Introduksjon
Språkbarrierer og ulike kulturelle koder kan gjøre det vanskelig å kommunisere med flyktninger og innvandrere. I noen tilfeller oppstår det misforståelser og konflikter.
Deltidsstudiet Flerkulturell forståelse og kommunikasjon skal gi deg større forståelse for hvordan kulturforskjeller påvirker kommunikasjon.
Studiet er i hovedsak nettbasert, med en fysisk samling ved UiB i tillegg.
Målgrupper
Studiet er aktuelt for deg som møter flyktninger og innvandrere i ditt daglige arbeid. Det kan for eksempel være i innenfor:
- Barnehage, skole eller voksenopplæring
- På helsestasjonen, på sykehus eller i andre deler av helsesektoren
- På asyl- og flyktningemottak
- I utekontakten, i barnevernet eller familievernet
- I ppt-tjenesten
- I politiet eller i kriminalomsorgen
Innhold i studiet
Studiet skal gi deg kunnskap om ulike faktorer som påvirker kommunikasjon på tvers av ulik kulturell bakgrunn. Undervisningen er delt inn i tematiske bolker:
- Introduksjon til sosialantropologiske tenkemåter
- Kjønn, familie og religion
- Makt, autoritet og samfunnsorganisering
- Migrasjon, innvandring og flerkulturelle møter i det norske samfunnet
- Antropologisk kunnskap i helsesektoren
- Flerkulturell forståelse, kommunikasjon og samhandling
Vi vil fokusere mest på Afrika og Midt-Østen, samt Norge som innvandringsland. Som student kan du dessuten være med og påvirke hvilke tema vi skal ta opp.
Studiet skal være praksisnært og vi ønsker å bruke studentenes erfaringer aktivt i undervisningen. Du skal få reflektere rundt din egen yrkesrolle og dine egne erfaringer i møte med flyktninger og innvandrere.
Hvordan er studiet lagt opp?
Studiet går på deltid hvert vårsemester. Det er tre helgesamlinger i løpet av semesteret: en digital samling og to fysiske samlinger på UiBs campus i Bergen.
I tillegg blir det nettundervisning via UiBs læringsplattform Mitt UiB. Den nettbaserte undervisningen består av diskusjonsfora og ulike digitale læringsressurser.
Undervisning våren 2026
- Studiestart: Mandag 5. januar (studiet blir tilgjengelig på læringsplattformen Mitt UiB)
- Første helgesamling: 23. - 25. januar (fysisk på UiBs campus)
- Andre helgesamling: 13. - 15. mars (digital)
- Tredje helgesamling: 8.- 10. mai (fysisk på UiBs campus)
Det er obligatorisk å delta på minst én helgesamling eller tilsvarende timetall fordelt på flere helgesamlinger (ca 19 timer totalt). Vi oppfordrer deg til å delta så mye du kan.
Innleveringer og eksamen våren 2026
Halvveis i semesteret skal du levere inn et obligatorisk essay på rundt 1500 ord hvor du skal reflektere over egne erfaringer knyttet til tema som tas opp i studiet. Dette essayet blir vurdert til bestått/ikke bestått og må være bestått før du kan gå opp til avsluttende eksamen.
Eksamen består i innlevering av oppgave på rundt 3000 ord, som i likhet med essayet vil være en refleksjonsoppgave knyttet til egne erfaringer. Du vil få veiledning en gang i arbeidet med oppgaven.
- Innleveringsfrist essay: 10. april 2026
- Innleveringsfrist eksamensoppgave: 3. juni 2026
Opptakskrav og krav til dokumentasjon
Opptakskrav
Emnet er på masternivå og du må derfor dokumentere at du fyller følgende to opptakskrav:
- Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller tilsvarende grad eller grunnutdanning med minimum tre års omfang/180 studiepoeng.
- Minimum to års relevant arbeidserfaring fra barnehage/skole/voksenopplæring, ulike deler av helsesektoren, i mottaksapparatet, barnevern, ppt-tjeneste, politiet, eller andre felt hvor du møter flyktninger og innvandrere med annen språk- og kulturbakgrunn.
Du må dokumentere at du tilfredsstiller begge kravene. Særlig lang og relevant arbeidserfaring utover minstekravet på to år kan etter nærmere vurdering erstatte inntil ett år av utdanningskravet (60 studiepoeng).
Krav til dokumentasjon
For at vi skal kunne behandle din søknad må vi ha dokumentasjon som viser at du fyller opptakskravene:
- Vitnemål/karakterutskrift fra høyere utdanning
- CV
- Bekreftelse på relevant arbeidserfaring
Har du utdanning fra UiB eller fra andre offentlige universitet/høyskoler i Norge vil vi i de fleste tilfeller ha tilgang til å se denne og du trenger ikke laste opp noe.
Har du utdanning fra en privat høyskole, fra utlandet, eller det er lenge siden du avsluttet utdanningen må vi be deg laste opp vitnemål/karakterutskrifter sammen med søknaden din. Du finner en oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som deler resultater automatisk når du har logget deg inn for å registrere søknad.
Du må dessuten laste opp din CV samt attest fra tidligere relevant arbeidsforhold, eller en arbeidsbekreftelse fra eksempelvis nærmeste leder/HR som dokumenterer arbeidsforholdet (stilling og varighet/omfang).
Arbeidsavtale/CV er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene.
Hva koster studiet?
Studieavgift
Studiet har en studieavgift på 17 000,-
Vi sender ut faktura for studieavgiften rundt studiestart i januar.
I utgangspunktet sender vi fakturaen til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon. Du får informasjon om dette når vi sender deg bekreftelse på studieplass.
Semesteravgift
Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og -tjenester for alle studenter.
Du får nærmere informasjon om hvordan og når du skal betale semesteravgiften når du har fått studieplass.
Vil du vite mer?
Har du spørsmål om faglig innhold, organisering eller undervisning? Kontakt Institutt for sosialantropologi: