Kari Hagatun
Stilling
Førsteamanuensis, Leder IMER Bergen
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
- Utdanningssituasjonen til den nasjonale minoriteten Romer
- Utdanningpolitikk og språkpolitikk i minoritets- og majoritetsperspektiv
- Språkutvikling og spesialpedagogiske behov hos samiske barn
- Kvalitative metoder med vekt på etnografiske design
Undervisning
Master- og bachelorprogram i spesialpedagogikk
Lektorutdanningen
Publikasjoner
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Lunga, Sofie; Fylkesnes, Marte Knag; Hagatun, Kari (2021). Mellom avmakt og motstand - minoriteten romer sine erfaringer med barnevernet. (ekstern lenke)
- Hagatun, Kari (2019). The Educational Situation for Roma in Norway. (ekstern lenke)
- Hagatun, Kari; Westrheim, Kariane (2014). "Vi klarer oss uansett - Det har vi gjort i fem hundre år": Perspektiver på utdanningssituasjonen til norske rombarn. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Hagatun, Kari (2020). The Educational Situation for Roma Children in Norway: Silenced Narratives on Schooling and Future. (ekstern lenke)
- Hagatun, Kari (2019). “They assume that I don’t really want education for my children”: Roma mothers’ experiences with the Norwegian educational system. (ekstern lenke)
- Westrheim, Kariane; Hagatun, Kari (2015). Hva betyr "kompetanse for mangfold" i utdanningssystemet. Et kritisk perspektiv på mangfolddiskursen. (ekstern lenke)
Prosjekter
PhD-prosjekt: The Educational Situation for Roma Pupils in Norway: Silenced Narratives on Schooling and Future
SPEDAIMS (arbeidspakke 4): Språklig utvikling hos samiske barn