Den Nordiske Forskerskolen for Utdanningsforskning
Den Nordiske Forskerskolen for Utdanningsforskning (NORED) samler ph.d.-kandidater for å styrke utdanningsforskningen gjennom kurs, samarbeid og faglige nettverk.
Om forskerskolen
Nyhetsbrev: September 2025 (ekstern lenke)
Den nordiske forskerskolen for utdanningsforskning (tidligere WNGER II) er Nordens største forskerskole innen pedagogikk og utdanningsvitenskap, med over 20 kursholdere, 350 medlemmer og 15 medlemsinstitusjoner. Forskerskolen er en satsning på forskerutdanning hvor man ønsker å skape en best mulig doktorgradsutdanning for doktorgradskandidater. Forskerskolen skal være et godt supplement til de eksisterende ph.d.-programmene og derfor vil forskerskolen legge opp til at stipendiater tar de doktorgradskursene som passer deres progresjon og ønsker.
Målgruppen for forskerskolen er doktorgradskandidater innen pedagogikk, lærerutdanning, universitets -og høyskolepedagogikk, utdanningsvitenskap, helse -og idrettsvitenskap, spesialpedagogikk og profesjonsutøving. I tillegg til ph.d.-kurs tilbyr forskerskolen faste, årlige kurstilbud for doktorgradsveiledere.
Kurs ved NORED
Merk at for å delta på forskerskolens kurs må man være tilknyttet en av NOREDs samarbeidspartnere.
Medlemsskap i NORED
Hvis du er fra en av NOREDs samarbeidsinstitusjoner og ønsker å melde deg inn som personlig medlem i forskerskolen, så kan du melde deg inn her (ekstern lenke).
Stipendiater blir prioritert som følger når det gjelder deltagelse på doktorgradskursene i NORED:
1. prioritet: Ph.d.-kandidater som er ansatt ved en av medlemsinstitusjonene og som er personlige medlemmer i NORED
2. prioritet: Andre ph.d.-kandidater som er ansatt ved en av medlemsinstitusjonene i NORED
3. prioritet: Fast ansatte ved medlemsinstitusjonene i NORED som har kvalifiseringsstipend innrettet mot en ph.d.-grad.
Personer
Ledelse og administrasjon
Rune Johan Krumsvik Forskerskoleleder
Marius Ole Johansen Administrasjon