§ 1. Virkeområde
Reglementet gjelder for studenter på praktisk-pedagogisk utdanning (A) og for studenter i langpraksis på de 5-årige lektorutdanningene (LAPRA101 og LAPRA102).
§ 2. Vurderingskriterier
Ved vurdering av studentens praksis skal det foretas en samlet vurdering der det skal tas hensyn til:
1. Om studenten tilfredsstiller kravene til måloppnåelse for praksis slik disse er nedfelt i nasjonal rammeplan, emnebeskrivelse for praktisk-pedagogisk utdanning og emnebeskrivelse for de 5-årige lektorutdanningsprogrammene.
Se emnebeskrivelser for PPU: PPUPRA101 og PPUPRA102.
Se emnebeskrivelser for 5LU: LAPRA101 og LAPRA102.
2. Om emnebeskrivelsens obligatoriske arbeidskrav er oppfylt.
Fravær fra praksis godtas kun i forbindelse med sykdom og/eller permisjon innvilget av praksisadministrasjonen ved lektorsenteret. Det gis ikke fritak fra praksis. Studenter som går glipp av praksis må ta tapt praksis på nytt, selv ved gyldig fravær.
§ 3. Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurdering av praksis skal uttrykkes med karakteren bestått eller ikke bestått etter hver praksisperiode.
§ 4. Sensurering av praksis
4-1 Vurdering
I praksisperioden foregår det en løpende vurdering av den enkelte student ved praksisskolen. I tillegg gjennomfører UiB normalt to praksisbesøk per praksisperiode. Praksisbesøkene vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
Etter endt praksis i skolen skal skolens praksisveileder(e) sende inn et skriftlig forslag til sluttvurdering.
Praksisveileder(ne) sin vurdering og vurderingen fra praksisbesøkene utgjør til sammen studentens sluttvurdering.
4-2 Prosedyre ved tvil om praksisperioden er bestått
a) Praksisveiledere kan reise tvil om praksis er bestått og foreslå at praksis vurderes til ikke bestått. Representanter fra UiB som gjennomfører praksisbesøk, kan vurdere praksisbesøket til ikke godkjent.
b) Dersom det oppstår tvil om praksisperioden er bestått, skal studenten opplyses om dette uten opphold. Studenten må få klare signaler om hvilke områder som må forbedres for å kunne bestå praksis.
c) Dersom det ved avsluttet praksis fortsatt er tvil om studenten skal bestå praksis, skal det avholdes et sensurmøte der den endelige beslutningen om praksisemnet er bestått eller ikke bestått skal vedtas. Møtet ledes av faglig praksisleder ved lektorsenteret eller den faglig praksisleder delegerer slik myndighet til. Skolens rektor eller den rektor delegerer slik myndighet til kan delta på møtet som observatør.
De som sensurerer studenten, er følgende: Studentens praksisveileder(e) og den/de som har gjennomført praksisbesøk fra UiB.
Verken skolens veiledere eller besøkende fra UiB kan alene utgjøre et flertall. Ved stemmelikhet om studenten skal få bestått eller ikke bestått avgjør møteleder saken.
d) Faglig praksisleder ved lektorsenteret eller den faglig praksisleder delegerer slik myndighet til, har ansvaret for innkalling og gjennomføring av sluttvurderingen.
Det skrives referat fra møtet. Eventuelle kommentarer til referatet fra de tilstedeværende på møtet skal fremlegges skriftlig og sendes praksisadministrasjonen ved lektorsenteret senest fire – 4 - virkedager etter at referatet foreligger.
Studenten orienteres om vedtaket i sikker digital forsending, eller rekommandert sending umiddelbart etter at vedtaket er fattet. Etter universitets- og høyskoleloven § 11-8 må evt. krav om begrunnelse framsettes umiddelbart etter at studenten er gjort kjent med vedtaket. Etter samme paragraf skal evt. begrunnelse normalt gis innen to uker etter at studenten har bedt om det. Faglig praksisleder, eller den faglig praksisleder delegerer slik myndighet til, avgjør om begrunnelsen skal gis muntlig eller skriftlig.
4- 3 Ny praksisperiode
a) Dersom en student ikke består en praksisperiode har studenten rett til å ta praksisperioden om igjen én gang, jf. studieforskriften § 8-1 (3), bokstav a.
b) Studenten kan ikke påbegynne sin andre praksisperiode før den første praksisperioden er bestått.
c) Universitetet skal gi veilederne ved en ny praksisskole opplysninger om at studenten ikke besto tidligere praksis og årsaken til dette, samt andre opplysninger når dette har betydning for gjennomføring av praksis, jfr. forvaltningslovens § 13b, (2) og § 13b, (5). Studenten skal ha informasjon om de opplysninger som gis og ha tilgang til eventuelle skriftlige dokumenter.
4-4 Klage
a) Den faglige avgjørelsen om ikke bestått praksis kan ikke påklages, jfr. universitets- og høyskolelovens § -11-10.
b) Påstand om formelle feil ved ikke bestått praksis kan påklages til Den sentrale klagenemnd ved UiB, jfr. universitets- og høyskolelovens § 11-9.
c) For øvrig gjelder forvaltningslovens kapittel VI ved behandling av klage.
4-5 Følgene av klagebehandling
Hvis klagenemnda finner at det er begått formelle feil i forbindelse med at praksis er vurdert til ikke bestått og dette har hatt betydning for prestasjon eller bedømmelse av denne, vil studenten kunne ta om igjen praksisen uten at dette får innvirkning som nevnt i dette regelverkets § 3 nr. 4, bokstav a, jfr. også universitets- og høyskolelovens § 11-9 (2)5-3 (4).
§ 5. Bortvisning fra praksis
a) Skolens rektor, eller den rektor delegerer slik myndighet til, har som skolens leder og ansvarshavende rett til å umiddelbart og på kort sikt bortvise en student fra skolen, dersom studenten på grovt klanderverdig vis har brutt skolens regler eller regler for det pedagogiske personalet i skolen. Dette følger av den råderett rektor har i lys av den alminnelige eiendomsretten.
Dersom skolen ikke ønsker at studenten skal komme tilbake, må studentens veileder(e) i samråd med rektor vurdere studentens praksis som «ikke bestått», slik at studenten ikke lenger har en legitim grunn til å oppholde seg på skolens område.
b) Lektorsenteret og samarbeidende fagmiljøer avgjør om studenten kan tilbys praksis ved en annen skole, eller om saken oversendes skikkethetsansvarlig ved UiB, iflg. Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, § 8 og § 9.
§ 6. Reglementets ikrafttreden
10. juni 2025