Andrespråkslæring og -undervising
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- NORAN104
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk. Dansk og svensk kan òg verte brukte.
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet har som mål å gje kunnskap om korleis ein lærer eit andrespråk, og om på kva måte læringsprosessen kan påverkast positivt gjennom undervisning. Såleis fell emnet naturleg i to delar, andrespråkslæringsteori og andrespråksdidaktikk, men dei to delane skal sjåast i samanheng.
Den språklæringsteoretiske delen av emnet omfattar mange ulike aspekt, både lingvistiske, kognitive og sosiale sider ved språklæring. Sentralt står spørsmålet om språklæring skil seg frå anna læring, og om læringsprosessen følgjer generelle og faste mønster eller varierer frå individ til individ.
Den didaktiske delen av emnet handlar om grunnleggjande rammevilkår for andrespråksundervisning, der elevens tospråklege situasjon er eit viktig utgangspunkt. Det vert teke opp korleis andrespråksundervisninga vert blir implementert for ulike målgrupper, ulike føremål og ulike skuleslag, med vekt på opplæringssituasjonen i Noreg. Hovudfokuset er på ulike typar målsetjingar for språkundervisninga, ulike modellar for undervisningsorganisering og grunnleggjande undervisningsmetodiske prinsipp, medan praktisk metodikk fell utanfor.
I emnet inngår òg grunnleggjande opplæring i analyse av innlærarspråk. Analysen integrerer språklege og læringsteoretiske problemstillingar.
Læringsutbyte
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbyte:
Kunnskap:
Studenten
- har innsikt i andrespråkslæringsteori
- har innsikt i kva som karakteriserer innlærarspråk
- har innsikt i språkdidaktiske spørsmål knytte til andrespråksundervisning
- har kunnskap om ulike tospråklege undervisningsmodellar
- har noko kunnskap om individuell tospråklegheit
Dugleik:
Studenten
- kan gjere greie for andrespråkslæringsteoretiske spørsmål
- kan analysere innlærarspråk i eit læringsteoretisk perspektiv
- kan reflektere over val av innfallsvinkel i andrespråksundervisninga
- kan reflektere over andrespråkslæring og andrespråksundervisning i lys av elevens tospråklegheit
- kan kritisk analysere og drøfte retningslinjer og styringsdokument som gjeld språkopplæring for minoritetsspråklege elevar
Generell kompetanse:
Studenten
- har tileigna seg eit læringsteoretisk og didaktisk kunnskapsgrunnlag for å kunne undervise i norsk som andrespråk og vurdere undervisningstilbod for andrespråkslæring på ein reflektert, sjølvstendig og medviten måte
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningstype og -mengd:
Undervisninga har form av førelesingar med innslag av seminar.
Studentkollokvium.
Om det melder seg færre enn fem studentar til eit emne, kan instituttet innføre redusert undervisning, jamfør instituttets retningslinjer for dette på Mitt UiB. På emne der dette kan verte aktuelt, vil studentane få informasjon om det ved semesterstart og før semesterregistreringsfristen 1. februar / 1. september.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det er obligatorisk å levere to skriftlege arbeid (ei oppgåve på nynorsk og ei oppgåve på bokmål) innleverte innan fastsett frist. Det eine skriftlege arbeidet skal vere på omlag 1000 ord og det andre skal vera på om lag 1500 ord.
Godkjenning av obligatoriske arbeidskrav er gyldig i undervisningssemesteret.
Vurderingsformer
Skriftleg skuleeksamen på seks timar. Kandidaten vel sjølv målform.
Ved fastsetjinga av karakter vert det lagt vekt på både fagleg kunnskap, sjølvstendig og kritisk vurdering, evne til problemløysing og språkføring
Eksamensoppgåva vil bli gitt på norsk.
På den skriftlege prøva skal eksamenssvaret skrivast på norsk, og studenten vel målform sjølv.
Karakterskala
Vurderingssemester
Litteraturliste
Teoripensumet er på ca. 1000 sider av normal vanskegrad og vert fastsett av instituttet.
Studenten skal leggje opp tre innlærartekstar som kan danne grunnlag for obligatorisk aktivitet og/eller eksamen.
I tillegg til teoripensumet skal studenten gjere seg kjend med to læreverk i norsk som andrespråk, eitt for grunnskulen eller den vidaregåande skulen og eitt for vaksenopplæringa.
Han skal også ha kjennskap til gjeldande læreplanar og aktuelle retningslinjer knytte til desse.