Data og demokrati

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Dette kurset handler om hvordan fordeling av kontroll over og tilgang til data kan utfordre demokratiske verdier, men også være med å styrke slike verdier. Produksjon og utnytting av data preger samfunnsutviklingen på alle nivåer, og algoritmer er i stadig større grad med å prege borgernes ulike samfunnsforståelser og holdninger. Bruk av teknologier til å samle, analysere, distribuere og gjøre beslutninger på grunnlag av ulike datakilder reiser nye spørsmål om utviklingen av demokratiet, blant annet om når beslutninger er legitime, hva som er rimelig grad av kontroll over egne opplysninger, og om hvordan betingelsene for et en velfungerende offentlighet kan ivaretas.

Målet med kurset er å gi en kritisk og nyansert forståelse av hvordan ulike samfunnsaktørers bruk av data og algoritmer har implikasjoner for demokratiske prosesser. Sentralt er avveiingen mellom algoritmiske beslutninger og menneskelige vurderinger, sett i lys av ulike forståelser av demokratiske verdier.

Aktuelle problemstillinger:

  • Hva er polarisering, hvilken rolle spiller sosiale medier i utviklingen av polarisering, og i hvilken grad er polarisering en utfordring for et demokratisk ordskifte og for rasjonell meningsdannelse?
  • Hvorfor er sannferdighet en demokratisk verdi, hvilken rolle spiller sosiale medier i spredning av misinformasjon og desinformasjon, og i hvilken grad er det mulig å korrigere uriktige oppfatninger?
  • Er vår selvbestemmelse truet av de store teknologiselskapenes bruk av våre data, hvilke former for algoritmisk utnyttelse av personopplysninger er integritetskrenkende, og hvordan kan algoritmer være med å styrke personvernet?
  • Hva er algoritmisk rettferdighet, og når blir algoritmiske beslutninger problematiske?

Læringsutbyte

Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter, og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Studenten kjenner sentrale eksempler på algoritmisk informasjonsbehandling i tilknytning til demokratiske prosesser, og studier av deres påvirkning på slike prosesser.
  • Studenten skal forstå hva som kan være involvert i avveiing mellom algoritmiske beslutninger og menneskelige vurderinger, sett i lys av demokratiske idealer.

Ferdigheter

  • Studenten kan forklare og kritisk evaluere påstander om hvordan kontroll over data og algoritmer påvirker demokratiske prosesser.
  • Kjenne til metoder fro faktasjekking.

Generell kompetanse

  • Studenten har en kritisk og nyansert forståelse av hvordan demokratiske verdier påvirkes av data og algoritmer.
  • Studenten kjenner perspektiver, som kan utvikles videre gjennom studier og samfunnsdeltakelse.

Studiepoeng, omfang

2,5 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

Bachelornivå

Undervisningssemester

Uregelmessig

Tilbys første gang høsten 2025

Undervisningsstad

Nettbasert undervisning på læringsplattformen MittUiB.
Krav til forkunnskapar
Ingen krav til forkunnskaper.
Tilrådde forkunnskapar
Ingen
Studiepoengsreduksjon
DIGI115 (2,5 sp)
Krav til studierett
Videreutdanningskurs. Opent for dei som har fått opptak til emnet gjennom UiB Videre.
Arbeids- og undervisningsformer

Noe av undervisninga vil føregå digitalt på Zoom, det meste av undervisninga som opptak på MittUiB.

Det blir òg lagt til rette for ei fysisk samling på UiB sin campus. Det er ikkje obligatorisk å delta på fysisk samling, det er berre eit ekstratilbod.

Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen.
Vurderingsformer
Mappevurdering, digital mappe med 4-8 oppgåver som må vere fullført og godkjent innan ei gitt frist (sjå eksamensdato). Eksamensoppgåvene vil bli gitt på undervisningsspråket i emne.
Karakterskala
Bestått/ikkje bestått
Vurderingssemester

Eksamen vert tilbydd i undervisningssemesteret.

Studenter med gyldig fravær slik det er definert i UiB-forskriften § 5-5 kan søke om utsatt innleveringsfrist til eksamen.infomedia@uib.no. Søknaden må sendes før fristen for å levere er gått ut.

Litteraturliste
Litteraturlista vil vere klar innan 01.07 for haustsemesteret og 01.12 for vårsemesteret.
Emneevaluering
Alle emne blir evaluert i tråd med UiBs kvalitetssystem for utdanning.
Programansvarleg
Programrådet har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der.
Administrativt ansvarleg
Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Institutt for informasjons- og medievitenskap har det administrative ansvaret for emnet.