Språkteknologi

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Emnet gir en oversikt over moderne språkteknologi:

  • hvordan proseserer datamaskiner naturlig språk,
  • hva klarer datamaskiner å gjøre av automatiske analyser,
  • hvordan modellerer vi betydningen til en setning, og ikke minst
  • hvordan skal vi forstå moderne kunstig intelligente systemer som "snakker" norsk.

Emnet gir studenten grunnbegrepene vi bruker for å diskutere datamaskiners behandling av naturlig språk ("menneskespråk"). Vi lærer også grunnleggende om samlinger av språkdata (korpora) som er viktig både i vitenskaplige anvendelser av språkteknologi for å studere sosiale fenomener, men som også er teknologisk viktig når moderne maskinlæringsalgoritmer skal "lære å snakke".

  • Hvilke språklige problemer kan vi overlate til datamaskinen? Kan vi stole på datamaskinens konklusjon om en omtalt persons kjønn, f. eks.?
  • Hva slags språklige ressurser finnes som kan trene de mest moderne og svært data-sultne maskinlæringsalgoritmene? Hvordan vil kvaliteten av disse språkdataene påvirke kvaliteten til moderne språkmodeller?

Læringsutbyte

Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter, og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Studenten skal kjenne til den historiske utviklingen av språkteknologi og kjenne til oppgaver innen fagfeltet, samt vanskelighetsgraden av disse.
  • Studenten skal kjenne til de viktigste definisjonene innen språkteknologi, og hvordan menneskespråk kan bli representert og prosessert ved hjelp av datamaskiner.

Ferdigheter

  • Studenten skal kunne benytte begreper som «språkteknologi», «maskinlæring», «kunstig intelligens», «språkmodeller» på en måte som står i tråd med riktig og moderne oppfatning.

Generell kompetanse

  • Studenten skal kunne reflektere omkring hva språkteknologi er, både praktisk og teoretisk, og hvordan og på hvilke områder teknologier utviklet for språk kan benyttes for å løse problemer på et overordnet nivå.

Studiepoeng, omfang

2,5

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Vår/Haust

Undervisningsstad

Nettbasert undervisning på læringsplattformen MittUiB
Krav til forkunnskapar
Ingen
Tilrådde forkunnskapar
Ingen
Studiepoengsreduksjon
2,5 studiepoengreduksjon i kombinasjon med DIGI117, AIKI100 og INFO180. DIGI617 kan ikkje gi fritak for AIKI100 eller INFO180. Vi tilrår studentar på studieprogram som tar eitt eller fleire av desse emna til IKKJE å ta DIGI617, då dei vil få poengreduksjon.
Krav til studierett
Videreutdanningskurs. Opptak til emnet skjer gjennom UiB Videre.
Arbeids- og undervisningsformer

Digitale forelesninger og oppgåveløysing.

Det blir òg lagt til rette for ei fysisk samling på UiB sin campus. Det er ikkje obligatorisk å delta på fysisk samling, det er berre eit ekstratilbod.

Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen.
Vurderingsformer

Mappevurdering, digital mappe med 4-8 oppgåver som må vere fullført og godkjent innan ei gitt frist.

Eksamensoppgåvene vil bli gitt på undervisningsspråket i emne.

Karakterskala
Bestått / ikkje bestått
Vurderingssemester

Eksamen vert tilbydd i undervisningssemesteret.

Studenter med gyldig fravær slik det er definert i UiB-forskriften § 5-5 kan søke om utsatt innleveringsfrist til eksamen.infomedia@uib.no. Søknaden må sendes før fristen for å levere er gått ut.

Litteraturliste
Litteraturlista vil vere klar innan 01.07 for haustsemesteret og 01.12 for vårsemesteret.
Emneevaluering
Alle emne blir evaluert i tråd med UiBs kvalitetssystem for utdanning.
Hjelpemiddel til eksamen
Ingen
Programansvarleg
Programrådet har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der.
Administrativt ansvarleg
Det samfunnsvitskaplege fakultet ved Institutt for informasjons- og medievitenskap har det administrative ansvaret for emnet.