Kimberly Marie Skjelde
Stilling
Ph.d.-kandidat, universitetslektor i engelsk fagdidaktikk
Tilhørighet
Arbeid
Mine forskningsinteresser er tilknyttet engelsk fagdidaktikk, med fokus på lærerutdanning og klasseromsundervisning. For tiden forsker jeg på norskspråklige elever og studenters kunnskap, forståelse og bruk av akademisk ordforråd. Norske studenter mestrer ofte uformell engelsk mens det er tegn på at mange mangler kunnskap om akademisk vokabular som er nødvendig for å forstå og produsere akademisk diskurs. Derfor har jeg undersøkt reseptiv kunnskap av akademisk vokabular blant videregående elever (se Skjelde & Coxhead, 2020) og universitets studenter (se Skjelde, 2022). Jeg har også undersøkt studenters konsepsjon av akademisk vokabular for å få innsikt i hvordan vi kan støtte studenters engelskspråklig utvikling av dette ordforrådet. En annen sentral del av min forskning har vært å undersøke elever og studenters kunnskap om kognater med latinske opphav fordi disse forekomme ofte i akademisk diskurs og de kan være til hjelp for utvikling av et akademisk ordforråd (Skjelde, 2022).
Undervisning
Publikasjoner
Faglig foredrag
- Skjelde, Kimberly Marie (2024). Cognate Translation in Language Acquisition. (ekstern lenke)
- Skjelde, Kimberly Marie (2023). Graeco-Latin Cognates in Academic Discourse - The Case of Norwegian and English. (ekstern lenke)
- Skjelde, Kimberly Marie (2023). Vocabulary Knowledge: What? Why? How?. (ekstern lenke)
- Skjelde, Kimberly Marie (2022). Elevaktivitet. (ekstern lenke)
- Skjelde, Kimberly Marie (2022). Academic language in L2 English classrooms. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Skjelde, Kimberly Marie (2023). Exploring L2 English Proficiency and Translation of Academic English Vocabulary. (ekstern lenke)
- Skjelde, Kimberly Marie (2022). Utforsking av L2 engelskstudenters kunnskap om og konsepsjon av akademiske ord. (ekstern lenke)
- Skjelde, Kimberly; Coxhead, Averil (2020). «Mind the gap» - Akademisk ordforråd som prediktor for karakterer i engelsk. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
Poster
Veiledning
Mastergrad:
Hovedveileder for Aurora Bergane (2023), Lisbeth Væhle Balchen (2023), Runa Stenseide (2022), Per Olsen (2022), Anna Krumsvik (2020), Kåre Vignes (2020), Malin Sandsmark (2019), Simen Mæland Tøllefsen (2019)