Matthias Gregor Stadler

Position

Associate Professor

Affiliation

Research groups

Research

I am interested in the field of teaching and learning sciences. I am particularly interested in the contribution of certain teaching-learning activities, i.e., practical work or tasksr, to students' learning and understanding in the subject of chemistry. I use qualitative research methods that analyse written student work and classroom talk. The findings show what students achieve through the different activities and how the quality of the teaching can be enhanced.

A second field of interest is the education of science/chemistry teachers both, in initial teacher education and teacher professional development. The aim is to strengthen the links between theory and practice and hence, influence teaching practice by research.

Teaching

Teaching

I teach the following courses:

RDID100 (science and mathematics education)

KJEMDID200 (chemistry education)

Master thesis

Master projects are offered in the field of improving teaching and learning in chemistry and science. They should be based on practical experiences and data collected in the field.

Current master thesis

Assessment in chemistry - impact on teaching and learning

Publications
Report
Digital learning tools
Academic article
Academic chapter/article/Conference paper
Academic lecture
Lecture
Doctoral dissertation
Feature article
Popular scientific article

See a complete overview of publications in Cristin.

Masteroppgaver

De følgende masteroppgavene har blitt skrevet i kjemididaktikk (de fleste finnes i BORA):

Alexander Osland Ehemparam: Kva rolle spelar usikkerheit i faglege dialogar? Ein kvalitativ studie av dialog mellom elevar og lærar rundt praktisk arbeid i kjemi. 2023

Eivind Adams Amofah: Hva tenker dere om de dere karbongreiene? En kvalitativ studie av samtaler mellom elever, og elever og lærer i utforskende arbeid i kjemi. 2023

Henriette Hogrenning: Korleis kan oppsett for forsøk påverke rapportar i kjemifaget? Ei kvalitativ analyse av forsøksrapportar. 2022

Karoline Folgerø Dale: Å skriva laboratorierapportar i kjemi på universitet - Ein studie av å læra akademisk skriving. 2022

Thea Lillevik Bårdsen: "Blir det grønt? Hvorfor skal det blir grønt da?" En kvalitativ analyse av lærerens veiledning av elever, i dialoger rundt praktisk arbeid. 2022

Emilie Abeland Myrheim: "Grønn kjemi er bærekraftig kjemi?" En kvalitativ studie av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i de nye kjemi 1 lærebøkene. 2022

Liv Jess Langaas Bønes: Kjemiske bindinger i kjemilærebøker - en kvalitativ studie som sammenligner de nye lærebøkene i kjemi 1 etter LK20. 2022

Erlend Landsverk: Lærers diskursive grep for å tilrettelegge for at elevene selv oppdager kunnskap - En kvalitativ studie av en utforskende undervisningsøkt, med hovedvekt på samtalene mellom lærer og elev. 2022

Randi Skei Bakketun: Djupneforståing i tradisjonelle prøvar - Ein kvalitativ studie av kapittelprøvar og elevsvar frå programfag i kjemi. 2021

Hilde Storebø: "Et argument er en begrunnelse for at noe du mener stemmer" En kvalitativ studie av elevers arbeid med argument gjennom en undervisningstime. 2021

Anna Louise Meland: Hvordan jobber elever for å gi mening til nye og utfordrende begreper, og hvilke ressurser bruker de? 2021

Iselin Lanes Nord: Observasjoners rolle for refleksjoner og kritisk tenkning. 2021

Susanne Løland Eik: Elevar sin fagleg-kritisk kompetanse i elevrapportar. 2021

Eirik Førde: "Er det nokon som har tolka dette annleis?" Ein kvalitativ studie av samtalar mellom lærar og elevar under felles tilarbeiding av fagstoff. 2021

Lauritz André Søvik Bjørnereim: "Okei. Hvilken konklusjon kan vi trekke ut fra det?" Ein kvalitativ studie av kjennteikn ved lærars bruk av spørsmål og innspel i utforskande gruppediskusjonar. 2021

Kristin Stavland Jensen: "Det er vitenskapelig bevist at miljø er viktig." En kvalitativ studie av hvordan ungdomsskoleelever bygger opp argumenter. 2020

Roald Arnevik Renså: Elevers kritiske tenkning og argumentasjon i en paneldebatt rundt en sosiovitenskapelig kontrovers. 2020

Martha Tveito: "Hvordan skal jeg kunne finne ut av det?" Ein kvalitativ studie av korleis elevar arbeider for å forstå tal og fakta som ikkje gir meining for dei. 2020

Ann Kristin Danielsen Jacobsen: Hvordan løser elever i videregående skole beregningsoppgaver i kjemi? En kvalitativ studie av elevers prøvebesvarelser og oppgavebaserte intervjuer. 2019

Maria Nøkland: Spørsmål i en kjemilærebok: en studie av potensialer for dybdelæring på videregående skole. 2019

Sigrun Eggereide: Tegn på forståelse av kjemi i elevrapporter - En undersøkelse av elevrapporter fra programfag i kjemi. 2018

Helene Haugen Johnsen: Skriftlige vurderingers roller i programfaget kjemi - En studie av skriftlige vurderingers oppgavefordeling og hvordan lærere forteller at de bruker de skriftlige vurderingene i kjemiundervisningen. 2018

Katarina Helena Kvam: Oppgaver i kjemilærebøker i perioden 1900-2015. 2015

Ole-Anders Øvstegård Bodal: Oppgaver i kjemilærebøker og deres betydning i undervisningen. 2013

Håkon Instefjord Moldøen: Ikkje god, ikkje dårleg, men berre OK. Det er bra - Ei kvalitativ studie om etterarbeid ved vurderingar i kjemifaget i vidaregåande skule. 2011