Therese Romslo Saltskår

Stilling

Stipendiat

Tilhørighet

Forskergrupper

Kort info

Jeg jobber innen disiplinbasert utdanningsforskning i matematikk, fokusert rundt studenters erfaringer og opplevelser i førsteårskurs i matematikk på universitetsnivå. I tillegg er jeg engasjert i undervisning i førsteårskurs i matematikk, og koordinerer matematikktilbudet Mattestuen!
Forskning

Studenters og underviseres tankesett i matematikk

I den første delen av mitt doktorgradsprosjekt studerer jeg hvordan studenter opplever sitt eget og sine underviseres tankesett i matematikkemner. Jeg tar utgangspunkt i tankesett-teorien til Carole Dweck, og undersøker sammenhengen mellom hvordan undervisere opplever sitt eget tankesett, og hvordan studentene opplever undervisernes tankesett. Spesifikt er jeg interessert i om det er forskjeller på hvordan studenter oppfatter tankesett hos forelesere og undervisningsassistenter. Vi vet at tankesett har mye å si for studenters trivsel, motivasjon og prestasjoner, og dersom vi kan bedre forstå hvordan tankesett oppfattes for ulike typer undervisere, kan vi bedre forstå hvilke tiltak som kan innføres for å bedre studenters erfaringer i matematikkemner.

Gjennomføring-prosjektet

Gjennomføring-prosjektet har som hovedformål å forstå studentenes oppfatninger og valg gjennom studieløpet på Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiB, gjennom flere år. Dette gjøres gjennom tilbakemeldinger studentene gir om sin opplevelse av studiene og data om resultater og gjennomføring. Prosjektet er femårig, og følger 2023- og 2024-kullet (nye studenter) for å lære mer om studentopplevelsen på NT-fakultetet, valg studentene tar og studieresultat. Prosjektet skal også gi informasjon om hvordan ansatte og undervisere kan skape det best mulige læringsmiljøet for fakultetets studenter. Mitt arbeid i dette prosjektet er å analysere og bearbeide data for å undersøke hvilken rolle matematikk spiller i studentenes oppfatninger gjennom studieløpet, og hvordan opplevelser i matematikk kan påvirke studenters erfaringer.

Mattestuen

Et av prosjektene til Forskningssenter i Realfagslæring er å etablere en “Mattestue”, et hyggelig og inkluderende rom der studenter kan få hjelp av dyktige læringsassistenter og jobbe med matematikk i innføringsemnene. Mattestuen åpnet høsten 2024 og er allerede blitt et verdsatt og populært tilbud til studentene. Siden start har jeg hatt en koordinerende rolle i Mattestuen-prosjektet, og bidratt i både organisering og utforming av rommet, og etablering av undervisningstilbudet. Jeg bidrar med oppfølging av læringsassistentene og kommunikasjon med ledelse og fagpersoner, og stiller opp når det trengs en ekstra underviser til eksamensverksted og lignende.

Formidling

MNT konferansen 2025: Student perceptions of instructor mindset in introductory mathematics

Fellesseminar, Matematisk Institutt (2024): Undervisingserfaring med Team-based learning i MAT101 og undersøkelse om følelse av mestring i matematikk

MatRIC 10 years anniversary (2024): The impact of Team-Based Learning on self-efficacy and attitudes towards mathematics​

Undervisning

Høst 2025: Foreleser i MAT101, brukerkurs i matematikk 1

Vår 2025: Orakel i MAT121, lineær algebra

Høst 2024: Seminarleder og hjelpeforeleser i MAT101

Høst 2023: Seminarleder og undervisningsassistent i MAT101

Vår 2023: Undervisningsassistent i MAT121

Høst 2022: Seminarleder og undervisningsassistent i MAT101

Vår 2022: Undervisningsassistent i MAT121

Høst 2021: Undervisningsassistent i MAT101

Vår 2021: Undervisningsassistent i MAT121

Høst 2020: Undervisningsassistent i MAT101

Vår 2020: Undervisningsassistent i MAT121