Fride Haram Klykken

Stilling

Postdoktor, AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Postdoktor tilknyttet prosjektet AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)

Delta i Data! - Spillpakke for Data Literacy (Prosjektleder)

EU Erasmus + Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder)

Doktorgrad: The teaching apparatus: Understanding the material entanglement of practices in the upper secondary classroom

 

Forskningsinteresser

  • Data, KI Literacy og AI literacy
  • Utdanning, undervisning og læring
  • Spill og læring
  • Forskningsetikk (Informert samtykke i forskning)
  • Sosiomaterielle, romlige og kroppslige perspektiv på læring
  • Video-etnografisk metode
  • Kunst- og mediefag
Formidling

PRESENTASJONER

'Delta i Data!' - Læring med KI! - Konferanse for lærere, Vestland Fylkeskommune, i Grieghallen, Bergen (August 2024) og Førde (August 2024) 

UIB Innovasjonsfestival, Universitetet i Bergen (September 2024)

Hvordan fremme data literacy gjennom spill. Lærernes dag. Universitetet i Bergen (Januar 2024)

Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill. DALI Project Multiplier Event. Bergen Offentlige Bibliotek (November 2023)

Policyanbefalinger fra DALI-prosjektet: Hvordan kan vi fremme data literacy? EPALE Norge Erasmus+ Blog (2023)

Empowering adult learners for the digital world through games. EPALE Erasmus+ Blog (2023).

Tale på vegne av de nye doctores. Doktorpromosjon. Universitetsaulaen, Universitetet i Bergen. (April, 2023)

PhD SEIS Summer school Bergen, Universitetet i Bergen (2022)

 

PEER REVIEWER

Learning, media & technology

Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk

 

CHAIR

Chair at Oxford Ethnography and Education Conference (OEEC), New College, Oxford (2019)

Undervisning

DIGI610: Fantastiske data (EVU, Continuing Education course) - 2024

Tidligere

Master- og bachelorprogrammet i Pedagogikk (UiB)

  • Forskningsmetode
  • Pedagogikk
  • Pedagogisk filosofi 
  • Pedagogiske perspektiv på læring 

 

Lærerutdanningene: PPU og lektorutdanningen (UiB)

  • Praktisk pedagogikk
  • Praksisveiledning
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
Faglig foredrag
Vitenskapelig artikkel
Doktorgradsavhandling

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Castañeda, L., Arnab, S., Tur, G., Klykken, F., Wasson, B., Haba-Ortuño, I., Maloszek, R. & de Benito-Crosetti, B. (2024). Co-creating pedagogically informed games for data literacy. Revista de Educación, 405, 37-66. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/100713/78798 

Klykken, F. H. (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. Critical Studies in Education, 65(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2207607

Klykken, F. H. (2022). Implementing continuous consent in qualitative research. Qualitative Research, 22(5), 795-810. https://doi.org/10.1177/14687941211014366

Klykken, F. H. (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. Pedagogy, Culture & Society, 31(5), 1079–1095. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1998794 

Prosjekter