Torkell Bernsen

Stilling

Førsteamanuensis, Bevegelig Design /Motion Graphics

Tilhørighet

Kort info

Utforsking og synligjøring av mulighetsrommet for designeres bruk av bevegelig visualitet i et spekter fra VR-opplevelser til fysiske og sanseorienterte rom.
Forskning

Torkell Bernsen er førsteamanuensis ved instiutt for design innen bevegelig design (motion graphics), med et faglig utgangspunkt i møtepunktene mellom film, animasjon, grafisk design og illustrasjon. Med lang erfaring fra filmproduksjon, designprosjekter og undervisning søker Bernsen å utforske og synligjøre mulighetsrommet for designeres bruk av levende bilder i ulike kommunikasjonssammenhenger i et spekter fra VR-opplevelser til fysiske sanseorienterte rom. Hvordan designere av audivisuelle og sanselige opplevelser utfordres til en ansvarlighet og bevissthet i møte med publikum er sentralt i hans arbeid. I et nåværende arbeid (Inside the Narrative 2022-24) utfordres genren VR-dokumentar i forhold til etisk håndtering i presentasjonen av et intervjuobjekt. Virtual reality som mediefenomen er kjent for å forsterke opplevelsen av tilstedeværelse og dermed også publikum som et medievitne i de digitale omgivelsene. Designeren er dermed ansvarlig for det som bevitnes i møte med et ønske om fortelle en historie på en best mulig måte.

Undervisning

I løpet av de siste 20 årene har Torkell Bernsen undervist og veiledet studenter på bachelor og masternivå ved designutdanningen ved KMD/UiB. Undevisningserfaringen beveger seg fra fagspesifikk undervisning innen bevegelig design, digital animasjon, vfx, projection mapping til et større designfelt innefor visuell kommunikasjon.

Nåværende undervisningsaktiviteter og emneansvar:

Tidsbasert Uttrykk og Interaksjon (15 stp) Rolle: Emneansvarlig

I emnet Tidsbaserte Uttrykk og Interaksjon jobber vi med animasjon og seinere interaksjon der målet er å gi studenten innsikt og erfaring gjennom utforsking og eksperimentering med ulike uttrykksformer, konsepter, teknikker, prosesser, aktuelle medier og teknologi innenfor emnet. Kontekstforståelse og bevissthet rundt kommunikasjon blir vektlagt og vil understrekes i refleksjonen rundt arbeidet med animasjon, historiefortelling og interaktive konsepter. Gjennom konseptuelle og praktiske læringsformer får studentene jobbe eksperimenterende og i praksis erfare hva det vil si å jobbe med bevegelig visualitet på ulike måter.  Emnet inneholder introduksjon til ulike programvarer og verksteder. 

Selvvalgt prosjekt i visuell kommunikasjon – 10 Studiepoeng.  Rolle: Emneansvarlig

I dette emnet får studenten muligheten til å beskrive og gjennomføre et mindre designprosjekt innen et egendefinert fokusområde. Med emnets individuelle veiledninger kombinert med fellesgjennomganger utfordres og trenes studenten i å mestre helheten i prosessen tilsvarende eksamen. Perioden åpner også for muligheten til å ytterligere styrke elementer i designkompetansen etter eget ønske i forkant av eksamen. På samme måte som ved eksamen vektlegges fokus på: Prosjektbeskrivelse og problemstilling, undersøkelser, visuell utforsking, ferdigstilling, formidling og presentasjon. Undervisning og arbeidsformer i emnet består av forelesninger, studioarbeid, verkstedsarbeid, individuell veiledning og gruppeveiledning. Sluttresultatet presenteres i fysisk/visuell og muntlig visningsform før emneslutt for et gitt publikum.  

Publikasjoner

2024: VR-PROSJEKT: KUNSTNERISK UTVIKLINGSARBEID: PROSJEKT:INSIDE THE

NARRATIVE, I SAMARBEID MED GUSTAV KVAAL OG SIMON GILBERTSON.

KUNSTNERISK RESULTAT PUBLISERT PÅ SIDEQUEST VÅR 2024 VR-dokumentar:

Shadow of War, med tematikk knyttet til bombingen av Bodø 1940-45 Samarbeid

med Rafal Hanzl (Creative Technologist) og Odd Torleiv Furnes (Musikk)

 

2019- 2024: KONSERTPROSJEKT FOR TURNÉ: VIDEOSCENOGRAFI,VISUELT KONSEPT OG

DIGITAL PROMOTERING Oppdragsgiver: Stefanusalliansen – Gåten om Korset

ved Artist: Garness. Konserten har turnert hver vår fra 2019 til 2024.

 

2017: UTSTILLING AV VIDEOINSTALLASJON: SILENCE INTERRUPTED, VED HVL

– Høgskolen på Vestlandet –

 

2017: PAPERFREMLEGG – Digital Technology in Arts Education – Høgskolen på Vestlandet

 

2016: ICE MUSIC FESTIVAL-GEILO, PROJECTION MAPPING/VIDEOINSTALLASJON/

VJ PRODUKSJON – ICE MUSIC FESTIVAL, KMD – Utendørs videoinstallasjon

og VJ projisering I forbindelse med utendørs høyfjellsfestival med konsert,

Geilo (is-instrumenter og sang). Institutt for design i samarbeid med Griegakademiet.

 

2016:  THE MASTERS OF PIXEL ART - INTERVJU OG BILDEBIDRAG I BOKUTGIVELSE

The Masters of Pixel Art Volume 1 – Intervjuet og representert med bilder i bokpublikasjon.

Et historisk verk med representanter innen «pixelart» fra tiden 1990-1994.

 

2016: MILANO DESIGNWEEK: UTSTILLING AV VIDEOINSTALLASJON: SILENCE

INTERRUPTED – del i utstillingen INSIDE WOOD. Dette var en utstilling som ble

arrangert i regi av Kunst og Designhøgskolen i Bergen.

 

2016:  PAPERFREMLEGG – KiK Conference, Arts in Context – In Between Practices

 

2016:  SENSOUS SCREENS FOR THE MOVING IMAGE – Kunstnerisk utviklingsprosjekt,

- Motion Graphics as part of Physical Sensuous Experiences

https://www.researchcatalogue.net/view/157223/157224

 

2015:   WORKSHOW, UTSTILLING Rom8/Bergen - Del av fellesutsstilling - Work in progress

– Utstilling av utprøvinger og eksperimenter knyttet til utstillingen INSIDE

WOOD.

 

2014 -2024:  LAKSEN MAKS OG MIA MAKRELL, VILVITE, vitensenter i Bergen, Videodel i

prisvinnende formidlingsteater for barnehagebarn. Et kunnskapsprosjekt for barn om

temaet olje og vann, forurensing og dyreliv i vannet. 

 

2013:  I HIMMELSYNET, VIDEOINSTALLASJON, LEPRAMUSEET, videoarbeid i utstilling

av videoinstallasjon på Lepramuseet i Bergen, Samarbeid NLA Høgskolen, finansiering

NLA og Bymuseet i Bergen “I himmelsynet” er eit kunstprosjekt som utforskar det

lidande mennesket sin relasjon til seg sjølv, til Gud og til utfordringane med å vera

kronisk sjuk. Musikk- og videoinstallasjonen er laga av Ruth Mjanger, høgskulelektor

ved NLA Høgskolen Bergen, i samarbeid med Torkell Bernsen (Video/Animasjon),

Odd Torleiv Furnes (Musikk) og Sverre Stokke (Metallarbeid).

 

2013: I HIMMELSYNET , SØREIDE KIRKE- videoarbeid i utstilling av videoinstallasjon

https://prosjektprisme.wordpress.com/2016/03/01/paskefest-utstilling-i-soreide-

kirke/

 

2013:  I HIMMELSYNET, BERGEN KJØTT - videoarbeid i utstilling av videoinstallasjon

ved Visibility – Illustration Venue - Utstillingslokale på Bergen Kjøtt/Bergen.

https://prosjektprisme.wordpress.com/2014/11/05/utstilling-pa-visibility-exhibition-

at-visibility/

 

2013:  I HIMMELSYNET, Lepramuseet St. Jørgens Hospital /Bymmuseet i Bergen  - videoarbeid i utstilling av videoinstallasjon

https://prosjektprisme.wordpress.com/2014/11/05/utstilling-pa-visibility-exhibition-

at-visibility/

Prosjekter

2024: VR-PROSJEKT: KUNSTNERISK UTVIKLINGSARBEID: PROSJEKT:INSIDE THE

NARRATIVE, I SAMARBEID MED GUSTAV KVAAL OG SIMON GILBERTSON.

 

2024:  Stille Vann - Et samarbeid i møtepunktet mellom Improvisert musikk og videoscenografi

Musikk: Ingrid Helene Raunehaug - Video og scenografi: Torkell Bernsen

 

2019- 2024: KONSERTPROSJEKT FOR TURNÉ: VIDEOSCENOGRAFI,VISUELT KONSEPT OG

DIGITAL PROMOTERING Oppdragsgiver: Stefanusalliansen – Gåten om Korset

ved Artist: Garness. Konserten har turnert hver vår fra 2019 til 2024.

 

2016: MILANO DESIGNWEEK: UTSTILLINGSPROSJEKT 

TITTEL:  INSIDE WOOD. Dette var en utstilling som ble

arrangert i regi av Kunst og Designhøgskolen i Bergen.

 

2016:  SENSOUS SCREENS FOR THE MOVING IMAGE – Kunstnerisk utviklingsprosjekt,

- Motion Graphics as part of Physical Sensuous Experiences

https://www.researchcatalogue.net/view/157223/157224