Introduksjon
Ledelse av undersøkende journalistikk er et eget fag, der metodebruk, etikk og ledelse står sentralt. På dette emnet lærer du arbeidsmetodikker for gjennomføring av undersøkende journalistiske prosjekter, i rollen som journalist eller som reportasjeleder/redaktør.
Dette er et frittstående videreutdanningsemne, som også inngår som ett av flere valgfrie emner i Erfaringsbasert master i gravejournalistikk.
Emnet retter seg spesielt mot deg som er journalist og reportasjeleder/redaktør og ønsker å lære mer om- og videreutvikle deg som reportasjeleder av undersøkende prosjekter.
Les mer om opptakskrav og krav til dokumentasjon av tidligere utdanning og yrkeserfaring lenger ned.
Innhold i studiet
Emnet gir en innføring i hvordan man skal arbeide systematisk gjennom de forskjellige fasene i et undersøkende prosjekt, fra idé til publisert arbeid.
Vi kommer til å legge ekstra vekt på ledelsesutfordringer, sammensetning av team og hvordan man kan sikre kvalitet i alle ledd. Sammen med dine medstudenter skal du reflektere over hva som kjennetegner undersøkende journalistikk og sette dine egne erfaringer inn i en større sammenheng.
Etter studiet skal du ha avanserte kunnskaper om ledelse, roller og rollefordeling i undersøkende journalistiske prosjekt.
Hvordan er studiet lagt opp?
Undervisningen består av tre samlinger ved UiB og Senter for undersøkende journalistikk i Media City Bergen. Se datoer for studiesamlinger våren 2025 under.
Deler av studiet vil bestå av gruppearbeid med andre erfarne journalister og reportasjeledere. Gruppens samlede erfaring vil være en viktig basis i refleksjons- og læringsarbeidet.
Eksamen består av en emneoppgave/semesteroppgave som skal leveres innen oppsatt frist. Du vil få veiledning i grupper sammen med dine medstudenter underveis i semesteret.
Vi legger opp til at du kan ta studiet ved siden av jobb, og du må regne med en aktiv og engasjert arbeidsinnsats tilsvarende tilsvarer 20-30 prosent arbeidstid. Husk å avtale permisjon i forbindelse med samlingene og eksamen med din arbeidsgiver.
Studiesamlinger og gjesteforelesere våren 2025
Studiesamlinger
Hver samling går over to dager og starter med lunsj kl 11.00 på dag 1 og avsluttes klokken 15.00 på dag 2:
- 30.-31. januar (tors-fre)
- 4.-5. mars (tirs-ons)
- 12.-13. mai (man-tirs)
Innleveringsfrist semesteroppgave: 2. juni 2025 kl. 1400
Gjesteforelesere
Gry Egenes, redaktør i Dagens Næringsliv: "Slik reportasjeleder jeg."
Egenes er landets mestvinnende reportasjeleder i SKUP-sammenheng. Hun deler sine beste råd til ledelse av undersøkende prosjekter.
Mona Grivi Norman, teamleder Undersøkende i VG Dokumentar: "Systematikk og struktur i et undersøkende prosjekt".
Grivi Normann har vunnet SKUP-pris og SKUP-diplom og er kjent for sin unike systematiske tilnæring til gravejournalistikk. Her deler hun sine beste tips.
Linda Vaeng Sæbbe, journalist i Nordlys: "Dette forventer jeg av gravelederen min".
Vaeng Sæbbe har vunnet en rekke priser for gravejournalistikk både i Nordlys og Nidaros.
Morten Langfeldt Dahlback, Faktisk: "Slik får du fart på gravingen med KI – uten å bryte VVP". Og «Slik får du teknologer og journalister til å jobbe sammen».
Morten Langfeldt Dahlback leder teknologi- og utviklingsarbeidet i Faktisk.no. Han leder også EU-prosjektet NORDIS, et nordisk samarbeid for å motvirke feil- og desinformasjon hvor SUJO er en av partnerne. Dahlback har doktorgrad i filosofi fra NTNU og har vært gjesteforsker ved Rutgers University.
Asbjørn Rachlew, avhørsekspert og forsker: "Bekreftelsesfellen innen politietterforskning. Relevans for journalistikken".
Rachlew har doktorgrad fra Universitetet i Oslo hvor han har spesialisert seg på dynamikken rundt bekreftelsesfellen. Han har skrevet og utgivelsen av boken "Den profesjonelle samtalen" og har vært ekspertkilde i en rekke undersøkende saker.
Fredrik Bjerknes, forsker og underviser, UiB: Hva er reportasjeledelse i undersøkende journalistikk? Noen akademiske perspektiver på mennesker og organisasjon, definisjoner, grenseoppganger og problemkomplekser.
Fredrik Bjerknes har doktorgrad i undersøkende journalistikk fra UiB og er faglig ansvarlig for masterprogrammet i gravejournalistikk.
Kristine Holmelid, reportasjeleder SUJO: "Fem feller og ti gode råd til å lede gravejournalistikk i norske redaksjoner. Funn fra SUJOs pågående dokumentasjonsprosjekt."
Holmelid er reportasjeleder på SUJO og leder senterets prosjekt med å dokumentere fun fra graving i norske redaksjoner.
Astrid Dalehaug Norheim, SUJO: "Slik leder du i gang graving i en lokalavis."
Dalehaug Norheim har vært journalist og redaktør i over 20 år og er nå koordinator for Erfaringsbasert master i gravejournalistikk. Hun skrev masteroppgave om gravejournalistikk i lokalaviser våren 2024.
Opptakskrav og prioritering av søkere
Opptakskrav
Følgende opptakskrav gjelder for alle emnene som inngår i Erfaringsbasert master i gravejournalistikk:
- Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller tilsvarende grad eller grunnutdanning med minimum tre års omfang/180 studiepoeng
- Minimum to års arbeidserfaring som journalist
Du må dokumentere at du tilfredsstiller begge kravene. Særlig lang og relevant arbeidserfaring utover minstekravet på to år kan etter nærmere vurdering erstatte inntil ett år av utdanningskravet (60 studiepoeng).
Krav til dokumentasjon
For at vi skal kunne behandle din søknad må vi ha dokumentasjon som viser at du fyller opptakskravene:
- Vitnemål/karakterutskrift fra høyere utdanning
- CV
- Bekreftelse på relevant yrkeserfaring
Har du utdanning fra UiB eller fra andre offentlige universitet/høyskoler i Norge vil vi i de fleste tilfeller ha tilgang til å se denne og du trenger ikke laste opp noe.
Har du utdanning fra en privat høyskole, fra utlandet, eller det er lenge siden du avsluttet utdanningen må vi be deg laste opp vitnemål/karakterutskrifter sammen med søknaden din. Du finner en oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som deler resultater automatisk når du har logget deg inn for å registrere søknad.
Du må dessuten laste opp din CV samt attest fra tidligere relevant arbeidsforhold, eller en arbeidsbekreftelse fra eksempelvis nærmeste leder/HR som dokumenterer arbeidsforholdet (stilling og varighet/omfang).
Arbeidsavtale/CV er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene.
MERK: Har du tatt ett av de andre emnene som inngår i masterprogrammet er det ikke nødvendig å laste opp dokumentasjon på nytt i forbindelse med søknad til påfølgende emner.
Prioritering av søkere
Vi vil prioritere søkere som allerede har tatt ett- eller flere av de andre emnene som inngår i masterprogrammet og ellers etterstrebe en god variasjon i studentgruppen med tanke på både geografisk fordeling og små/store redaksjoner.
Hva koster studiet?
Studieavgift
Studieavgiften avhenger av om din arbeidsgiver har avtale med UiB og Senter for undersøkende journalistikk eller ikke:
- Kr 30 000,- per emne for mediebedrifter med avtale
- Kr 40 000,- per emne for andre
Studieavgiften inkluderer alle kostnader til undervisning og eksamen. Lunsj, middag og sosial sammenkomst i forbindelse med fysiske undervisningssamlinger er også inkludert.
Pensumlitteratur samt utgifter til reise/opphold i forbindelse med samlinger kommer i tillegg og må dekkes av den enkelte deltaker/arbeidsgiver utenom.
Faktura for studieavgiften blir sendt ut rundt studiestart.
I utgangspunktet blir faktura for studieavgift sendt til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må din arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon. Informasjon om dette får du når du vi sender ut bekreftelse på studieplass.
Semesteravgift
Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og –tjenester for alle studenter.
Du vil få nærmere informasjon om hvordan og når semesteravgiften skal betales når du har fått studieplass.
Søke om støtte til finansiering
STUP
Stup finansierer deltidsstudier med maksbeløp på 130.000 kr.
Fra og med 2025 gjelder følgende søknadsfrister hos Stup: 1. februar, 1 mai, 1. september og 1. november. Merk at søknaden må være behandlet før studiestart.
Hvis det er aktuelt å ta flere av emnene som inngår i masterprogrammet, vil vi anbefale at du søker om støtte til alle de planlagte masteremnene nå, slik at du unngår å komme i Stups karantene etter ett emne.
Det er mulig å søke plass på ett- eller flere av masteremnene under forutsetning av at du får Stup-stipend. Send i tilfelle e-post til koordinator astrid.norheim@uib.no når du har søkt på et emne der du sier fra om at du tar forbehold om at du får stipend.
Andre finansieringsmuligheter
For ansatte i NRK:
NRK finansierer inntil ti studieplasser hvert semester og har egne, interne søknadsfrister.
NRK har også stipendordninger. Ta kontakt med Eilert Torsnes i NRK for mer informasjon: eilert.torsnes@nrk.no
Norsk Redaktørforening:
Norsk Redaktørforening lyser ut stipender hver høst og vår på inntil kr 30 000,-
Pressens Stipendfond:
Det kan være aktuelle stipender å søke på hos Pressens Stipendfond.
Vil du vite mer?
Har du spørsmål om faglig innhold, organisering eller undervisning kan du ta kontakt med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO):