT101, brukerkurs i matematikk 1
Vår 2025: Orakel i MAT121, lineær algebra
Høst 2024: Seminarleder og hjelpeforeleser i MAT101
Høst 2023: Seminarleder og undervisningsassistent i MAT101
Vår 2023: Undervisningsassistent i MAT121
Høst 2022: Seminarleder og undervisningsassistent i MAT101
Vår 2022: Undervisningsassistent i MAT121
Høst 2021: Undervisningsassistent i MAT101
Vår 2021: Undervisningsassistent i MAT121
Høst 2020: Undervisningsassistent i MAT101
Vår 2020: Undervisningsassistent i MAT121