Fride Haram Klykken
Stilling
Postdoktor, AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Postdoktor tilknyttet prosjektet AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Delta i Data! - Spillpakke for Data Literacy i videregående skoler (Prosjektleder)
EU Erasmus + Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder)
Forskningsinteresser
- Data, KI Literacy og AI literacy
- Utdanning, undervisning og læring
- Spill og læring
- Forskningsetikk (Informert samtykke i forskning)
- Sosiomaterielle, romlige og kroppslige perspektiv på læring
- Video-etnografisk metode
- Kunst- og mediefag
Formidling
'Delta i Data!' - Læring med KI! - Konferanse for lærere, Vestland Fylkeskommune, i Grieghallen, Bergen (August 2024) og Førde (August 2024)
UIB Innovasjonsfestival, Universitetet i Bergen (September 2024)
Hvordan fremme data literacy gjennom spill. Lærernes dag. Universitetet i Bergen (Januar 2024)
Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill. DALI Project Multiplier Event. Bergen Offentlige Bibliotek (November 2023)
Tale på vegne av de nye doctores. Doktorpromosjon. Universitetsaulaen, Universitetet i Bergen. (April, 2023)
Undervisning
DIGI610: Fantastiske data (EVU, Continuing Education course)
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Klykken, Fride Haram (2024). Digital Transformation Through Non-digital Game-based Learning. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). What can sociomaterial theories bring to discussions of the quality of educational practice?. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2019). Ethnography of the present and the role and meaning of participant observation. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2017). Material-discursive perspectives on classroom practices. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Klykken, Fride Haram (2024). Delta i Data! En spillpakke for Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram; Barendregt, Rosaline Danielle Erica (2024). Delta i Data! En spillpakke for Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2024). Hvordan fremme data literacy gjennom spill. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). Tale på vegne av de nye doctores. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Castañeda, Linda; Arnab, Sylvester; Tur, Gemma et al. (2024). Co-creación pedagógica de juegos para la alfabetización en datos. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2021). Implementing continuous consent in qualitative research. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. (ekstern lenke)
Doktorgradsavhandling
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Castañeda, L., Arnab, S., Tur, G., Klykken, F., Wasson, B., Haba-Ortuño, I., Maloszek, R. & de Benito-Crosetti, B. (2024). Co-creating pedagogically informed games for data literacy. Revista de Educación, 405, 37-66. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/100713/78798
Klykken, F. H. (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. Critical Studies in Education, 65(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2207607
Klykken, F. H. (2022). Implementing continuous consent in qualitative research. Qualitative Research, 22(5), 795-810. https://doi.org/10.1177/14687941211014366
Klykken, F. H. (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. Pedagogy, Culture & Society, 31(5), 1079–1095. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1998794
Prosjekter
AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Delta i Data! - Spillpakke for Data Literacy i videregående skole (Prosjektleder). Samarbeid med Vestland Fylkeskommune.
Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder) EU Erasmus+ prosjekt
- dalicitizens.eu
- toolkit.dalicitizens.eu
- Co-creating pedagogically informed games for data literacy
- Empowering adult learners for the digital world through games
- Hvordan kan vi fremme data literacy?