Psykologisk behandling III

Masteremne

Emnebeskrivelse

Mål og innhold

Gjennom undervisninga får studenten ei innføring i almene kliniske tema knyttet til livsløp, vansker og kriser knyttet til relasjoner, livsoverganger og somatisk sykdom. I forbindelse med dette får studentene ei innføring i muligheter som ligger i valg av ulike terapiformat. Klinisk helsepsykologi, psykiske vansker som kan oppstå ved demenstilstander, vansker i par- og foreldre-barn samspill, psykisk helsehjelp til flyktninger og eksistensielle perspektiv på kriser, vekst og endring vektlegges særskilt.

Læringsutbytte

Studenten skal ved avslutta emne ha følgande læringsutbytte definert i kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskapar

Studenten kjenner til og kan drøfte

  • utvalde modeller og intervensjonsmetodar i familie-/parterapi og gruppeterapi
  • sentrale arbeidsformer i behandling av psykiske vanskar hos eldre personar med demens eller anna aldersrelatert kognitiv svekking
  • sentrale modeller og arbeidsformer i behandling av psykologiske problemer som følge av sykdom, skade og funksjonsnedsettelse, samt somatiske symptomer som oppstår på grunn av psykiske lidelser
  • hvordan opplevelser før, under og etter flukt kan påvirke psykisk helse og identitet, og hvordan best mulig møte behovene hos flyktninger og asylsøkere
  • sentrale forståelsesmåter og arbeidsformer i møte med eksistensielle tema i terapi

Ferdigheiter

Studenten kan

  • bruke utvalde terapeutiske intervensjonar i par-samspel og kontekstar der det er fleire klientar til stades samtidig
  • formulere ein tilpassa behandlingsplan for eldre personar med demens eller anna aldersrelatert kognitiv svekking
  • bruke utvalgte intervensjoner i behandling av psykologiske problemer knyttet til somatisk sykdom
  • bruke utvalgte intervensjoner i behandling av psykologiske problemer knyttet til erfaringer som flyktning eller asylsøker
  • bruke utvalgte terapeutiske intervensjoner i møte med store livsoverganger og eksistensielle tema i terapi både i arbeid med pasienter og som del av egen selvivaretakelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske implikasjoner ved arbeid etter dei respektive modellane
  • vise etisk, personlig og kunnskapsbasert refleksjon over egen praksis i arbeid med personer med somatisk sykdom, som har opplevd flukt, livsoverganger og kriser, samt hos eldre personar med demens eller anna aldersrelatert kognitiv svekking

Fulltid/deltid

Fulltid

Studiepoeng, omfang

5

Studienivå (studiesyklus)

Master

Undervisningssemester

Haust / Vår

Undervisningssted

Bergen
Krav til forkunnskaper
Alle tidlegare emne i profesjonsstudiet i psykologi må vere greidde.
Studiepoengsreduksjon
.
Krav til studierett
Profesjonsstudiet i psykologi
Arbeids- og undervisningsformer
Førelesingar med integrerte kliniske øvingar. Emnet har ei ramme på om lag 135 studentarbeidstimar.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen
Vurderingsformer
Tre timers hjemmeeksamen, maksimalt 2500 ord.
Karakterskala
Greidd / Ikkje greidd
Vurderingssemester
Haust / Vår
Litteraturliste
Litteraturlista vil normalt vere klar i Leganto innan 1. juli for haustsemesteret og 1. desember for vårsemesteret.
Emneevaluering
Emnet blir evaluert i tråd med Det psykologiske fakultet sine rutinar for deltakande evaluering og UiB sitt kvalitetssikringssystem.
Hjelpemiddel til eksamen
.
Programansvarlig
Fagrådet for profesjonsutdanninga i psykologi har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet, og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der
Emneansvarlig
Institutt for klinisk psykologi
Administrativt ansvarlig
Det psykologiske fakultet