Arve Egil Asbjørnsen
Stilling
Professor, logopedi
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Utforskning av statistisk læring som en mekanisme i språktilegnelse og også som en del av språkbaserte lærevansker utgjør en økende del av forskningsfokuset. Hovedinteressene er knyttet til mekanismer i statistisk språklæring, og hvordan distribusjon av fonotaktisk informasjon og ulike læringsbetingelser påvirker språktilegenelse, både for førstespråket og ved læring av andrespråk.
I tillegg har jeg stor interesse av nevropsykologiske og nevrokognitive sider ved spesifikke lærevansker, dysleksi, også hos voksne med lese- og skrivevansker, og hvordan vanskene har innvirkning på utdanningsønsker og utdanningsvalg med særlig fokus på opplæring for voksne innsatte.
Undervisning
- Fagansvarlig for logopedutdanningen ved UiB
- Profesjonsdannelse og arbeidsmetoder i logopedi
- Evidensbasert praksis
- Emenansvarlig for LOGO345: Masteroppgave i logopedi
Publikasjoner
2023
2022
- Asbjørnsen, Arve Egil; Jones, Lise Øen; Eidsvåg, Sunniva Sørhus (2022). Communications skills among the incarerated adults -- La Trobe Communication Questionnaire. (ekstern lenke)
- Asbjørnsen, Arve Egil (2022). Korleis kan ein bygge bry mellom forsking/kliniske studier og klinisk praksis? Klinisk praksis i praksis . (ekstern lenke)
- Asbjørnsen, Arve Egil (2022). Hvordan lærer vi språk? Perspektiver fra statistisk læring. (ekstern lenke)
- Asbjørnsen, Arve Egil; Eidsvåg, Sunniva Sørhus; Jones, Lise Øen et al. (2022). Communication Skills among Adults in Custody. (ekstern lenke)
- Kristoffersen, Kristian Emil; Asbjørnsen, Arve Egil (2022). CATALISE Norge: Terminologi for vansker med språk hos barn og unge -- en konsensusstudie. (ekstern lenke)
- Eikeland, Ole Johan; Jones, Lise Øen; Manger, Terje et al. (2022). Norske innsette: Utdanning før og under soning, ønske og planar. (ekstern lenke)
2021
- Jones, Lise Øen; Tveit, Leila Våland; Asbjørnsen, Arve Egil et al. (2021). A Cross-Sectional Study of Educational Aspects and Self-reported Learning Difficulties among Female Prisoners in Norway. (ekstern lenke)
- Asbjørnsen, Arve Egil; Jones, Lise Øen; Eikeland, Ole-Johan et al. (2021). Can a Questionnaire Be Useful for Assessing Reading Skills in Adults? Experiences with the Adult Reading Questionnaire among Incarcerated and Young Adults in Norway. (ekstern lenke)
- Kristoffersen, Kristian Emil; Rygvold, Anne-Lise; Klem, Marianne et al. (2021). Terminologi for vansker med språk hos barn og unge – en konsensusstudie. (ekstern lenke)
2020
- Asbjørnsen, Arve Egil; Rodina, Yulia (2020). MAIN: Kartleggingsverktøy for narrative ferdigheter hos flerspråklige. / Gagarina, N., Klop, D., Kunnari, S., Tantele, K., Välimaa, T., Bohnacker, U. & Walters, J. (2019). MAIN: Multilingual Assessment Instrument for Narratives - Revised. Materials for use. ZAS Papers in Linguistics, 63. Norwegian version. Translated and adapted by Asbjørnsen, A. and Rodina, Y. . (ekstern lenke)
- Manger, Terje; Hetland, Jørn; Jones, Lise Øen et al. (2020). Prisoners' academic motivation, viewed from the perspective of self-determination theory: Evidence from a population of Norwegian prisoners.. (ekstern lenke)
2019
2018
- Jones, Lise Øen; Asbjørnsen, Arve Egil (2018). Selvrapporterte leseferdigheter blant unge voksne i Norge. (ekstern lenke)
- Manger, Terje; Eikeland, Ole-Johan; Asbjørnsen, Arve Egil (2018). Why do not prisoners participate in adult education? An analysis of Barriers to education in Norwegian prisons.. (ekstern lenke)
2017
- Manger, Terje; Eikeland, Ole Johan; Jones, Lise Øen et al. (2017). Innsette i fengsel under 25 år: Tek utdanning, men har vanskar med lesing, skriving, rekning og ADHD.. (ekstern lenke)
- Plante, Elena; Patterson, Dianne; Sandoval, Michelle et al. (2017). An fMRI study of implicit language learning in developmental language impairment. (ekstern lenke)
- Asbjørnsen, Arve Egil (2017). Norske innsatte: Kartlegging av lesevansker og oppmerksomhetsvansker 2015. Kan vi kartlegge slike vansker på en kostnadseffektiv måte?. (ekstern lenke)
- Asbjørnsen, Arve Egil; Manger, Terje; Jones, Lise Øen et al. (2017). Norske innsatte: Kartlegging av lesevansker og oppmerksomhetsvansker 2015. (ekstern lenke)
- Eikeland, Ole Johan; Manger, Terje; Asbjørnsen, Arve Egil (2017). Innsatte fra Albania, Litauen og Polen: Utdanning, arbeid, ønske og planer. (ekstern lenke)
- Brosens, Dorien; Manger, Terje; Croux, Flore et al. (2017). Barriers that hinder prisoners from taking part in education: Research insights from Belgium and Norway.. (ekstern lenke)
- Manger, Terje; Croux, Flore; Asbjørnsen, Arve Egil et al. (2017). Participation of foreign national prisoners in prison activities: Research insights from Belgium and Norway.. (ekstern lenke)