Henning Laugerud

Stilling

Professor, kunsthistorie/visuell kultur.

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Dr. art. HENNING LAUGERUD er professor i kunsthistorie, med visuell retorikk, visuell kultur, synskultur og tolkningsteori som arbeidsfelt. Hans faglige tyngdepunkt ligger innenfor områdene europeisk middelalder, samt 1500- og 1600-tallets europeiske kultur- og idéhistorie. Han har særlig arbeidet med teoretiske og metodiske spørsmål, både historie- og tolkningsteori, historisk kunstteori, reformasjonshistorie, museologiske temaer samt eldre visuell retorikk og erindringstudier (mnemologi).

Gjesteprofessor ved Universitetet i Aarhus 2021.

Gjesteforsker ved Maynooth University Arts and Humanities Institute. Maynooth University, Irland, vår 2020.

Gjesteforsker ved Centre for Catholic Studies, Department of Theology and Religion, University of Durham, høst 2016.

Medlem av det Europeiske forskernettverket: ENID - The European Network on the Instruments of Devotion (https://enid.w.uib.no/).

Medlem av Center for Vikingetid og Middelalder, Århus Universitet, Danmark: https://cas.au.dk/cvm/

Medlem av European Science Foundations "College of Reviewers".

Publikasjoner
Kronikk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Innledning
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Vitenskapelig foredrag
Faglig foredrag
Populærvitenskapelig foredrag
Intervju
Dokumentar
Populærvitenskapelig artikkel
Anmeldelse
Short communication
Innledning i musikal og teaterprogram
Vitenskapelig monografi
Doktorgradsavhandling
Nettsider (opplysningsmateriale)
Intervju tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Poster
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Rapport
Programdeltagelse
Fagbok
Kompendium
Hovedfagsoppgave

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

http://ask.bibsys.no/ask/action/result?cmd=&kilde=biblio&fid=forfatter&term=Laugerud%2C+Henning&op=and&fid=bd&term=&bibliografi=ingen&arstall=&sortering=sortdate-&treffPrSide=10

Prosjekter

Pågående forskning:

The Optics of Understanding: Sight, Perception and Discourses of Knowledge in Early Modern Europe. En studie av den erkjennelsesmessige optikk, med utgangspunkt i betydningen av synet – som ser ut til å være et felles trekk ved alle former for kunnskapsdiskurser i det tidlig moderne Europa. Synets erkjennelsesmessige betydning og som basis for kunnskap om verden.

Personlig prosjekt.

Første publikasjon: https://www.academia.edu/24768406/The_Optics_of_Understanding_Sight_sensing_and_discourses_of_knowledge_in_early_modern_Europe

The Living Image (LIMA): On the ontology, agency and personhood of living images and objects — medieval and modern.The Living Image (LIMA) is concerned with the agency and life of material objects, and evolves around the investigation of two interlaced objectives. First, the project will shed light on understudied aspects of medieval visual culture, focusing in particular on the agency of images and material objects. Second, it will provide new cutting-edge theoretical reflections and methodologies concerning the study of material agency and “living images” today. We argue that the cultural use of and interaction with images may be regarded as more than mere historically or culturally specific phenomenon. Rather, it concerns the ontology of images and constitutes a fundamental aspect of our life with images, in the premodern as well as in the contemporary. This points to the need for a re-evaluation of visual culture in general. It is our contention that images are embedded in social interaction and that animation is deeply constitutive of the production of meaning. Animation, we argue, is not located in the mind of the beholder, but in the epistemology, creation, interaction and materiality of images. Furthermore, we will argue that medieval animation may inform contemporary views on animation and provide us with a more precise vocabulary to capture current phenomena in the digital world. The project is fundamentally interdisciplinary and transhistorical in its perspective. Our research will be highly relevant for visual studies, material studies, study of religions, anthropology, medieval studies and theology. It is also relevant more generally for current discussions about the life and agency of seemingly dead matter.

Fra 2020 - .


Blødende billeder og visuel animation: Kristusautomater, actiondukker og mekaniske figurer i senmiddelalderens danske og skandinaviske billedmedier.

Blødende billeder og visuel animation er et projekt om senmiddelalderens animerede billedmedier i Danmark og Norden. Aktivt handlende "actionbilleder", interaktive kultdukker og automatiserede figurer blev sat i bevægelse af performative eller mekaniske virkemidler – fx snoretræk, sceneværk, maskine, hjul, blæsebælg, ild, vægtdreven gang eller hydrauliske mekanismer med bevægede væsker. Sådanne bevægelsesbilleder spillede en central, men nu næsten glemt, historisk rolle i skandinaviske byer, kirker og ikke mindst klostre fra sidst i 1200-tallet til først i 1500-tallet, hvor de bidrog til valfart, forkyndelse, mission, ceremonier, skuespil, underholdning og spektakulære offentlige iscenesættelser. Projektet leverer en systematisk identifikation og analyse af animerede figurer i maleri, skulptur, ritualer og andre bildende medier inden for et middelalderligt kulturområde, hvor animationen hidtil er helt ukendt: Et dansk animationsprojekt med norske og svenske delprojekter.

Med udgangspunkt i et "animistisk" og antropologisk begrebsapparat revurderes og genopvækkes det antropomorfe billede – figuren eller billedet som person – udstyret med en egen agens, mobilitet, kropslighed og "personhood". Mekaniske og mirakuløse animationsprincipper vises at overlappe og interagere i den historiske erfaring, hvor Kristusautomater blødte, udsondrede, rørte på sig, gestikulerede, handlede, talte, ændrede ansigtsmimik og forandrede sig, som var de levende kroppe (eller personer) af kød og blod. Et konkret eksempel, blandt en lang række heraf i projektet – nemlig en legemsstor Smertensmand i Mariager Kloster – underkastes tilbundsgående tekniske undersøgelser for at eftervise den mulige eksistens af en enestående blødningsmekanisme i figurens hule torso og side, som kan demonstrere animationens virke i Danmark. Billedbegrebet udvides endelig til performende leg og spil med dukker, animeret som virkelige personer i både by- og kirkeprocessioner, liturgisk drama og klosterlig andagt.

Prosjektleder: Hans Henrik Lohfert Jørgensen, Unversitetet i Aarhus. Prosjektet er finansiert av NOVO-Nordisk Fonden, Danmark. Prosjektperiode: 2020-2024.

Se: https://projects.au.dk/bleeding-images-and-visual-animation/

Første publikasjon: https://en.unipress.dk/udgivelser/a/animation-between-magic,-miracles-and-mechanics/

Northern European Reformations. Transnational Perspectives.The project examines the experiences and interconnections of the Reformations, principally in Denmark-Norway and Britain and Ireland (but with an eye to the broader Scandinavian landscape as well), and also discusses instances of similarities between the Reformations in both realms. The volume features a comprehensive introduction, and provides a broad survey of the beginnings and progress of the Catholic and Protestant Reformations in Northern Europe, while also highlighting themes of comparison that are common to all of the bloc under consideration, which will be of interest to Reformation scholars across this geographical region.

The project consortium consists of James Kelly, Durham University, Salvador Ryan, St Patrick’s College, Maynooth and Henning Laugerud, University of Bergen.

Fra 2018 - .

Første publikasjon: https://www.palgrave.com/gp/book/9783030544577

Kompetanse

Laugerud har arbeidet ved Universitetet i Bergen, Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Historisk museum/Oldsakssamlingen i Oslo. Universitetsstipendiat ved Institutt for kulturstudier og kunsthistorie, Universitetet i Bergen 1999-2003, universitetslektor samme sted fra 2003-2005. Førstelektor ved Institutt for Kulturstudier og Orientalske språk ved Universitetet i Oslo fra 2006-2007. Førsteamanuensis LLE/UiB mars 2008, professor fra august 2019.

Doktorgradsavhandling i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen: Det hagiosopiske blikk. Bilder, syn og erkjennelse i høy- og senmiddelalder, fra 2005.