Psykologisk behandling III
Masteremne
- Studiepoeng
- 5
- Undervisningssemester
- Autumn, Spring
- Emnekode
- PRPSYK312B
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhold
Gjennom undervisninga får studenten ei innføring i almene kliniske tema knyttet til livsløp, vansker og kriser knyttet til relasjoner, livsoverganger og somatisk sykdom. I forbindelse med dette får studentene ei innføring i muligheter som ligger i valg av ulike terapiformat. Klinisk helsepsykologi, psykiske vansker som kan oppstå ved demenstilstander, vansker i par- og foreldre-barn samspill, psykisk helsehjelp til flyktninger og eksistensielle perspektiv på kriser, vekst og endring vektlegges særskilt.
Læringsutbytte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgande læringsutbytte definert i kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskapar
Studenten kjenner til og kan drøfte
- utvalde modeller og intervensjonsmetodar i familie-/parterapi og gruppeterapi
- sentrale arbeidsformer i behandling av psykiske vanskar hos eldre personar med demens eller anna aldersrelatert kognitiv svekking
- sentrale modeller og arbeidsformer i behandling av psykologiske problemer som følge av sykdom, skade og funksjonsnedsettelse, samt somatiske symptomer som oppstår på grunn av psykiske lidelser
- hvordan opplevelser før, under og etter flukt kan påvirke psykisk helse og identitet, og hvordan best mulig møte behovene hos flyktninger og asylsøkere
- sentrale forståelsesmåter og arbeidsformer i møte med eksistensielle tema i terapi
Ferdigheiter
Studenten kan
- bruke utvalde terapeutiske intervensjonar i par-samspel og kontekstar der det er fleire klientar til stades samtidig
- formulere ein tilpassa behandlingsplan for eldre personar med demens eller anna aldersrelatert kognitiv svekking
- bruke utvalgte intervensjoner i behandling av psykologiske problemer knyttet til somatisk sykdom
- bruke utvalgte intervensjoner i behandling av psykologiske problemer knyttet til erfaringer som flyktning eller asylsøker
- bruke utvalgte terapeutiske intervensjoner i møte med store livsoverganger og eksistensielle tema i terapi både i arbeid med pasienter og som del av egen selvivaretakelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske implikasjoner ved arbeid etter dei respektive modellane
- vise etisk, personlig og kunnskapsbasert refleksjon over egen praksis i arbeid med personer med somatisk sykdom, som har opplevd flukt, livsoverganger og kriser, samt hos eldre personar med demens eller anna aldersrelatert kognitiv svekking
Fulltid/deltid
Fulltid
Studiepoeng, omfang
5
Studienivå (studiesyklus)
Master
Undervisningssemester
Haust / Vår
Undervisningssted
Bergen
Krav til forkunnskaper
Alle tidlegare emne i profesjonsstudiet i psykologi må vere greidde.
Studiepoengsreduksjon
.
Krav til studierett
Profesjonsstudiet i psykologi
Arbeids- og undervisningsformer
Førelesingar med integrerte kliniske øvingar. Emnet har ei ramme på om lag 135 studentarbeidstimar.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen
Vurderingsformer
Tre timers hjemmeeksamen, maksimalt 2500 ord.
Karakterskala
Greidd / Ikkje greidd
Vurderingssemester
Haust / Vår
Litteraturliste
Litteraturlista vil normalt vere klar i Leganto innan 1. juli for haustsemesteret og 1. desember for vårsemesteret.
Emneevaluering
Emnet blir evaluert i tråd med Det psykologiske fakultet sine rutinar for deltakande evaluering og UiB sitt kvalitetssikringssystem.
Hjelpemiddel til eksamen
.
Programansvarlig
Fagrådet for profesjonsutdanninga i psykologi har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet, og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der
Emneansvarlig
Institutt for klinisk psykologi
Administrativt ansvarlig
Det psykologiske fakultet