Hilde Sakariassen
Stilling
Postdoktor
Forskergrupper
Forskning
Jeg er postdoktor i medievitenskap og forsker på mediebruk og opplevelser av mediebruk
Mitt postdoktorprosjekt er en del av MUCS-prosjektet og handler om opplevelsene til uerfarne brukere av digital teknologi. Vi lever i et samfunn der en rekke tjenester er digitalisert. Hvordan opplever uerfarne brukere av digital teknologi, slik som eldre mennesker, å organisere hverdagen sin, finne informasjon og delta i samfunnet? Hvordan oppleves digitalt utenforskap og hva er implikasjonene? I dette prosjektet benytter jeg etnografisk metode for å fordype meg i perspektivene til mennesker som opplever å stå på utsiden av den digitale samfunnsutviklingen.
I 2022 forsvarte jeg doktorgradsarbeidet mitt, ‘Social network sites as arenas for public discourse: perception, participation and experience’, der jeg forsket på hvordan sosiale medier oppleves som offentlige arenaer, og hvordan brukere opplever sin egen og andres deltakelse i disse arenaene. Dette arbeidet var tilknyttet MeCIn-prosjektet, som resulterte i boken Informerte borgere? Mediebruk, demokrati og offentlig tilknytning.
Undervisning
Jeg underviser og veileder på bachelor- og masternivå innen mediebruks- og publikumsstudier.
Aktuelle emner:
Publikasjoner
2022
- Agdal, Rita; Sakariassen, Hilde; Spjeldnæs, Ingrid Onarheim (2022). Community work in digital neighbourhoods:Three perspectives from young women with migrant backgrounds and their conditions for participation on social networking sites. . (ekstern lenke)
- Sakariassen, Hilde (2022). Facebook as a public arena for women: infringing on democratic ideals and a cause of worry. (ekstern lenke)
2021
2020
2017
- Sakariassen, Hilde (2017). Why Norwegian media lead the world in digital subscriptions. (ekstern lenke)
- Sakariassen, Hilde; Ytre-Arne, Brita (2017). Mer enn ekkokamre og falske nyheter. (ekstern lenke)
- Sakariassen, Hilde; Moe, Hallvard; Hovden, Jan Fredrik (2017). Nyhetsbruk i rask endring. (ekstern lenke)
- Sakariassen, Hilde (2017). Søker faste nyhetssider/Nettavis trumfer google. (ekstern lenke)
Prosjekter
"Media Use in Crisis Situations: Resolving Information Paradoxes, Comparing Climate Change and COVID-19". Forskningsprosjekt som startet opp i 2021, ledet av Brita Ytre-Arne, finansiert av NFR via SAMRISK. Les mer om prosjektet.
"Media Use, Culture and Public Connection: Freedom of Information in the 'Age of Big Data'". Forskningsprosjekt (2015-2018) ledet av Hallvard Moe, finansiert av NFR via KULMEDIA-programmet. Les mer om prosjektet.