Research groups
Research
I have a particular interest in special needs education, interprofessional collaboration and inclusive education for children at risk.
Publications
Academic lecture
- Hesjedal, Elisabeth (2024). Spesialpedagogikk: En undersøkelse av det spesialpedagogiske landskapet i lys av ph.d. avhandlinger.. (external link)
- Hallaåker, Helene; Hesjedal, Elisabeth; Brandmo, Christian (2024). Interprofessional Collaboration in Special Education Contexts: A Scoping Review. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Reindal Magnus, Solveig (2023). Where art thou going Special education?. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth (2022). Utdanning for barn i barnevernet: status og tverretatlig samarbeid. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen (2019). Tales from Norwegian Gifted Youngsters . (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Hetland, Hilde; Iversen, Anette Christine (2012). Interprofessional collaboration regarding children at risk. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Iversen, Anette Christine; Hetland, Hilde (2012). External interprofessional collaboration: Self-reported successful external inter-professional collaboration by primary teachers and social workers in multidisciplinary teams. (external link)
Interview
Feature article
- Jensen Buck, Catrine; Hesjedal, Elisabeth; Bjørnsdatter, Oda et al. (2024). Å lære samarbeid skjer ikke av seg selv. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth (2017). Barnevernsbarna taper. (external link)
- Krumsvik, Rune Johan; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar et al. (2016). Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse. (external link)
Academic article
- Næss, Kari-Anne Bottegård; Hokstad, Silje; Furnes, Bjarte Reidar et al. (2024). Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway. (external link)
- Lenvik, Astrid Knutsdatter; Jones, Lise Øen; Hesjedal, Elisabeth (2023). Adapted Eduction for Gifted Students in Norway: A Mixed Methods Study. (external link)
- Lenvik, Astrid Knutsdatter; Jones, Lise Øen; Hesjedal, Elisabeth (2022). Teachers' perspective on gifted students with extraordinary learning potential in Norway: a descriptive study with primary and secondary teachers. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth (2021). Educational psychology counsellors’ views about children’s participation in educational decision-making: A thematic analysis. (external link)
- Dickenson, Kari Edna; Hesjedal, Elisabeth; Helland, Wenche A (2020). Voksne CI-brukeres post-operative erfaringer. En kvalitativ undersøkelse av hva fire voksne CI-brukere erfarer som viktig i tiden etter lydpåsetting. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth (2017). Tverrprofesjonelt samarbeid i ansvarsgrupper for utsette barn i lys av etisk fordring og instrumentalistisk mistak. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Iversen, Anette Christine; Bye, Hege Høivik et al. (2016). The use of multidisciplinary teams to support child welfare clients [Bruken av ansvarsgrupper for å støtte barnevernsbarn]. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Hetland, Hilde; Iversen, Anette Christine (2015). Interprofessional collaboration: self-reported successful collaboration by teachers and social workers in multidisciplinary teams. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Hetland, Hilde; Iversen, Anette Christine et al. (2015). Interprofessional collaboration as a means of including children at risk: an analysis of Norwegian educational policy documents. (external link)
Academic chapter/article/Conference paper
- Hesjedal, Elisabeth; Reindal Magnus, Solveig (2023). Hvordan er historisk og idéhistorisk grunnlagsmateriale for det spesialpedagogiske fagområdet ivaretatt i norske doktorgradsavhandlinger? . (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Norbeck, Anne Grethe (2023). FRA UTLANDET TIL JAKOB SÆTHRES INSTITUTT PÅ VESTLANDET – FREMVEKSTEN AV ET OPPLÆRINGSTILBUD FOR ÅNDSSVAKE BARN. (external link)
- Jones, Lise Øen; Hesjedal, Elisabeth (2020). Lærerens rolle og elevenes medvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen; Furnes, Bjarte (2020). Individuelle opplæringsplaner i skolen. (external link)
- Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen (2020). Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth (2016). Spesialpedagogikk og spesialpedagogisk kompetanse i lys av tverrprofesjonelt samarbeid for utsette barn og unge. (external link)
Lecture
- Hesjedal, Elisabeth (2023). Tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid sett fra et utdanningsperspektiv. (external link)
- Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth (2022). Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. (external link)
- Hesjedal, Elisabeth (2020). Barnevernsforum: Utdanning for barn i barnevernet - status og tverretatlig samarbeid. (external link)
Academic anthology/Conference proceedings
Popular scientific lecture
Doctoral dissertation
- Lenvik, Astrid Knutsdatter; Jones, Lise Øen; Hesjedal, Elisabeth (2022). Gifted Education in Norway: A mixed-method study with teachers and students in Norwegian comprehensive school. . (external link)
- Hesjedal, Elisabeth (2014). Tverrprofesjonelt samarbeid mellom skule og barnevern. Kva kan støtte utsette barn og unge?. (external link)
Academic literature review
See a complete overview of publications in Cristin.
Hesjedal, E. (2016). Spesialpedagogikk og spesialpedagogisk kompetanse i lys av tverrprofesjonelt samarbeid for utsette barn og unge. I R. S. Hausstätter & S. M. Reindal (Red.), Spesialpedagogikk: fagidentitet og samfunnsnytte (s. 113-119). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.