Semesteravgift

Hvert semester må du betale semesteravgift til Sammen, Studentsamskipnaden på Vestlandet. Den dekker en rekke av Sammen sine velferdstilbud til deg som studerer.

Betal med kort eller Vipps

Du kan betale med følgende

  • Kort: Visa, MasterCard, American Express, JCB, Diners, Maestro, Dankort, Visa/Dankort
  • Vipps  

Når skal du betale semesteravgift?

  • Høstsemesteret kan du betale fra 1. juli. Siste frist er 1. september
  • Vårsemesteret kan du betale fra 15. desember. Siste frist er 1. februar 

Hvem skal betale semesteravgift?

Alle som studerer på UiB, skal betale semesteravgift hvert semester. Om du reiser på utveksling til et annet studiested, skal du også betale til UiB.

Du skal ikke betale semesteravgift til UiB om du:

  • Har et annet studiested som hovedstudiested: Om du studerer ved flere studiesteder, skal du kun betale til det som er ditt hovedstudiested dette semesteret. Betaler du til et annet studiested enn UiB, skal du sende kvittering til oss. Se hvordan du gjør det under "Ofte stilte spørsmål om semesteravgiften".
  • Er i permisjon: Om du har permisjon, skal du som regel ikke betale semesteravgift. Finn ut mer om permisjon og betaling.
  • Er PhD-kandidat: Ph.d.- kandidater er normalt ikke regnet som studenter, og skal derfor ikke betale semesteravgift. 

Hvor mye skal du betale?

Semesteravgiften er på 690 kroner, og består av to deler:

650 NOK er den obligatoriske delen av semesteravgiften. Denne delen går til Sammen og dekker en rekke av Sammen sine velferdstilbud til deg som studerer.

40 NOK er den valgfrie delen av semesteravgiften. Denne delen er en støtte til studentorganisasjonen SAIH sitt arbeid for å fremme utdanning i Asia, Afrika og Latin-Amerika. Studentenes interesseorganisasjon oppfordrer alle studenter til å støtte SAIH. Om du vil betale til SAIH, krysser du av får dette når du betaler.

Bekreftelse på at du har betalt

Du kan se bekreftelse på at du har betalt semesteravgiften både i UiBtreet og i Studentweb. I tillegg skal du få en epost etter at du har betalt.

Ofte stilte spørsmål om betaling av semesteravgiften

Må jeg betale semesteravgift hvis jeg studerer flere steder?

Betal til det studiestedet du oppholder deg mest 
Du trenger bare å betale semesteravgift ved ett studiested i Norge, selv om du studerer ved flere. Vi anbefaler at du betaler til studiestedet der du oppholder deg dette semesteret, eller der du tar flest studiepoeng dette semesteret. Om du er på utveksling i utlandet, skal du alltid betale til UiB.

Har du betalt til et annet studiested? 
Om du betaler semesteravgiften til et annet studiested i Norge, må du sende inn bekreftelse på at du har betalt, slik at vi kan registrerer det. I skjemaet i UiBhjelp laster du opp dokumentasjon på at du har betalt semesteravgiften.  

Eksempel på dokumentasjon er skjermbilde fra nettbank eller Studentweb.

Frister for å sende inn dokumentasjon på betaling:

Høstsemesteret: 1. september

Vårsemesteret: 1. februar 

Kan jeg benytte Sammen sine tjenester hvis jeg har betalt semesteravgift til et annet studiested??

Dersom du har betalt betalersemesteravgift til et annet studiested, får du ikke gyldig studentbevis fra UiB.  

Sammen samarbeeider med flere studentsamskipnader, og du kan fremdeles benytte deg av Sammen sine tilbud, dersom du har betalt semesteravgift til en av disse. Du kan også benytte deg av deres besøksordning. Ta kontakt med Sammen for å finne ut hvilke studentsamskipnader det gjelder. 

Hvorfor får jeg opp 'ingen utestående faktura'?

Det kan være flere årsaker at du ikke får opp en faktura på semesteravgift.uib.no:

1) Du vil ta enkeltemner, men har ikke fått plass eller søknadsfrist er ikke utløpt ennå. Faktura vil dukke opp når emnet er klart. Les mer om opptak til enkeltemner.

2) Du er ph.d.-kandidat og trenger ikke å betale semesteravgift. Kontakt fakultetet ditt dersom du mener at du skal betale semesteravgift.

3) Du har allerede betalt. Du skal kun betale en gang hvert semester.

4) Du har ikke rett til å studere dette semesteret. Om du mener dette er feil, ta kontakt med infosenteret på fakultetet ditt.

5) Du er for tidlig ute. Semesterbetalingen er ikke åpnet for semesteret ennå.

6) Du har fritak for å betale semesteravgift.

7) Du har betalt til annet studiested i Norge og dette er allerede registrert. 

Jeg skal ha permisjon. Hva med semesteravgift da?

Du skal ikke betale semesteravgift eller semesterregistrere deg når du er i permisjon. Unntaket er om du har foreldrepermisjon. Da kan du velge å betale og registrere deg om du ønsker det.

Må jeg betale hvis jeg drar på utveksling i utlandet?

Du er fremdeles student ved UiB under utvekslingsoppholdet. For å beholde retten din til å studere, må du  også betale semesteravgift og bekrefte utdanningsplanen din ved UiB de semestrene du er på utveksling. 

Hvordan søker jeg om refusjon av, eller å få tilbake semesteravgiften?

Du kan søke om refusjon av semesteravgiften dersom du har: 

1. Betalt semesteravgiften og likevel ikke skal studere ved UiB dette semesteret. Innen fristen 1. september/1. februar må du enten:       

  • melde fra om at du har sluttet på studieprogrammet og sørge for at eventuelle undervisnings- og vurderingsmeldinger er trukket. Les om å slutte på studiet. 
  • eller ha innvilget permisjon. Les om permisjon fra studiene.

     

2. Betalt semesteravgiften til et annet lærested.

Slik søker du refusujon:  

Send søknad om refusjon av semesteravgift i UiBhjelp.  

Legg ved:

  • kontonummeret ditt
  • dokumentasjon på at semesteravgiften er betalt, dersom du har betalt til et annet lærested:

Frist: 15. september for høstsemesteret og 15. februar for vårsemesteret.  

Refusjon av støtte til SAIH

Har du betalt til SAIH og ønsker pengene tilbake, kan du fylle ut SAIH sitt refusjonsskjema

Hvem skal ikke betale semesteravgift?

De fleste ph.d.-kandidater og innreisende utvekslingsstudenter skal ikke betale semesteravgift. Om du har permisjon, skal du ikke betale (unntaket er foreldrepermisjon) 

Studenter som studerer ved flere studiesteder i Norge, trenger kun å betale til ett studiested.

Hvordan kan jeg dokumentere at jeg har betalt semesteravgift?

Last ned og installer studentbevisappen. Appen er UiB sin offisielle semesterkvittering og studentbevis.  

Om du ikke vil benytte studentbevisappen, er studentkortet ditt gyldig studentbevis sammen med kvittering fra bank.

Du mottok en kvittering på e-post når du betalte semesteravgiften. Kvitteringen ble sendt til den e-postadressen du er registrert med hos UiB når du betalte. Sjekk søppelpost hvis du ikke finner kvitteringen din.

Dersom du skal sende bekreftelse på studentstatus til f.eks. NAV eller andre instanser kan du bruke:

  • skjermbilde av studentbevisappen.
  • skjermbilde av forsiden på Studentweb (der det står at du har betalt og registrert deg).
  • kvitteringen du mottok på e-post (se ovenfor).
  • kontoutskrift fra banken. 
Jeg vil ta enkeltemner. Når betaler jeg?

For å ta enkeltemner, må du registrere deg i Studentweb og betale semesteravgift. Du må betale semesteravgift innen 1. september. 

Jeg har problemer med å betale på semesteavgift.uib.no. Hva gjør jeg?

Beskriv problemet og send en henvendelse i UiBhjelp. Legg gjerne ved en skjermdump om du har. 

Sist oppdatert: 11.02.2025