Fride Haram Klykken
Stilling
Postdoktor, AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Postdoktor tilknyttet prosjektet AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Delta i Data! - Spillpakke for Data Literacy (Prosjektleder)
EU Erasmus + Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder)
Forskningsinteresser
- Data, KI Literacy og AI literacy
- Utdanning, undervisning og læring
- Spill og læring
- Forskningsetikk (Informert samtykke i forskning)
- Sosiomaterielle, romlige og kroppslige perspektiv på læring
- Video-etnografisk metode
- Kunst- og mediefag
Formidling
PRESENTASJONER
'Delta i Data!' - Læring med KI! - Konferanse for lærere, Vestland Fylkeskommune, i Grieghallen, Bergen (August 2024) og Førde (August 2024)
UIB Innovasjonsfestival, Universitetet i Bergen (September 2024)
Hvordan fremme data literacy gjennom spill. Lærernes dag. Universitetet i Bergen (Januar 2024)
Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill. DALI Project Multiplier Event. Bergen Offentlige Bibliotek (November 2023)
Policyanbefalinger fra DALI-prosjektet: Hvordan kan vi fremme data literacy? EPALE Norge Erasmus+ Blog (2023)
Empowering adult learners for the digital world through games. EPALE Erasmus+ Blog (2023).
Tale på vegne av de nye doctores. Doktorpromosjon. Universitetsaulaen, Universitetet i Bergen. (April, 2023)
PhD SEIS Summer school Bergen, Universitetet i Bergen (2022)
PEER REVIEWER
Learning, media & technology
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
CHAIR
Chair at Oxford Ethnography and Education Conference (OEEC), New College, Oxford (2019)
Undervisning
DIGI610: Fantastiske data (EVU, Continuing Education course) - 2024
Tidligere
Master- og bachelorprogrammet i Pedagogikk (UiB)
- Forskningsmetode
- Pedagogikk
- Pedagogisk filosofi
- Pedagogiske perspektiv på læring
Lærerutdanningene: PPU og lektorutdanningen (UiB)
- Praktisk pedagogikk
- Praksisveiledning
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Klykken, Fride Haram (2024). Digital Transformation Through Non-digital Game-based Learning. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). What can sociomaterial theories bring to discussions of the quality of educational practice?. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2019). Ethnography of the present and the role and meaning of participant observation. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2017). Material-discursive perspectives on classroom practices. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Klykken, Fride Haram (2024). Delta i Data! En spillpakke for Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram; Barendregt, Rosaline Danielle Erica (2024). Delta i Data! En spillpakke for Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2024). Hvordan fremme data literacy gjennom spill. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). Tale på vegne av de nye doctores. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Castañeda, Linda; Arnab, Sylvester; Tur, Gemma et al. (2024). Co-creación pedagógica de juegos para la alfabetización en datos. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2021). Implementing continuous consent in qualitative research. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. (ekstern lenke)
Doktorgradsavhandling
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Castañeda, L., Arnab, S., Tur, G., Klykken, F., Wasson, B., Haba-Ortuño, I., Maloszek, R. & de Benito-Crosetti, B. (2024). Co-creating pedagogically informed games for data literacy. Revista de Educación, 405, 37-66. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/100713/78798
Klykken, F. H. (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. Critical Studies in Education, 65(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2207607
Klykken, F. H. (2022). Implementing continuous consent in qualitative research. Qualitative Research, 22(5), 795-810. https://doi.org/10.1177/14687941211014366
Klykken, F. H. (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. Pedagogy, Culture & Society, 31(5), 1079–1095. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1998794
Prosjekter
AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Delta i Data! - Spillpakke for Data Literacy (Prosjektleder). Samarbeid med Vestland Fylkeskommune.
Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder) EU Erasmus+ prosjekt
- Toolkit.dalicitizens.eu
- Forskningsartikkel: Co-creating pedagogically informed games for data literacy
- DALI-prosjektet: Data literacy for voksne gjennom spill | EPALE (europa.eu)
- Policyanbefalinger fra DALI: Hvordan kan vi fremme data literacy? (EPALE)
- Empowering adult learners for the digital world through games (EPALE)
- DALI Project Board Game Prototype Testing in Bergen (uib.no)
- The DALI project has concluded (uib.no)