Faglig foredrag
-
Sjøen, Martin Meggele
(2025). Kontroversielle tema i undervisningen. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2025). Utdanning, demokrati og politisk vold. Tre saker på samme side?. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2024). Kontroversielle tema i undervisning. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2024). Panelsamtale. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Skolens møte med ekstreme grupper. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Ekstremisme i skole og utdanning. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Forebygging av ekstremisme - Er skolen alltid svaret?. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Diversity in Society. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Forebygging av radikalisering i skolen. Muligheter og utfordringer i møtet med ekstremisme. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Medborgerskap og terrorisme. Hvordan påvirker de hverandre?. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Dilemmaer med ansvarliggjøringen av skole og utdanning i kampen mot ekstremisme og terrorisme
. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Markedsøkonomisk konkurranse eller interkulturell kompetanse? Tanker om praksismobilitet og internasjonalisering i lærerutdanning.. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Ekstremisme, sikkerhet og fredsundervisning. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Hvordan kan skole og utdanning bidra til å forebygge og forhindre ekstremisme, vold og terrorisme. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Mattsson, Christer; Lindekilde, Lasse
et al. (2022). Round table: Educating for democracy in the Nordic countries. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Forebygging av radikalisering i skole og lokalsamfunn. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Forebygging av terrorfrykt i skolen. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Ekstremisme, sikkerhet og undervisning for fred. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Hva er radikalisering og bør vi egentlig være så veldig redd for det?. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). The stoking of terror fear. Counterterrorism between democratisation and securitisation. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Hvordan kan vi møte intoleranse med økt toleranse?. (ekstern lenke)
-
Ellefsen, Rune; Sjøen, Martin Meggele; Jämte, Jan
(2021). Key dilemmas in the prevention of radicalization and violent extremism. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Demokratisk beredskap – Lærerens rolle i møte med ekstremisme. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). La oss snakke om terrorisme i skolen. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Ekstremisme i skolen - Skal vi snakke om terrorisme?
. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Demokrati og medborgerskap i skolen. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2020). Radikalisering og skole – hva skal skolen egentlig forebygge?
(Og hva skolen bør unngå). (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2018). Når terrorbekjempelse skal på timeplanen. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2017). Responding to threats of homegrown terrorism: Findings from public sector prevention efforts on issues of radicalization and violent extremism. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
-
Sjøen, Martin Meggele
(2025). Medborgerskap og radikalisering. To sider av samme sak?. (ekstern lenke)
-
Lindahl, Sondre; Sjøen, Martin Meggele
(2024). Defining first-line security competence: Emergence of the public sector counter-radicalisation specialist in Norway. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Munden, Hanna Paalgard
(2024). Assessing the implementation of local Norwegian P/CVE – What has been done so far and what have we learned?. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Valland, Kjerstin
(2024). Cultural Contrasts in Norwegian Secondary Schools. Intercultural Outcomes from a Virtual Exchange Programme in Vocational education. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2024). Preparation, resilience, and responses against terrorism
. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Terrorisme på timeplanen. Fra den globale krigen mot terror til samfunnsfagene i skolen. (ekstern lenke)
-
Pettersen, Anne Rakstad; Sjøen, Martin Meggele
(2023). Bærekraftig utdanning i spenningsfeltet mellom konflikt og konsensus – klimaengasjement som danningsarena. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Roundtable: How are PCVE policies and efforts impacting our societies?. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Acting, interacting and enacting counterterrorism in Norwegian social life. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Exclusionary politics: Recontextualizing security governance in education. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Taking the “terror” out of “terrorism”. The promise and potential of fear-reducing education . (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Engaging with extremism in school – The promise and potential of agonistic listening. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). Handling terror fear in school. The potential and promise of democratic citizenship. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2022). The emotional intercultural meeting. (ekstern lenke)
-
Pettersen, Anne Rakstad; Sjøen, Martin Meggele
(2022). Klimaengasjement som danningsarena - medborgerskap som agonistisk pluralisme. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Mattsson, Christer
(2022). Depoliticising political violence. State-centric and individualised discourses in the Norwegian counterterrorism policy field. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Skotnes, Christian Engen
(2022). Citizenship to (counter)terrorism. On the need to de-securitise the Norwegian education system and create space for democratic citizenship . (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Terrorism on the curriculum. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Countering extremism through education. Exploring evidence and venues of prevention in the Nordic countries
. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). En avpolitisert fremstilling av politisk vold i norsk samfunnsfag. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Exploring practice mobility as an internationalisation strategy in Norwegian teacher education. (ekstern lenke)
-
Haugstvedt, Håvard; Sjøen, Martin Meggele
(2021). Exploring youths’ willingness to engage with civil society and public sector institutions: The untapped potential of religious communities when preventing violent extremism.. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). Let's talk about terrorism. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2020). A global teacher education: Intercultural outcomes for Norwegian teacher-training students with cross-cultural teaching practicums. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2019). Countering Extremism through Education: An Educational Approach to Preventing Radicalization. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Mattsson, Christer
(2019). Preventing Radicalization in Norwegian Schools: How Teachers Respond towards Counter-Radicalization Efforts. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2019). When counterterrorism enters the curriculum: How the global war on terror risks impairing good education. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2019). Preventing extremism through eduaction: Reviewing the counter-radicalisation discourse in practice. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2018). When counterterrorism enters the curriculum: Risks and practices of securitising education. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Jore, Sissel Haugdal
(2018). The Case of Securitizing Education: Exploring Educational Efforts to Prevent Radicalization in Norwegian Public Schools. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Haugstvedt, Håvard
(2018). Professional identity and social work: Exploring how social workers and educators in Norwegian secondary schools perceive and prevent risks of radicalization. (ekstern lenke)
Intervju
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Anmeldelse
Poster
Vitenskapelig artikkel
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Det emosjonelle interkulturelle møtet
. (ekstern lenke)
-
Ellefsen, Rune; Jan, Jämte; Sjøen, Martin Meggele
(2023). Key dilemmas in the prevention of radicalization and violent extremism. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Taking the “terror” out of “terrorism”: The promise and potential of fear reducing education. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Engaging With The Elusiveness Of Violent
Extremism In Norwegian Schools – The Promise
And Potential Of Agonistic Listening. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). The two faces of Janus: educational pathways into and out of violent extremism in Norway. (ekstern lenke)
-
Skotnes, Christian Engen; Sjøen, Martin Meggele
(2023). Citizenship to (counter)terrorism: The need to de-securitise the Norwegian education system and create space for democratic resilience. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2023). Håndtering av terrorfrykt i skolen. Muligheter, forutsetninger og begrensinger. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Mattsson, Christer
(2022). Depoliticising political violence: state-centric and individualised discourses in the Norwegian counterterrorism policy field. (ekstern lenke)
-
Haugstvedt, Håvard; Sjøen, Martin Meggele
(2021). Exploring Youths’ Willingness to Engage with Civil Society and Public Sector Institutions: The Untapped Potential of Religious Communities in Preventing Violent Extremism. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2021). From Global Competition to Intercultural Competence: What Teacher-Training Students with Cross-Cultural Teaching Experience Should be Learning. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin M.
(2021). Let’s talk about terrorism. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Mattsson, Christer
(2019). Preventing radicalisation in Norwegian schools: How teachers
respond to counter-radicalisation efforts. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2019). When Counterterrorism Enters the Curriculum: How the Global War on Terror Risks Impairing Good Education. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Pettersen, Anne Rakstad; Sjøen, Martin Meggele
(2023). Medborgerskap som pluralisme - bærekraftig utdanning i spenningsfeltet mellom konflikt og konsensus. (ekstern lenke)
-
Ellefsen, Rune; Sjøen, Martin Meggele
(2023). 10 Norway. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Haugstvedt, Håvard
(2021). Neither hard nor soft prevention : On the need to reconfigure contemporary counterterrorism towards smart prevention. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2020). Standardizing Homeland Security Through First-Line Vigilant Surveillance. Fields, Habitus and the Redistribution of Counterterrorist Responsibilities in Scandinavia. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele
(2019). Skolen i forebyggingens tid. (ekstern lenke)
-
Sjøen, Martin Meggele; Jore, Sissel Haugdal
(2019). How the counter-radicalization discourse securitizes education and why this might not be an effective approach to preventing terrorism. (ekstern lenke)
Doktorgradsavhandling
Fagartikkel
Populærvitenskapelig foredrag
Rapport
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin