Neuro-SysMeds Forskerskole

Neuro-SysMeds forskerskole i translasjonell nevrovitenskap har en rekke kurs på ph.d.-nivå. Alle våre for forskningsgrupper deltar i organiseringen av kursene og er med på å tilby utdanning i høy kvalitet for våre ph.d.-studenter, masterstudenter og forskerlinjestudenter.

Bilde
A person standing in from of a large audience in an auditorium.
Foto: Neuro-SysMed, Tone Skår

Neuro-SysMeds Forskerskole i translasjonell nevrovitenskap

Forskerskolen har som mål å tilby doktorgradsstipendiater relevante kurs for å oppfylle obligatoriske studiepoeng (ECTS) i doktorgradsutdanningen ved Universitetet i Bergen. Et annet viktig mål er å tilby et ambisiøst og inspirerende miljø som motiverer til fremtidig forskning blant unge forskere så vel som etablerte seniorforskere, og å hjelpe dem med å utvikle sitt vitenskapelige nettverk for fremtidig karriereutvikling. Neuro-SysMeds Forskerskole i translasjonell nevrovitenskap koordineres av Agnete Engelsen i samarbeid med Neuro-SysMeds ledelse.

Vi har nå syv etablete kurs som sammenlagt gir 19 ECTS. Se listen under.

Se etter aktuelle datoer i vår arrangementsliste. Merk at ikke alle går årlig. Hvis du har spørsmål om kursene, kan du ta kontakt med vår forskerskolekoordinator agnete.engelsen@uib.no

Forskerskolens kurs

NEUROSYSM910, Symposium for forskere i tidlig fase

3 ECTS, startet i 2023, kjører kontinuerlig. Serien med symposium har som formål å gi ph.d.-kandidater, andre studenter og yngre forskere erfaring med presentasjonsteknikk, med å gi muntlige presentasjoner, delta i faglige diskusjoner og nyttiggjøre seg faglige innspill og kommentarer for å øke kvaliteten på vitenskapelig presentasjon og vitenskapelig tenkning. Symposiet har også som formål å styrke vitenskapelige nettverk mellom forskere, og det blir lagt til rette for å bygge relasjoner.

Symposiet organiseres fire ganger årlig, to ganger i semesteret. Innholdet er en keynote-presentasjon (ca. 45 minutter) etterfulgt av opptil fire innlegg og kort diskusjon (hver ca. 25 minutter). Presentasjonen skal være av egen forskning og det skal fokuseres på kvalitet i presentasjonsmetodikk og gjennomføring. Les mer på studentsidene.

NEUROSYSM940, The nature of disease and suffering and the goals of precision medicine

2 ECTS, startet i 2023, settes opp ved behov. Presisjonsmedisin (PM) har tredd frem som et fremtredende paradigme som forventes å transformere medisinsk forskning og klinisk praksis. Gjennom et bredt spekter av litteratur, seminarer og kasuistikker hentet fra deltakernes egne forskningsprosjekter, er målet med dette kurset å legge til rette for refleksjon og diskusjon om sentrale filosofiske og normative problemstillinger knyttet til den sosiale organiseringen av PM og praksiser relatert til PM. Sentrale begreper vil bli brukt for å åpne opp PMparadigmet for filosofisk kritikk og refleksjon, og dermed bidra til en kunnskapskultur for PM der sentrale filosofiske, samfunnsmessige og etiske problemstillinger, dilemmaer, tvetydigheter og kontroverser kan tas opp. Kursdeltakernes egen bakgrunn og forskningsspørsmål vil aktivt bli brukt som utgangspunkt for diskusjon og refleksjon.

Kurset er et tre-dagers interaktiv workshop som består av en kombinasjon av tekstlesing, forelesninger, drøftelser, presentasjoner og tekstskriving. Les mer på studentsidene.

NEUROSYSM920, Neuro-SysMeds seminarserie og årlige symposium

3 ECTS, startet i 2022, kjører kontinuerlig. Seminarserien vil gi ph.d.-kandidatene bred kunnskap om fagdisiplinene som ligger til grunn for forskningssenteret Neuro-SysMed, og om behandlingsstrategier for pasienter med MS, PD, ALS og demens.

Seminarserien består av månedlige seminarer og både staben ved Neuro-SysMed og inviterte lokale, nasjonale og internasjonale foredragsholdere vil gi vitenskapelige presentasjoner. Seminarserien består også av et årlig 2-dagers symposium.

Konferansen blir tillagt vitenskapelige tema, ph.d.-kandidatene bidrar med egne presentasjoner, og deltar på forelesninger. Seminarene og symposium gir også anledning til diskusjoner mellom senior-forskere og kandidatene ved slutten av hver sesjon. 

Deltakelse ved Neuro-SysMed Seminarserie og symposium registreres og denne registreringen gir medlemskap i Neuro-SysMed Forskerskole.

Kurset består av månedlige seminarer (ikke sommermånedene), og ett symposium (2 dager). For å få studiepoengene må kandidaten delta på 10 seminarer og på det årlige symposiet. Les mer på studentsidene.

NEUROSYSM930, Anvendt bioinformatikk og dataanalyse i medisinsk forskning

3 ECTS, startet i 2022, kjører årlig. Hensikten med kurset er å gi kandidatene kunnskap til anvendelse av bioinformatikk og dataanalyse i kliniske studier av humant vev. Kurset vil fokusere på praktiske aspekter og metodologiske vurderinger som er nødvendig ved humane data, slik som datasensitivitet, misklassifisering av utvalg, begrenset utvalgsstørrelse, valg av statistiske modeller, kovariater, og vevsheterogenitet.

Kurset består av seminarer, forelesninger og praktiske øvelser ledet av klinikere og forskere, basert på scenarioer fra det virkelige liv. Kurset vil tilby et inspirerende miljø som legger til rette for nettverksbygging mellom ph.d.-kandidater, studenter og forskere, fremme karriereutvikling og motivere for fremtidig forskningssamarbeid.

Kurset er veldig fordelaktig for deltakere med interesse i bioinformatikk, biologi, medisin eller klinisk forsking generelt. Les mer på studentsidene.

CCBIONEUR910, Brukermedvirkning i medisinsk og helsefaglig forskning

2 ECTS, oppstart i 2021, og settes opp ved behov, som hittil har vært årlig. Kurset er laget for å tilrettelegge for brukermedvirkning i medisinsk og helsefaglig forskning, og vil mellom annet vise metoder i å involvere pasientrepresentanter. Dette er i høyeste grad aktuelt for alle biomedisinske forskingsfelt. Pasient- og brukermedvirkning har en dokumentert positiv virkning på relevansen og effekten av medisinsk forskning.

Hovedmålet med kurset er å utvikle deltakerens evne til å vurdere og formidle merverdi av brukermedvirkning og igangsette konstruktiv brukermedvirkning i egne forskningsprosjekter. Kurset gir kunnskap om bakgrunnen for innføring av brukermedvirkning i medisinsk og helsefaglig forskning, og om hvordan brukermedvirkning er dokumentert til å påvirke medisinsk og helsefaglig forskning, gjennomføring av kliniske studier og bruk av forskningsresultater. Det gir også kunnskap om forskerens ansvar for at brukermedvirkning integreres i hele prosessen i et klinisk forskningsprosjekt – fra planlegging til prosjektgjennomføring og publikasjon, kjennskap til brukerorganisasjoner og rollen til lokale brukerpaneler i rekruttering og ev. opplæring til brukermedvirkning i forskning.

Kurset går over tre dager, og utgjør forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner, med presentasjoner fra nasjonale og internasjonale foredragsholdere. Undervisingsspråk er norsk med enkelte innlegg på engelsk.

Kurset er et samarbeid mellom CCBIONeuro-SysMed, REMEDY, NorHEAD, MATRIX, NorCRIN og FORMI, og prosjektet er støttet av stiftelsen Dam gjennom Nasjonalforeningen for folkehelsen. Les mer på studentsidene.

CCBIONEUR911, Kliniske studier

2 ECTS, startet i 2021, og settes opp ved behov (som hittil har vært årlig). Kurset er lagetfor å forberede deltakerne på hvordan man utfører kliniske studier på mennesker. Modulene i kurset er basert på Good Clinical Practice (GCP) og deltakerne vil motta GCP-sertifikat etter fullført kurs. Det er et av de få GCP-kursene som undervises i på engelsk i Norge.

Kurset tar for seg temaer som studiedesign, legemiddelindustriens perspektiv, pasientens perspektiv, etikk, oversikt over og begreper innen GCP, praktisk gjennomføring av kliniske studier, formaliteter og regelverk, utarbeidelse av protokoll, søknader og finansiering, kontrakter, protokoller for translasjonsforskning, kliniske studier som en del av vanlig klinisk drift, suksessfaktorer og fremtidens kliniske studier.

Les mer på studentsidene.

CCBIONEUR912, Helseinnovasjon

4 ECTS, startet i 2021, kjøres ved behov. Kurset er ment til å inspirere kursdeltakerne, og utstyre studentene med tilstrekkelig kompetanse og kunnskap til å forstå hvordan de kan gå frem for å sikre rettighetene til, og utforske mulighetene for å kommersialisere sine fremtidige forskningsresultater.

Kurset vil:

A) introdusere innovasjons- og entreprenørskapskonseptet

B) dele erfaringer fra gründere 

C) inkludere praktiske oppgaver der studentene blir bedt om å utvikle en forretningsidé og planlegge for sikring av intellektuelle rettigheter

Lokal fagekspertise og medisinske gründere fra ulike fagfelt vil delta med presentasjoner på kurset, og vil dele og diskutere sin motivasjon og sine erfaringer med å utnytte innovasjonspotensialet i egen forskning og/eller å starte en bedrift. Les mer på studentsidene.

Åpne kurs

Hvem kan delta på kursene i Neuro-SysMeds forskerskole?

Flere av kursene er åpne også for andre enn studenter (PhD-, masterstudenter og studenter i Forskerlinjen i medisin), slik som forskere, postdoktorer og andre interesserte – både nasjonalt og internasjonalt. Forskerskolen har som mål å være inkluderende og også åpen for PhD-kandidater som ikke er tilknyttet Universitetet i Bergen, ved å tilby gjestestudentdeltakelse.

Et annet mål for forskerskolen er å gi kandidatene en tilhørighet og en langsiktig gevinst ved å være involvert i Neuro-SysMed. En formell tilknytning til forskerskolen vil styrke nettverksbygging og samhandlingsferdigheter i et vitenskapelig miljø – noe som er av største betydning for en fremtidig forskerkarriere.

Sist oppdatert: 05.06.2025