Førebyggjande tannhelsearbeid; vaksentannpleie kull 2
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 0
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- TPBAFOR-K2
- Talet på semester
- 2
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Læringsutbyte
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende generell odontologisk kunnskap på et nivå som til enhver tid gjenspeiler det som har vært forelest i de fagspesifikke odontologiske fag
- kan anvende teorier og kunnskaper fra psykologi- og pedagogikkfaget som kan overføres til den individu-elle pasient
- innehar en sykdomsforståelse i en sosial, psykologisk og pedagogisk kontekst
- kan anvende kunnskap om hvordan atferdsendring ofte er nødvendig for å oppnå at pasienten lærer å ta hånd om egen oral helse
- kan introdusere pedagogiske tiltak for å øke interesse for forebyggende tannhelsearbeid i spesielle be-folkningsgrupper (sykepleiere, hjelpepleiere, førskolelærere, ungdomsskoleelever osv.)
- kjenner pasientenes rettigheter for refusjon fra Helfo
Ferdigheter
Studenten:
- kan identifisere sykdomstilstander i munnhulen, samt bittfunksjonelle avvik
- kan anvende kliniske ferdigheter i tannpleierbehandling
- kan kommunisere med og utføre individrettede profylaksetiltak, motivere og instruere personer på for-skjellige alders- og utviklingstrinn til sykdomsforebyggende og helsefremmende arbeid
- kan gjennomføre en faglig diskusjon i forbindelse med «avlevering» av ferdigbehandlet pasient
- kan holde et foredrag for en større gruppe mennesker om forebyggende tannhelsearbeid
- kan presentere et pasientkasus for resten av kullet
Generell kompetanse
Studenten:
- erkjenner at en viktig målsetning innen individrettet forebyggende tannhelsearbeid er å gjøre folk i stand til å ta vare på og forbedre sin tannhelse
- erkjenner at arbeidet for folkehelse er et allment interesseområde for alle aktører i helsetjenesten
- har en kritisk holdning til litteratur og andre kilder
Undervisningssemester
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen omfatter individuelt veiledet klinisk tjeneste, seminarer og utadrettet pedagogisk virksomhet.
Emnet foregår i 5 semestre, fra 3 til 5 økter per uke
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Kurset er obligatorisk. Klinisk tjeneste godkjennes iht. nærmere definerte kliniske krav, tid benyttet til pasientbehandling og kvalitative pasientbehandlinger.
Emnene TPBAFOR-K2 og TPBAFOR-K3 går over to semestre. I disse emnene må første semester være bestått for å kunne gå videre til andre semester i emnet.
Klinikk og seminar i alle studieår må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen i emnet Allmennodontologi (TPBAALM).
All undervising er obligatorisk, bortsett frå førelesingar.
Studenten er ansvarleg for å melde om fråvær, og ugrunna fråvær er ikkje tillate.
I tillegg til krav om deltaking, må dei faglege krava vere oppfyllde, både når det gjeld kvalitet på arbeidet og tilstrekkeleg mengdetrening.
I dette emnet er obligatoriske aktivitetar gyldige i to semestre.
Det er ikkje høve til meir enn to gjennomføringar av obligatoriske aktivitetar i dette emnet.