Christian Lomsdalen
Stilling
Stipendiat, knyttet til lektorutdanningen
Tilhørighet
Forskning
Prosjektet mitt handler om hvordan fritaksretten slik vi finner den i Opplæringsloven §2-3a praktiseres i norsk skole og hvordan dette påvirker de elevene, skolen, og fellesskapene vi har. Dette er en videreføring av arbeidet som ble lagt ned i masteroppgaven i religionsvitenskap fra 2019.
Jeg har bakgrunn med 11 år som underviser i skolen, primært sett i videregående skole. Variert samfunnsvitenskapelig og humanistisk fagbakgrunn med bachelorgrader i statsvitenskap (NTNU, 2009), religionsvitenskap (UiB, 2017), og historie (UiB, 2021). Mastergrader i freds- og konfliktstransformasjon (UiT, 2012) og religionsvitenskap/religionsdidaktikk (UiB, 2019). Lærerutdannet med PPU (UiB, 2013), og videreutdanninger i undervisning om kontroversielle tema (UiB, 2019) og seksualitetsundervisning (HiOA, 2017; INN, 2021).
Jeg er medlem av forskergruppene Utdanningsrett og Forskning og undervisning om kontroversielle tema, og er tatt opp til forskerskolen Religion-Values-Society (RVS).
Har siden 2016 drevet podkasten Lektor Lomsdalens innfall som tar for seg ulike sider ved norsk skole.
Undervisning
Publikasjoner
Faglig foredrag
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2024). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak fra seksualitets-undervisning og pride i skolen. Verdier, lover, og rettigheter i praksis . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. Nå også i videregående skole.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). The future of religious education in schools. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. I grunnskolen og videregående skole. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Elevinitierte religiøse aktiviteter og fritak i skolen. Elevenes rettigheter, foreldreretten, og samfunnets behov og plikter . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Andersland, Inge; Årsheim, Helge (2023). Endringer i Opplæringsloven: Fritak, forkynnelse og religionsfagene. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritaksretten i Opplæringsloven. Et praktisk og menneskerettslig perspektiv. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Seksualitetsundervisning og fritaksrett. Verdier, lover, og rettigheter i praksis . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Kjønn, seksualitet, og kontrovers. Hvordan og hvorfor møte elevene der de er når den de er er blitt en sak.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. Utstyr, metode, og praktiske muligheter.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fagdag i forbindelse med Skeivt kulturår. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie; Andersen, Ida Vikøren et al. (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten i grunnskolen og i videregående skole. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Humanistisk kritikk av og perspektiver på kristendom og islam. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Undervisning av kontroversielle spørsmål. Teori, praksis, og etikk.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. En praktisk og muntlig mulighet. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Podkast. En kjapp innføring i opptak og redigering. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fra enkeltstående dokumenter til en sammenheng. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Ekskursjon og podkast som metode. Rettigheter, religion og besøk.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Kan skolen bli mer fleksibel – en podcast. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2020). Lydopptak og podkast som vurderingsform. (ekstern lenke)
- Aukland, Knut; Andersland, Inge; Lomsdalen, Christian et al. (2020). Lansering av: Ti uløste Problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020-2030. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2017). Hva skal vi med religion og livssyn i skolen?. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Lomsdalen, Christian (2024). The exemption right in the Education Act as a safety valve - for whom? A tentative article . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). The right to opt-out: a comparative analysis of exemption procedures in Scandinavian public schools. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Andersen, Ida Vikøren; von der Lippe, Marie Steine et al. (2024). “Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom”: Elevers utforskning av egne grenser og aktørskap i medborgerskap-undervisning om sivil ulydighet . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Ekskursjoner, seksualitet og fritak. Ny opplæringslov og religion.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. Ekskursjoner, KRLE, og seksualitet . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak som tilpasset opplæring? Kvantitativ studie av læreres erfaring med fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag i grunnskolen. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Undersøkelse av fritaksretten i Opplæringsloven. En underveismelding. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). The right to opt-out. A comparative analysis of the right of withdrawal from religious education and religious activities in Scandinavian state schools . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i svenske, danske, og norske skoler. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritaksretten, en bred fremstilling. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir et al. (2023). Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). How resistance to and disagreement with common norms for gender, sexuality, and morals affects the classroom. A glance at new data on the workings of the right to be exempted on religious grounds in Norway.. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund; Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie et al. (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Hva ønsker religiøse minoriteter fritak fra i norsk skole – og hvorfor? En underveismelding.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksretten i Opplæringsloven. En prosjektbeskrivelse. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksretten fra et lærerperspektiv. Noen glimt inn i et lite utforsket fenomen. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). The Icelandic and Norwegian schemes for exemptions based on religion or lifestance in basic education. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). The right to be exempted as religiously based otherness. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religious diversity as a didactic challenge. A study of the practice of exemption in Norwegian basic education. . (ekstern lenke)
Intervju
- Lomsdalen, Christian; Fjalestad, Elin (2024). Kunnskapsministeren og forskar om fritakssaka: – Ein kan ikkje få fritak frå opplæring om seksualitet og mangfald. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Hall, Jeffrey (2024). Om rektor som rettsanvender (Podcast, Lektor Lomsdalens innfall). (ekstern lenke)
- Knutsen, Ketil; Lomsdalen, Christian (2024). Hvordan jobber vi med historiebevissthet i skolen?. (ekstern lenke)
- Strand, Gro Marte; Lomsdalen, Christian (2023). Lektor Lomsdalens innfall: LL-553: Gro Marte Strand om overgangen til ungdomsskolen (podcast). (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Winje, Øystein (2023). Øystein Winje om uteskole. (ekstern lenke)
- Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Lomsdalen, Christian (2023). LL-506: Christian Lomsdalen om kjønn, fritak og religion. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Wesche, Julius Paul; Eide, Mari Lund (2023). Forskning på øret: Podcast som formidlingskanal . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Christopher, Renold T.; Ødegården, Thea Enerud (2023). Søknad om fritak fra Pride sprer seg: – Det er for mye. (ekstern lenke)
- Vedeler, Gørill Warvik; Lomsdalen, Christian (2023). LL-499: Gørill Warvik Vedeler om samarbeidet med hjemmet på videregående. (ekstern lenke)
- Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Lomsdalen, Christian (2022). LL-413: Christian Lomsdalen om fordommer og fritak. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Elev ba om å få slippe å synge eller spille instrumenter av religiøse årsaker – fikk avslag . (ekstern lenke)
- Skarstein, Dag; Lomsdalen, Christian (2022). Dag Skarstein om litteratur og elevene som ikke lykkes i norskfaget. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Elev ba om å få slippe å synge eller spille instrumenter av religiøse årsaker – fikk avslag . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian; Eide, Mari Lund et al. (2022). Ny forskergruppe diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever. (ekstern lenke)
- Hall, Jeffrey Brooks; Lomsdalen, Christian (2021). LL-325: Jeffrey Hall om utdanningsrett og skoleleders ansvar (Podcast). (ekstern lenke)
- Harnes, Helga Bjørke; Lomsdalen, Christian (2021). Om historisk empati. (ekstern lenke)
- Federici, Roger Andre; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere et al. (2021). LL-363: Hvilken effekt gir det å øke helsesykepleierressursen i skolen?. (ekstern lenke)
- Brevik, Lisbeth M.; Lomsdalen, Christian (2021). Om evaluering av fagfornyelsen. (ekstern lenke)
- Jørgensen, Camilla Stabel; Aspelund, Ingrid; Lomsdalen, Christian (2021). LL-282: Jørgensen og Aspelund om undervisning om 22. juli. (ekstern lenke)
- Skåland, Børge; Lomsdalen, Christian (2020). Om vold mot ansatte i skolen. (ekstern lenke)
- Trippestad, Tom Are; Lomsdalen, Christian (2020). Den ideologiske kampen i norsk skole. (ekstern lenke)
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove; Lomsdalen, Christian (2020). Om urfolk og minoriteters plass i skolen. (ekstern lenke)
- Madsen, Ole Jacob; Lomsdalen, Christian (2019). Ole Jacob Madsen om Generasjon Prestasjon. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2019). Podcast: Lektor Lomsdalens innfall. Om populærkultur i religionsfagene. . (ekstern lenke)
- Jørgensen, Camilla Stabel; Lomsdalen, Christian (2019). Camilla Stabel Jørgensen om etiske ekskursjoner. (ekstern lenke)
- Flatø, Martin; Lomsdalen, Christian (2019). Martin Flatø om inntak til videregående. (ekstern lenke)
- Mathé, Nora Elise Hesby; Lomsdalen, Christian (2019). Nora Mathé om demokrati og politikk. (ekstern lenke)
- Røkenes, Fredrik Mørk; Lomsdalen, Christian (2018). Fredrik Mørk Røkenes om profesjonsfaglig digital kompetanse. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Lomsdalen, Christian (2024). Det lovløse klasserommet. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Podkast, som forskningsformidling og undervisningsmetode. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2024). Debatten om finansiering av tros- og livssynssamfunn, forklart. . (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritak på religiøst grunnlag i alle fag. Et praktisk perspektiv på fritaksrett i grunnskolen . (ekstern lenke)
- Hellesund, Tone; Lomsdalen, Christian; Elvebakk, Kenneth Slotterøy (2022). Den hemmelige klubben. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag – en endringsmelding. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Islam, kjønn, og fritaksproblematikk i skolen. Svømmeundervisningen som kjerne til konflikt i fritakssaker. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. (ekstern lenke)
Fagartikkel
- Lomsdalen, Christian (2023). Kirkevalget, et utenifraperspektiv. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Humanistisk gravferd. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2023). Folk, kirke, eller folkekirke? Ett (?) dilemma for folkekirken i det livssynsåpne samfunnet. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2017). SKAM i skolen . (ekstern lenke)
Kronikk
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak fra pridetog og gudstjenester, men ikke fra kunnskap om mangfold og tro. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritak - yoga, svømming, pride og skolegudstjenester. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian (2022). Ufrivillig skolefravær og vold i skolen, to sider av samme sak?. (ekstern lenke)
- Follestad, Tore Holte; Lomsdalen, Christian; Aasland, Margrete Wiede et al. (2021). Vil du snakke om det, Bent Høie?. (ekstern lenke)
- Almås, Elsa Mari; Wilhelmsen, Agnes Cecilie; Lomsdalen, Christian et al. (2021). Hva mener de politiske partiene om seksuell folkehelse?. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig artikkel
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Mastergradsoppgave
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a.. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Valestrand, haldis (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras?. (ekstern lenke)
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Fagfellevurderte artikler:
Lomsdalen, C. (2023). Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen: Svømmeundervisningen som Kjerne til Konflikt i Fritakssaker. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 17(1), 11–34. https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275.
Lomsdalen, C. (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. Prismet, 72 (2), s. 153–170. https://doi.org/10.5617/pri.8884.
Lomsdalen, C. (2021). Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. I M. v. d. Lippe (Red.), Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12.
Artikler:
Lomsdalen, C. (2017). SKAM i skolen. Prismet, 68 (1-2), s. 149–154. https://doi.org/10.5617/pri.4772.
Lomsdalen, C. (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106 (1), 69-78. https://doi.org/10.18261/npt.106.1.7.
Masteroppgaver:
Lomsdalen, C. (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a [Masteroppgave, Universitetet i Bergen]. Bora. https://hdl.handle.net/1956/21167.
Lomsdalen, C. (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras? [Masteroppgave, Universitetet i Tromsø]. Munin. https://hdl.handle.net/10037/4349.