Christian Lomsdalen
Stilling
Ph.d.-kandidat, knyttet til lektorutdanningen
Tilhørighet
Arbeid
Prosjektet mitt handler om hvordan fritaksretten slik vi finner den i Opplæringsloven §2-3a praktiseres i norsk skole og hvordan dette påvirker de elevene, skolen, og fellesskapene vi har. Dette er en videreføring av arbeidet som ble lagt ned i masteroppgaven i religionsvitenskap fra 2019.
Jeg har bakgrunn med 11 år som underviser i skolen, primært sett i videregående skole. Variert samfunnsvitenskapelig og humanistisk fagbakgrunn med bachelorgrader i statsvitenskap (NTNU, 2009), religionsvitenskap (UiB, 2017), og historie (UiB, 2021). Mastergrader i freds- og konfliktstransformasjon (UiT, 2012) og religionsvitenskap/religionsdidaktikk (UiB, 2019). Lærerutdannet med PPU (UiB, 2013), og videreutdanninger i undervisning om kontroversielle tema (UiB, 2019) og seksualitetsundervisning (HiOA, 2017; INN, 2021).
Jeg er medlem av forskergruppene Utdanningsrett og Forskning og undervisning om kontroversielle tema, og er tatt opp til forskerskolen Religion-Values-Society (RVS).
Har siden 2016 drevet podkasten Lektor Lomsdalens innfall som tar for seg ulike sider ved norsk skole.
Undervisning
Publikasjoner
Fagfellevurderte artikler:
Lomsdalen, C. (2023). Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen: Svømmeundervisningen som Kjerne til Konflikt i Fritakssaker. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 17(1), 11–34. https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275.
Lomsdalen, C. (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. Prismet, 72 (2), s. 153–170. https://doi.org/10.5617/pri.8884.
Lomsdalen, C. (2021). Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. I M. v. d. Lippe (Red.), Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12.
Artikler:
Lomsdalen, C. (2017). SKAM i skolen. Prismet, 68 (1-2), s. 149–154. https://doi.org/10.5617/pri.4772.
Lomsdalen, C. (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106 (1), 69-78. https://doi.org/10.18261/npt.106.1.7.
Masteroppgaver:
Lomsdalen, C. (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a [Masteroppgave, Universitetet i Bergen]. Bora. https://hdl.handle.net/1956/21167.
Lomsdalen, C. (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras? [Masteroppgave, Universitetet i Tromsø]. Munin. https://hdl.handle.net/10037/4349.
Cristin
Vitenskapelig foredrag
- Lomsdalen, Christian; Andersen, Ida Vikøren; von der Lippe, Marie Steine et al. (2024). “Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom”: Elevers utforskning av egne grenser og aktørskap i medborgerskap-undervisning om sivil ulydighet . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. Ekskursjoner, KRLE, og seksualitet . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). The exemption right in the Education Act as a safety valve - for whom? A tentative article . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Ekskursjoner, seksualitet og fritak. Ny opplæringslov og religion.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). The right to opt-out: a comparative analysis of exemption procedures in Scandinavian public schools. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). How resistance to and disagreement with common norms for gender, sexuality, and morals affects the classroom. A glance at new data on the workings of the right to be exempted on religious grounds in Norway.. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund; Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie et al. (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir et al. (2023). Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i svenske, danske, og norske skoler. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritaksretten, en bred fremstilling. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Undersøkelse av fritaksretten i Opplæringsloven. En underveismelding. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). The right to opt-out. A comparative analysis of the right of withdrawal from religious education and religious activities in Scandinavian state schools . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Hva ønsker religiøse minoriteter fritak fra i norsk skole – og hvorfor? En underveismelding.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksretten fra et lærerperspektiv. Noen glimt inn i et lite utforsket fenomen. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksretten i Opplæringsloven. En prosjektbeskrivelse. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). The Icelandic and Norwegian schemes for exemptions based on religion or lifestance in basic education. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). The right to be exempted as religiously based otherness. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religious diversity as a didactic challenge. A study of the practice of exemption in Norwegian basic education. . (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2024). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. I grunnskolen og videregående skole. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak fra seksualitets-undervisning og pride i skolen. Verdier, lover, og rettigheter i praksis . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. Nå også i videregående skole.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). The future of religious education in schools. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie; Andersen, Ida Vikøren et al. (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. En praktisk og muntlig mulighet. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Undervisning av kontroversielle spørsmål. Teori, praksis, og etikk.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. Utstyr, metode, og praktiske muligheter.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fagdag i forbindelse med Skeivt kulturår. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Humanistisk kritikk av og perspektiver på kristendom og islam. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten i grunnskolen og i videregående skole. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Kjønn, seksualitet, og kontrovers. Hvordan og hvorfor møte elevene der de er når den de er er blitt en sak.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Seksualitetsundervisning og fritaksrett. Verdier, lover, og rettigheter i praksis . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritaksretten i Opplæringsloven. Et praktisk og menneskerettslig perspektiv. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Andersland, Inge; Årsheim, Helge (2023). Endringer i Opplæringsloven: Fritak, forkynnelse og religionsfagene. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Kan skolen bli mer fleksibel – en podcast. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Ekskursjon og podkast som metode. Rettigheter, religion og besøk.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fra enkeltstående dokumenter til en sammenheng. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Podkast. En kjapp innføring i opptak og redigering. (ekstern lenke)
- Aukland, Knut; Andersland, Inge; Lomsdalen, Christian et al. (2020). Lansering av: Ti uløste Problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020-2030. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2020). Lydopptak og podkast som vurderingsform. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2017). Hva skal vi med religion og livssyn i skolen?. (ekstern lenke)
Intervju
- Lomsdalen, Christian; Fjalestad, Elin (2024). Kunnskapsministeren og forskar om fritakssaka: – Ein kan ikkje få fritak frå opplæring om seksualitet og mangfald. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Hall, Jeffrey (2024). Om rektor som rettsanvender (Podcast, Lektor Lomsdalens innfall). (ekstern lenke)
- Knutsen, Ketil; Lomsdalen, Christian (2024). Hvordan jobber vi med historiebevissthet i skolen?. (ekstern lenke)
- Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Lomsdalen, Christian (2023). LL-506: Christian Lomsdalen om kjønn, fritak og religion. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Christopher, Renold T.; Ødegården, Thea Enerud (2023). Søknad om fritak fra Pride sprer seg: – Det er for mye. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Wesche, Julius Paul; Eide, Mari Lund (2023). Forskning på øret: Podcast som formidlingskanal . (ekstern lenke)
- Strand, Gro Marte; Lomsdalen, Christian (2023). Lektor Lomsdalens innfall: LL-553: Gro Marte Strand om overgangen til ungdomsskolen (podcast). (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Winje, Øystein (2023). Øystein Winje om uteskole. (ekstern lenke)
- Vedeler, Gørill Warvik; Lomsdalen, Christian (2023). LL-499: Gørill Warvik Vedeler om samarbeidet med hjemmet på videregående. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Elev ba om å få slippe å synge eller spille instrumenter av religiøse årsaker – fikk avslag . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Elev ba om å få slippe å synge eller spille instrumenter av religiøse årsaker – fikk avslag . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian; Eide, Mari Lund et al. (2022). Ny forskergruppe diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever. (ekstern lenke)
- Skarstein, Dag; Lomsdalen, Christian (2022). Dag Skarstein om litteratur og elevene som ikke lykkes i norskfaget. (ekstern lenke)
- Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Lomsdalen, Christian (2022). LL-413: Christian Lomsdalen om fordommer og fritak. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Camilla Stabel; Aspelund, Ingrid; Lomsdalen, Christian (2021). LL-282: Jørgensen og Aspelund om undervisning om 22. juli. (ekstern lenke)
- Hall, Jeffrey Brooks; Lomsdalen, Christian (2021). LL-325: Jeffrey Hall om utdanningsrett og skoleleders ansvar (Podcast). (ekstern lenke)
- Harnes, Helga Bjørke; Lomsdalen, Christian (2021). Om historisk empati. (ekstern lenke)
- Brevik, Lisbeth M.; Lomsdalen, Christian (2021). Om evaluering av fagfornyelsen. (ekstern lenke)
- Federici, Roger Andre; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere et al. (2021). LL-363: Hvilken effekt gir det å øke helsesykepleierressursen i skolen?. (ekstern lenke)
- Trippestad, Tom Are; Lomsdalen, Christian (2020). Den ideologiske kampen i norsk skole. (ekstern lenke)
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove; Lomsdalen, Christian (2020). Om urfolk og minoriteters plass i skolen. (ekstern lenke)
- Skåland, Børge; Lomsdalen, Christian (2020). Om vold mot ansatte i skolen. (ekstern lenke)
- Mathé, Nora Elise Hesby; Lomsdalen, Christian (2019). Nora Mathé om demokrati og politikk. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Camilla Stabel; Lomsdalen, Christian (2019). Camilla Stabel Jørgensen om etiske ekskursjoner. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2019). Podcast: Lektor Lomsdalens innfall. Om populærkultur i religionsfagene. . (ekstern lenke)
- Madsen, Ole Jacob; Lomsdalen, Christian (2019). Ole Jacob Madsen om Generasjon Prestasjon. (ekstern lenke)
- Flatø, Martin; Lomsdalen, Christian (2019). Martin Flatø om inntak til videregående. (ekstern lenke)
- Røkenes, Fredrik Mørk; Lomsdalen, Christian (2018). Fredrik Mørk Røkenes om profesjonsfaglig digital kompetanse. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Lomsdalen, Christian (2024). Det lovløse klasserommet. (ekstern lenke)
- Hellesund, Tone; Lomsdalen, Christian; Elvebakk, Kenneth Slotterøy (2022). Den hemmelige klubben. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritak på religiøst grunnlag i alle fag. Et praktisk perspektiv på fritaksrett i grunnskolen . (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
Kronikk
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak fra pridetog og gudstjenester, men ikke fra kunnskap om mangfold og tro. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritak - yoga, svømming, pride og skolegudstjenester. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Ufrivillig skolefravær og vold i skolen, to sider av samme sak?. (ekstern lenke)
- Almås, Elsa Mari; Wilhelmsen, Agnes Cecilie; Lomsdalen, Christian et al. (2021). Hva mener de politiske partiene om seksuell folkehelse?. (ekstern lenke)
- Follestad, Tore Holte; Lomsdalen, Christian; Aasland, Margrete Wiede et al. (2021). Vil du snakke om det, Bent Høie?. (ekstern lenke)
Fagartikkel
- Lomsdalen, Christian (2023). Humanistisk gravferd. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Kirkevalget, et utenifraperspektiv. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Folk, kirke, eller folkekirke? Ett (?) dilemma for folkekirken i det livssynsåpne samfunnet. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2017). SKAM i skolen . (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig artikkel
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Mastergradsoppgave
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Valestrand, haldis (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras?. (ekstern lenke)
Akademiske tilknytninger
Forskningsgrupper
Forskningsgruppen Utdanningsrett
"Barns rettigheter i skole og barnehager følger både av internasjonale konvensjoner Norge er bundet av, samt av nasjonale lover og forskrifter. Barn er i dag selvstendige rettssubjekter som blant annet har rett til å bli hørt og bli involvert i avgjørelser som angår dem selv, og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved den endelige beslutningen.
Vi er en tverrfaglig sammensatt forskningsgruppe som har fokus på hvordan barns rettigheter blir implementert i barnehage og skole."
Forskningsgruppen ledes av Marianne K. Bahus og Camilla Herlofsen.
Nettside: Utdanningsrett.no.
Forskning og undervisning om kontroversielle tema
Forskerne i gruppen er opptatte av hvordan man kan forske på temaer som ofte skaper diskusjon og uenighet, og hvordan slike tema blir behandlet og undervist om, både i skolen og i høyere utdanning. Forskergruppen ble stiftet våren 2022, og består av forskere fra Universitetet i Bergen, Universitetet i Stavanger, og undervisere fra Raftostiftelsen.
Nettside: Forskning og undervisning om kontroversielle tema
Metodiske og empiriske spørsmål
Forskergruppe ved Universitetet i Bergen for å jobbe med samtidsforskning fra et metodologisk perspektiv.
Nettside: Metodiske og empiriske spørsmål
Forskerskoletilknytning
Forskerskolen Religion Values Society
"The goal of the Research School is to mobilize and enhance academic expertise in the field related to the interplay between religion, values and society, as well as forming long-lasting research networks in the field, and to promote cooperation between PhD students and senior researchers on relevant and appropriate subjects in the field."
"A wide pool of academic disciplines is relevant to the study of religion - values and society: Theology, religious studies, educational sciences, (social) pedagogics, missiology, sociology (of religion), political science, social anthropology, psychology (of religion) etc. The participating institutions in various ways engage in research and teaching of these academic disciplines. By focusing on the interplay between religion – values – society, the research school defines its area of interest by these phenomena and the mutual interaction, interplay and different possible connection they may have, and not from the scholarly disciplines represented in the partaking institutions. Thus, the research school contributes represents a new field of expertise and insight, which may also have an impact upon already existing academic disciplines and the way in which these disciplines are taught and studied at the participating institutions."
Nettside: rvs.mf.no.
Forskernettverk
Norsk Religionspedagogisk Forskerforum
"NoReFo – wants to encourage and increase research in the field of religion, beliefs and education in Norway, and to promote national cooperation about RE research. It aims at initiating and arranging opportunities for sharing knowledge, experiences and results related to the research of the members through seminars and conferences with a focus on research, cooperation with national and international colleagues with a related research interest, and through facilitating publication of relevant research."
Nettside: NoReFo.no.
Pressebilder
Fotokreditt: Morten Opedal
Fotokreditt: Monica Johansen