Kimberly Marie Skjelde

Stilling

Ph.d.-kandidat, universitetslektor i engelsk fagdidaktikk

Tilhørighet

Arbeid

Mine forskningsinteresser er tilknyttet engelsk fagdidaktikk, med fokus på lærerutdanning og klasseromsundervisning. For tiden forsker jeg på norskspråklige elever og studenters kunnskap, forståelse og bruk av akademisk ordforråd. Norske studenter mestrer ofte uformell engelsk mens det er tegn på at mange mangler kunnskap om akademisk vokabular som er nødvendig for å forstå og produsere akademisk diskurs. Derfor har jeg undersøkt reseptiv kunnskap av akademisk vokabular blant videregående elever (se Skjelde & Coxhead, 2020) og universitets studenter (se Skjelde, 2022). Jeg har også undersøkt studenters konsepsjon av akademisk vokabular for å få innsikt i hvordan vi kan støtte studenters engelskspråklig utvikling av dette ordforrådet. En annen sentral del av min forskning har vært å undersøke elever og studenters kunnskap om kognater med latinske opphav fordi disse forekomme ofte i akademisk diskurs og de kan være til hjelp for utvikling av et akademisk ordforråd  (Skjelde, 2022). 

Undervisning

ENGMAU644 - Emneansvarlig

ENGMAU643 - Diverse undervisning

ENGDI101 - Diverse undervisning  

DIDAENG1 - Diverse undervisning 

  

Publikasjoner
Veiledning

Mastergrad:

Hovedveileder for Aurora Bergane (2023), Lisbeth Væhle Balchen (2023), Runa Stenseide (2022), Per Olsen (2022), Anna Krumsvik (2020), Kåre Vignes (2020), Malin Sandsmark (2019), Simen Mæland Tøllefsen (2019)