I forbindelse med utgivelsen av ny antologi, Kontroversielle tema i utdanning – hva står på spill?, inviterte forskergruppen gjester fra Sverige og Danmark for å løfte tematikken undervisning om kontroversielle tema i skandinaviske skoler. 

 

Dagsseminaret startet med en presentasjon av den nye antologien med Christian Sæle, som er en av redaktørene. I tillegg fikk deltakerne en smakebit av Sebastian Tjelle Jarmers kapittel Å (under)vise (om) karikaturer av Muhammad: Didaktiske muligheter og utfordringer. Kapittelet kan du lese her. (ekstern lenke)

 

Niels Peter Mortensen, fra danske VIVE, presenterte en fersk rapport om kontroversielle tema i dansk skole, som blant annet handler om danske læreres erfaringer med å undervise om kontroversielle tema, og hvilke temaer de oppfatter som kontroversielle i sine fag. Rapporten kan du lese her. (ekstern lenke)

Bildet viser Marie von der Lippe og Karin Flensner som presenterer en rapport de har samarbeidet om
SVENSK FORSKNING: Marie von der Lippe og Karin Flensner presenterer fra sitt svenske prosjekt. Foto Kristine Tjøtta

Til slutt presenterte Karin Flesner fra Högskolan Vest i Sverige og leder av forskergruppen, Marie von der Lippe, utdrag fra en systematisk forskningsoversikt over kontroversielle tema i undervisning, som de har samarbeidet om det siste året på oppdrag fra Svensk skolforskningsinstitutt. 

 

Alle innleggene førte til gode diskusjoner, som viste at skandinaviske lærere står overfor mange av de samme utfordringene i klasserommet. Samtidig ble det tydelig hvor ulikt landene adresserer disse utfordringene politisk. Forskerne kastet også lys over noen ubesvarte spørsmål som forskergruppen ønsker å arbeide videre med. 

 

Dagen ble avsluttet med boklansering av antologien og panelsamtale på Bergen Offentlige bibliotek, i ekte "Norsken, svensken og dansken"-stil. Marie von der Lippe, Niels Peter Mortensen og Karin Flensner diskuterte utfordringer og muligheter lærere står overfor når de underviser om kontroversielle tema i et skandinavisk perspektiv. Samtalen ble ledet av Solveig Moldrheim fra Rafto-stiftelsen, som også er medlem av forskergruppen. 

 

Antologien Kontroversielle tema i utdanning – hva står på spill? ligger åpent tilgjengelig her.  (ekstern lenke)

 

Bildet viser Karin Flensner, Niels Peter Mortensen, Marie von der Lippe og Solveig Moldrheim.
NORSKEN, SVENSKEN OG DANSKEN: Fv. Karin Flensner, Niels Peter Mortensen, Marie von der Lippe og Solveig Moldrheim på Bergen Offentlige Bibliotek. . Foto Kristine Tjøtta