Maud Ceuterick
Stilling
Forsker, i film- og medievitenskap
Tilhørighet
Forskergrupper
- Forskningsgruppe for fremvoksende medier
- Forskergruppen Elektronisk litteratur
- Forskergruppen Digital kultur
- Film, Fjernsyn og Visuell Kultur
- Kjønns- og seksualitetsforskningens grunnlagsproblemer
Kort info
Forskning
Maud Ceuterick leder det internasjonale DIGISCREENS-prosjektet, som har fått støtte fra CHANSE ERA-NET Co-fund-programmet og undersøker "Identiteter og demokratiske verdier på europeiske digitale skjermer: Distribution, Reception, and Representation" (DIGISCREENS, 2022-2025). Forskningen hennes handler om kjønn, rom og maktrelasjoner på skjermen, i film og digitale medier. Hun har publisert open access-monografien Affirmative Aesthetics and Wilful Women: Gender, Space and Mobility in Contemporary Cinema (Palgrave Macmillan, 2020).
I 2018-2020 mottok hun et Horizon 2020 Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship for prosjektet «Affirmative Post-Cinema: Narrative and Aesthetic Responses to Gender and Power», som tok for seg narrative og estetiske mekanismer i digitale medier, særlig i oppslukende teknologier som Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR), samt lokative narrativer og sosiale medier. Denne forskningen har ført til publisering av artikler om skeivt kulturelt minne, road movie-sjangeren, maskulinitet og hjemlighet i transnasjonal film, kvinner og hverdagsrom på lerretet og romturisme i film.
Hun utvikler også (2022-2025) et interaktivt kart for Skeivt Arkiv og bidrar til prosjektet QUEERDOM: Researching queer domesticities and intimacies in Norway 1842-1972.
Undervisning
2023-2024
TVP 102: Det visuelle språket (video-essay modul)
TVP 103: Film, TV og visuell kultur: Fortolking og analyse (gradering av manus for kortfilmer)
MEVI 223: Film, TV og visuell kultur: Historie og teori (Gjest forelesning om feministisk film)
2021
MEVI 224: Medieteknologi og samfunn
MEVI 304: Strategisk kommunikasjon
2020
DIKULT 251: Kritiske innfallsvinklar til teknologi og samfunn med bacheloroppgåve
DIKULT 304: Seminaremne i digital kultur
2019
Publikasjoner
Intervju tidsskrift
Vitenskapelig foredrag
- Ceuterick, Maud Eurydice; Malet, Marine (2024). National Funding Schemes and Glocal Streaming: The Case of France and Norway. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2024). Presenting DIGISCREENS's methodology to GEMMA. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2023). Presenting DIGISCREENS. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2023). How to remain relevant in a post-#metoo global streaming context: Public service and the strength of the local, the case of Norwegian public television series Exit. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2019). A Machine vision anthology. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2019). Creation of a queer affirmative space through sound in augmented reality. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2019). Sound and queer affirmative space in augmented reality. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2019). Estética Afirmativa: Género, espacio y formas cinematográficas. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2019). Creation of a feminist affirmative space through sound in augmented reality. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2018). A Bibliography of Machine Vision. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2016). Inhabiting space through gender, film and affect. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Ceuterick, Maud Eurydice; Malet, Marine (2024). The (In)visibility of diversity on streaming platforms in France and Norway: A quantitative and qualitative visual analysis of thumbnails. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice; Giannotti Mura, Carola Ludovica (2024). Academic filmmaking and its discontents: In between videographic criticism and visual anthropolog. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2024). Rawr: Kitchen, rage, Judith and I. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2023). Resilient Ageing Women: A Question of Performance. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2021). Queering Cultural Memory Through Technology: Transitional Spaces in AR and VR. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2021). Post-cinematic spectatorship in virtual reality: Negotiating 3DoF and 6DoF in ‘Queerskins: Ark’. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice; Ingraham, Chris (2021). Immersive Storytelling and Affective Ethnography in Virtual Reality. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2020). Walking, Haunting, and Affirmative Aesthetics: The Case of Women without Men . (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2020). An affirmative look at a domesticity in crisis: Women, Humour and Domestic Labour during the COVID-19 Pandemic. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2016). Porous rural spaces in Possum. (ekstern lenke)
- Ceuterick, Maud Eurydice (2014). ‘Review essay of Welcome, Le Havre and Un cuento chino: Visceral cosmopolitanism and the domestic sphere’. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig artikkel
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Vitenskapelig monografi
Prosjekter
EU CHANSE-prosjekt: DIGISCREENS - Identitet og Demokrati på Europeiske Skjermer (2022-2025). Se på: https://chanse.org/call-results/, og https://www.uib.no/en/digiscreens
Ved å undersøke distribusjon, representasjon og mottak ser DIGISCREENS på hvordan filmer og TV-serier påvirker vår identitet og forståelse av demokrati i Europa.