Fride Haram Klykken

Stilling

Postdoktor, AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Postdoktor tilknyttet prosjektet AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)

Delta i Data! - Spillpakke for Data Literacy i videregående skoler (Prosjektleder)

EU Erasmus + Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder)

 

Forskningsinteresser

  • Data, KI Literacy og AI literacy
  • Utdanning, undervisning og læring
  • Spill og læring
  • Forskningsetikk (Informert samtykke i forskning)
  • Sosiomaterielle, romlige og kroppslige perspektiv på læring
  • Video-etnografisk metode
  • Kunst- og mediefag
Formidling

'Delta i Data!' - Læring med KI! - Konferanse for lærere, Vestland Fylkeskommune, i Grieghallen, Bergen (August 2024) og Førde (August 2024) 

UIB Innovasjonsfestival, Universitetet i Bergen (September 2024)

Hvordan fremme data literacy gjennom spill. Lærernes dag. Universitetet i Bergen (Januar 2024)

Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill. DALI Project Multiplier Event. Bergen Offentlige Bibliotek (November 2023)

Tale på vegne av de nye doctores. Doktorpromosjon. Universitetsaulaen, Universitetet i Bergen. (April, 2023)

Undervisning

DIGI610: Fantastiske data (EVU, Continuing Education course)

Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
Faglig foredrag
Vitenskapelig artikkel
Doktorgradsavhandling

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Castañeda, L., Arnab, S., Tur, G., Klykken, F., Wasson, B., Haba-Ortuño, I., Maloszek, R. & de Benito-Crosetti, B. (2024). Co-creating pedagogically informed games for data literacy. Revista de Educación, 405, 37-66. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/100713/78798 

Klykken, F. H. (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. Critical Studies in Education, 65(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2207607

Klykken, F. H. (2022). Implementing continuous consent in qualitative research. Qualitative Research, 22(5), 795-810. https://doi.org/10.1177/14687941211014366

Klykken, F. H. (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. Pedagogy, Culture & Society, 31(5), 1079–1095. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1998794 

 

Prosjekter