Sosial design

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Dette emnet er ett av tre valgemner som studenter med studierett i Bachelorprogrammet i design må velje.

Emnet har som mål å gi studenten innsikt i det designfaglige begrepet «sosial design». Emnet skal formidle forståelse for design som skapande verksamheit, og ein sosial, kritisk og relasjonell praksis. Emnet har som mål å tilby verktøy, metodikk, teori og praktiske måter å engasjere seg i komplekse samtidsutfordringer gjennom design, som aktør og endringsagent.

Emnet skal gi studenten metoder og verktøy til å løse en konkret oppgave innen interiørarkitektur, design og visuell kommunikasjon under temaet: Sosial design.

Emnet gir innføring i brukerinvolvering og analyser, og innsikt i miljøpsykologi. Emnet gir studenten nødvendig verktøy for å løse oppgaver gjennom designprosess til ferdig resultat, og hvor kommunikasjon av konsept og resultat blir vektlagt. Visuell identitet, orienterings- og informasjonsdesign, farge, materialitet, form, lys, lyd som gir inkluderende, sanselige opplevelser for alle, vil være overordnet mål for emnet sosial design.

Våre verdier er grunnlaget for emnene:

  • Bærekraftig utvikling og forståelse for globale relasjoner.
  • Menneske og miljøvennlige strukturer og materialer.
  • Humanistisk og etisk kommunikasjon.

Emnet har som mål å gi studentene et overblikk over teorier, metodikk og historie relevant til paraplybegrepet sosial design. Dette kan inkludere designmetoder for å håndtere komplekse problemstillinger med utgangspunkt i menneskelige utfordringer.

Det er et mål at studenten er bevisst og reflektert over designerens rolle og funksjon i prosesser med etiske problemstillinger. Dette kan innebære velbegrunnede valg av tjenester, produkter og designprosesser.

Studenten vil også bli introdusert for brukerinvolvering og metoder for co-design.

Læringsutbyte

Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

  • Kan bruke relevante faguttrykk innen sosial design
  • Skal kunne forstå forholdet mellom design og brukere, samt kommunikasjon til en valgt målgruppe og aktører
  • Kan forklare og analysere designprosesser, i et samfunnsperspektiv.
  • Gjennomføre og kommunisere et designprosjekt innen rammene som er gitt i oppgaven.

Ferdigheter

  • Fortolke, overføre og produsere innhold visuelt, og anvende relevante designmetoder i ulike deler av prosessen i 2D eller 3D.
  • Skal forstå tilnærming til sosial design og kunne anvende designmetodikk strategisk.
  • Kan finne relevant informasjon om sosial design, foreta brukerundersøkelser og gjøre velbegrunnede valg i anvendelse.
  • Behersker relevante verktøy.

Generell kompetanse

  • Kan identifisere kompleksiteten i designfaglige spørsmål
  • Kan analysere sentrale designfaglige problemstillinger, muntlig og skriftlig
  • Kan eksperimentere og videreutvikle eget uttrykksrepertoar I gruppearbeid samt igjennom å variere virkemidler avhengig av problemstilling og brukergruppe
  • Kan utvikle design for ulike brukergrupper, i samsvar med en verdibasert og kritisk grunnholdning
  • Håndterer komplekse designprosjekter ut fra innsikt og innlevelse i brukerens situasjon.

Fulltid/deltid

Fulltid

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Vår

Undervisningsstad

Campus Møllendal ved UiB.
Krav til forkunnskapar

Opptak til emnet krever at studenten har bestått følgende emner:

Enten: DOR200 og DOR222 (studieretning Møbeldesign og interiørarkitektur),

Eller: VIS200 og VIS210 (studieretning Visuell kommunikasjon).

Tilrådde forkunnskapar
Det anbefales å ha bestått emnet DES100, eller andre emner knyttet til Bachelorprogrammet i design
Krav til studierett
Dette emnet er et tilbud til studenter med opptak i Bachelorprogrammet i design.
Arbeids- og undervisningsformer

Studenten vil arbeide med case-oppgaver. Selvstyrt arbeidsformer vektlegges. I tillegg kan følgende undervisnings og arbeidsformer benyttes: Forelesninger, teamarbeid, workshops, veiledning og/eller evnt. befaringer.

Det vert brukt arbeids- og undervisningsformer som leggjer til rette for studentaktivitet, til dømes problembasert læring der studentane må finne løysingar saman med ein eller fleire medstudentar. Undervisninga omfattar og førelesingar og seminarundervisning i mindre grupper - kombinert med tilbakemelding frå undervisar og/eller medstudentar.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte workshops og gruppegjennomganger.

(ved bestått kan student melde seg til vurdering)

Vurderingsformer

I emnet nyttar ein mappevurdering som vurderingsform.

Mappa inneheld:

  • Muntlig presentasjon og visning av sluttresultat.
  • Skriftlig og visuelt refleksjonsnotat. Max 2000 ord (pluss bilder).
Karakterskala
Bestått / Ikkje bestått
Vurderingssemester
Vår
Litteraturliste
Litteraturlista vil vere klar innan 01.07. for haustsemesteret og 01.12. for vårsemesteret.
Emneevaluering
Emnet evalueres hvert tredje år iht UiBs kvalitetssystem.
Administrativt ansvarleg
Fakultet for kunst, musikk og design v/ Institutt for design har det administrative ansvaret for emnet og studieprogrammet.