Forvaltningens europeisering

Hvordan endres offentlig forvaltning som følge av europeisk integrasjon og tilpasninger til felleseuropeisk regelverk? Frittstående emne som kan inngå i Erfaringsbasert master i offentlig forvaltning. Emnet går neste gang høsten 2025 og vi åpner for søknader 16. mai.

Fakta om studiet:

  • Emnekode EXECUTIVE682
  • Masteremne –15 studiepoeng
  • Deltid 50 % over ett semester
  • Fire samlinger ved UiB
  • 35 studieplasser
  • Studieavgift kr 61 000,-
  • Semesteravgift kr 650,-
  • Inngår i Erfaringsbasert master i offentlig forvaltning
  • Går neste gang høsten 2025.  Vi åpner for søknader 16. mai 

Introduksjon

All forvaltning blir utøvd i et spenningsforhold mellom politisk styring, krevende regelverk og stadig økende endringstakt i samfunnet. Dette emnet skal gi grunnlag for å forstå det felleseuropeiske regelverkets betydning og rolle i dette spenningsforholdet og hvordan regler på europeisk nivå påvirker norsk forvaltning.  

Emnet skal også gi deg ferdigheter og kompetanse om regelverksutvikling og hvordan offentlig forvaltning kan bruke regelverksutvikling som et verktøy for å løse komplekse samfunnsutfordringer.  

Emnet inngår som ett av fem emner i Erfaringsbasert master i offentlig forvaltning og du søker opptak til hvert emne for seg. 

Dette emnet går hvert høstsemester. Vi åpner for søknader 16. mai. 

Målgrupper

Masterprogrammet i offentlig forvaltning retter seg mot erfarne medarbeidere i statsforvaltningen. Vi stiller derfor som krav at du må være ansatt i et departement eller en underliggende virksomhet på søknadstidspunktet. Du må i tillegg ha minimum tre års arbeidserfaring fra departement eller underliggende virksomhet.  

Les mer om opptakskrav og krav til dokumentasjon av tidligere utdanning og yrkeserfaring lenger ned.

Innhold i studiet

Emnet skal gi inngående kunnskaper om de rettslige rammene som gjelder for forvaltningen gjennom felleseuropeisk regelverk, der EU-/EØS-retten har en sentral plass. Emnet retter også spesiell oppmerksomhet mot skranker for utøvelse av myndighet som følger av Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) og andre bindende instrument som er inkorporert gjennom menneskerettighetsloven. 
 
Gjennom EØS-avtalen er Norge knyttet til EU og det indre markedet. I tillegg har Norge inngått en lang rekke andre forpliktende avtaler som knytter oss til EU-rammeverket, slik som Schengen-samarbeidet. Dessuten inngår Norge i tallrike europeiske samarbeidsavtaler som er spesielle for de ulike forvaltningsområdene. Du skal lære å analysere, forstå og reflektere over hvilke konsekvenser disse avtalene har for norsk forvaltning, og hvilke konsekvenser det kan føre til om stats- og forvaltningsapparatet tar feil av de EU/EØS-rettslige kravene til norsk rett. 

Sentrale tema: 

  • Forvaltningsloven og offentlighetsloven, som utgjør et felles rammeverk for all offentlig saksbehandling. 
  • Ulike lovgivningsstrategier for gjennomføring av EØS-avtalen, inkludert hvordan forskrifter etter hvert har fått en mer fremtredende plass i norsk rett. 
  • Offentlige anskaffelser, som er EØS-regler som hele forvaltningen må forholde seg til.


Les hele emnebeskrivelsen

Hvordan er studiet lagt opp?

Emnet er samlingsbasert med tre fysiske studiesamlinger gjennom ett semester, en samling i Bergen og to i Oslo.   

På samlingene kombinerer vi forelesninger, ekskursjon, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om reelle problemstillinger i mindre grupper. Gruppene vil som hovedregel være tverrfaglige og/eller satt sammen av studenter fra ulike departementer og underliggende virksomheter. Erfaringslæring og praktisk bruk av teori og metode utgjør en viktig del av emnet, og det legges til rette for at studentene både får utnytte egen erfaring og lære av hverandre.    

Det blir brukt problembaserte undervisningsformer, med særlig vekt på at studentene anvender det rettslige rammeverket for forvaltningen, og EØS-rett, menneskerettigheter og andre internasjonale konvensjoner, på virkelighetsnære og reelle problemstillinger. 
 
Mellom samlingene jobber studentene på egenhånd og i mindre grupper med ulike læringsaktiviteter, som kan inkludere arbeid knyttet til å se undervisningsvideoer, lese litteratur, løse oppgaver og reflektere rundt relevante problemstillinger hentet fra egen organisasjon eller jobbrolle. 

Undervisning og eksamen høsten 2025

1. samling: 22. - 23. september, Bergen: Alminnelig og spesiell forvaltningsrett 

2. samling: 13. - 14. oktober, Oslo: EØS-rett og internasjonal rett 

3. samling: 17. - 18. november, Oslo: Praktisk rettsanvendelse 
 

Eksamensformen er endret til innlevering av semesteroppgave, som blir vurdert til bestått/ikke bestått. Innleveringsfrist høsten 2025 blir kunngjort senere. 

Søknad og opptak

Opptakskrav

Følgende opptakskrav gjelder for alle emnene som inngår i Erfaringsbasert master i offentlig forvaltning:  

  1. Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller tilsvarende grad eller grunnutdanning med et omfang på minimum tre år/180 studiepoeng.   
  2. Minst tre års relevant arbeidserfaring fra departementer og/eller deres underliggende virksomheter. 
      
  3. Det er også et krav om at du på søknadstidspunktet er ansatt i et departement eller en underliggende virksomhet.  


Underliggende virksomheter er forvaltningsorganer og inkluderer blant annet direktorater, tilsyn, statsforvalterne og kollegiale organer som styrer, råd og nemder samt forvaltningsbedrifter som Statsbygg. Se fullstendig liste over underliggende virksomheter (vedlegg 2, side 115) 

Krav til dokumentasjon

For at vi skal kunne behandle søknaden din må vi ha dokumentasjon som viser at du fyller opptakskravene: 

  • Vitnemål/karakterutskrift fra høyere utdanning 
  • CV 
  • Bekreftelse på relevant yrkeserfaring 

Hvis du har utdanning fra UiB eller fra andre offentlige universitet/høyskoler i Norge, vil vi i de fleste tilfeller ha tilgang til å se denne og du trenger ikke laste opp noe. Hvis du har utdanning fra en privat høyskole, fra utlandet, eller det er lenge siden du avsluttet utdanningen, må vi be deg laste opp vitnemål/karakterutskrifter sammen med søknaden din. Du finner en oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som deler resultater automatisk når du har logget deg inn for å registrere søknad.    

Du må i tillegg laste opp din CV og attest fra tidligere relevant arbeidsforhold, eller en arbeidsbekreftelse fra eksempelvis nærmeste leder/HR som dokumenterer arbeidsforholdet (stilling og varighet/omfang). Arbeidsavtale eller CV er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene. 

Hvis du har levert inn all nødvendig dokumentasjon og fått opptak til et annet emne i masterprogrammet, er det ikke nødvendig å laste opp dokumentasjon på nytt i forbindelse med søknad til dette emnet. 

Søknadsprosess

Du søker og får opptak til hvert emne for seg. Det er UiB som administrerer opptaket til samtlige emner som inngår i masterprogrammet, også de emnene som tilbys av NHH Executive. 

Vi har 35 studieplasser per emne. Departmentsakademiet har en kvote på inntil 25 studenter per emne og vil foreta en intern nominasjonsrunde. 

Øvrige studieplasser er åpne for individuelle søkere fra departementsfellesskapet og underliggende etater, etter førstemann til møllen-prinsippet. Du finner søknadslenken øverst på denne siden, når emnet er åpent for søknader.

Prioritering av søkere

Hvis du allerede har tatt ett eller to av emnene i programmet, eller er student på et av emnene dette semesteret, vil du få fortrinnsrett til plass dersom du søker på neste emne innen en viss frist. Denne fristen blir fastsatt når vi åpner for søknader. 

Etter denne fristen konkurrerer du på lik linje med nye søkere. Vi tar opp nye søkere i den rekkefølgen søknader er registrert.   

Hva koster studiet?

Studieavgift

Emnet har en studieavgift på kr 61 000,- per student. Prisen inkluderer kr 3000,- for bevertning og dagpakker i forbindelse med samlinger ved UiB. 

I tillegg kommer utgifter til pensumlitteratur samt reise/opphold i forbindelse med samlinger både ved UiB og i Brûssel. 

Faktura for studieavgiften blir sendt ut rundt studiestart. 

I utgangspunktet blir faktura for studieavgift sendt til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må din arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon. Informasjon om dette får du når du vi sender ut bekreftelse på studieplass.

Semesteravgift

Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og –tjenester for alle studenter. 

Semesteravgiften skal betales inn til UiB, uavhengig av om du tar et emne ved UiB eller NHH Executive. Du vil få nærmere informasjon om hvordan og når semesteravgiften skal betales når du har fått studieplass. 

Kontakt UiB Videre

Har du spørsmål om søknad, krav til dokumentasjon, søknadsfrister eller status for din egen søknad? Ta kontakt med UiB Videre:

Telefonnummer
55582040
E-post
videre@uib.no
Sist oppdatert: 26.03.2025