Aktivere kontoen din
Dersom du er ny student, får du en e-post fra UiB før du starter på studiene dine. Her blir du bedt om å aktivere kontoen din, for å få tilgang til alle tjenestene du kan bruke som student hos oss. Husk å sjekke søppelfilteret i innboksen dersom du ikke har fått e-posten. Da kan den ha havnet der.
I UiB Hjelp finner du en steg-for-steg fremgangsmåte for å aktivere kontoen din:
Tofaktor-pålogging
Når du logger inn på en av tjenestene på UiB, vil du få beskjed om at du må sette opp tofaktor-pålogging, også kalt totrinnsbekreftelse.
- Det gjør du ved å velge autentiseringsmetode.
- Vi anbefaler at du bruker Authenticator-app på mobiltelefonen.
Tofaktor-pålogging gir deg ekstra sikkerhet. Det hindrer andre å logge inn på kontoen din, selv om de kjenner til passordet ditt.
Hvordan logger du på?
Du logger inn med brukernavn, passord og totrinnsbekreftelse.
Brukernavnet ditt består av tre eller fire tall, og tre eller fire bokstaver. Du kan enten legge inn kun brukernavnet ditt, eller e-posten som innholder brukernavnet ditt (brukernavn@uib.no). Det vil stå i innloggingsvinduet hvilken av dem du skal bruke.
Etter 14 dager blir det obligatorisk med tofaktor-pålogging. Da betyr at du ikke kan logge inn og bruke noen av tjenestene, før du har satt opp tofaktor-pålogging.
Bytte passord
Du må bytte passord minst én gang i året. Du får en påminnelse på e-post når det nærmer seg tiden for å endre passordet.
Dersom du vil bytte passord før det har gått ett år, kan du gå til passord.uib.no og velge "Min konto".
Ofte stilte spørsmål om brukerkonto og passord
Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?
Har du glemt passordet ditt, kan du gå til passord.uib.no og velge "Glemt passord".
Jeg har påloggingsproblemer. Hva kan jeg gjøre?
Problemer med pålogging skyldes ofte at du har en brukerkonto ved et annet universitet, eller at du jobber i for eksempel kommunen eller skolen. Da kan du bli sendt til en annen institusjon når du logger på, fordi nettlseren din husker at du har logget inn der tideligere.
For å unngå at det skjer, kan du åpne et nytt Inkognito-vindu (Google chrome) eller InPrivate-vindu (Microsoft Edge) når du logger inn. Du kan også bruke forskjellige nettlesere for hver konto.
Dersom det er andre årsaker til problemet ditt, må du kontakte BRITA, som er brukerstøtte for IT-tjenester ved UiB.
Jeg finner ikke informasjon om brukerkontoen min. Hva gjør jeg?
Så lenge du er student ved UiB, har du tilgang til våre tjenester. Vi sender deg en påminnelse på e-post 30, 7 og 1 dag(er) før kontoen din blir stengt.
Vi anbefaler at du overfører filene du ønsker å ta med deg videre før du fullfører eller avslutter studiene dine hos oss. Husk å tenke på hva du trenger fra Mitt UiB, OneDrive og student-e-posten.
Kan jeg forlenge kontoen min? Hva skjer med kontoen min når jeg slutter?
30 dager før studentkontoen din blir avsluttet, sender vi deg en påminnelse på e-post. Om du ønsker å forlenge tiden du har tilgang, bruker du lenken du får i e-posten, eller logger på https://tilgang.uib.no/.
For å logge inn på UiBtilgang, må du være på UiBs datanett, enten på universitetsområdet eller tilkoblet med VPN (Virtual Private Network).
Etter at kontoen din er avsluttet vil du ikke få mulighet til å gjenopprette den.