Introduksjon
I en medievirkelighet der kampen om folks oppmerksomhet aldri har vært hardere, er den gode historien helt avgjørende for å nå ut til folk. Men hvordan finner man de gode historiene som skaper engasjement hos publikum? Hvordan nærmer man seg kilder og bygger tillit, og hvordan komponerer man en god historie?
Dette er et frittstående videreutdanningsemne, som også inngår som ett av flere valgfrie emner i Erfaringsbasert master i gravejournalistikk.
Emnet er særlig aktuelt for deg vil bli bedre til å formidle kompliserte saker gjennom fortellingens makt.
Les mer om opptakskrav og krav til dokumentasjon av tidligere utdanning og yrkeserfaring lenger ned.
Innhold i studiet
Emnet gir en praktisk innføring i universelle fortellerverktøy som du kan bruke uavhengig av publiseringsplattform og redaksjonelle ressurser.
I tillegg vil du lære om hvordan man gjør historiefortelling til en integrert del av et større undersøkende graveløp. Sentralt i emnet står de etiske dilemmaene som oppstår i forholdet mellom historiefortelling og fakta-undersøkelser.
Hvordan er studiet lagt opp?
Undervisningen går over ett semester og består av tre studiesamlinger ved UiB og Senter for undersøkende journalistikk i Media City Bergen.
Samlingene vil bestå av forelesninger, workshops, gruppearbeid og refleksjoner i plenum. Vi har også med oss erfarne gravejournalister som gjesteforelesere, som vil dele sine erfaringer og beste tips.
Samlinger ved UiB høsten 2025
- 26. - 27. august (tirs-ons)
- 16. - 17. september (tirs-ons)
- 28. - 29. oktober (tirs-ons)
Samling nr 2 er lagt rett før konferansen Fortellingens kraft 17. - 19. september. Vi oppfordrer dere til å delta på denne i etterkant av samlingen, om dere har mulighet.
Vi legger opp til at du kan ta studiet ved siden av jobb, og du må regne med en aktiv og engasjert arbeidsinnsats tilsvarende tilsvarer 20-30 prosent arbeidstid. Husk å avtale permisjon i forbindelse med samlingene og eksamen med din arbeidsgiver.
Eksamen
Innlevering av en reflekterende emneoppgave over et selvvalgt tema. Du får veiledning underveis.
Innleveringsfrist: Mandag 24. november 2025 kl. 14.00
Undervisere
Ansvarlige:
- Carl-Gustav Lindén, professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB
- Kristine Holmelid, leder ved SUJO. Mangeårig reportasjeleder i Bergens Tidende og tidligere medlem av SKUP-juryen
Gjesteforelesere:
- Workshop med Ken Armstrong, vinner av Pulitzerprisen fire ganger: Hvordan fastholde undersøkende journalistikks nitidige faktakontroll og samtidig formidle på en medrivende måte? Armstrong deler metoder og tips i en workshop hvor dere får oppgaver underveis.
- Svein Kjølberg, tekstcoach i VG: Hvordan VG får mange hundre tusen lesere på sine undersøkende saker.
- Flere navn kommer
Opptakskrav og prioritering av søkere
Opptakskrav
Følgende opptakskrav gjelder for alle emnene som inngår i Erfaringsbasert master i gravejournalistikk:
- Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller tilsvarende grad eller grunnutdanning med minimum tre års omfang/180 studiepoeng
- Minimum to års arbeidserfaring som journalist
Du må dokumentere at du tilfredsstiller begge kravene. Særlig lang og relevant arbeidserfaring utover minstekravet på to år kan etter nærmere vurdering erstatte inntil ett år av utdanningskravet (60 studiepoeng).
Krav til dokumentasjon
For at vi skal kunne behandle din søknad må vi ha dokumentasjon som viser at du fyller opptakskravene:
- Vitnemål/karakterutskrift fra høyere utdanning
- CV
- Bekreftelse på relevant yrkeserfaring
Har du utdanning fra UiB eller fra andre offentlige universitet/høyskoler i Norge vil vi i de fleste tilfeller ha tilgang til å se denne og du trenger ikke laste opp noe.
Har du utdanning fra en privat høyskole, fra utlandet, eller det er lenge siden du avsluttet utdanningen må vi be deg laste opp vitnemål/karakterutskrifter sammen med søknaden din. Du finner en oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som deler resultater automatisk når du har logget deg inn for å registrere søknad.
Du må dessuten laste opp din CV samt attest fra tidligere relevant arbeidsforhold, eller en arbeidsbekreftelse fra eksempelvis nærmeste leder/HR som dokumenterer arbeidsforholdet (stilling og varighet/omfang).
Arbeidsavtale/CV er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene.
MERK: Har du tatt ett av de andre emnene som inngår i masterprogrammet er det ikke nødvendig å laste opp dokumentasjon på nytt i forbindelse med søknad til påfølgende emner.
Prioritering av søkere
Vi vil prioritere søkere som allerede har tatt ett- eller flere av de andre emnene som inngår i masterprogrammet og ellers etterstrebe en god variasjon i studentgruppen med tanke på både geografisk fordeling og små/store redaksjoner.
Hva koster studiet?
Studieavgift
Studieavgiften avhenger av om din arbeidsgiver har avtale med UiB og Senter for undersøkende journalistikk eller ikke:
- Kr 30 000,- per emne for mediebedrifter med avtale
- Kr 40 000,- per emne for andre
Studieavgiften inkluderer alle kostnader til undervisning og eksamen. Lunsj, middag og sosial sammenkomst i forbindelse med fysiske undervisningssamlinger er også inkludert.
Pensumlitteratur samt utgifter til reise/opphold i forbindelse med samlinger kommer i tillegg og må dekkes av den enkelte deltaker/arbeidsgiver utenom.
Faktura for studieavgiften blir sendt ut rundt studiestart.
I utgangspunktet blir faktura for studieavgift sendt til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må din arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon. Informasjon om dette får du når du vi sender ut bekreftelse på studieplass.
Semesteravgift
Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og –tjenester for alle studenter.
Du vil få nærmere informasjon om hvordan og når semesteravgiften skal betales når du har fått studieplass.
Søke støtte til finansiering
STUP
Stup finansierer deltidsstudier med maksbeløp på 130.000 kr.
Fra og med 2025 gjelder følgende søknadsfrister hos Stup: 1. februar, 1 mai, 1. september og 1. november. Merk at søknaden må være behandlet før studiestart.
Hvis det er aktuelt å ta flere av emnene som inngår i masterprogrammet, vil vi anbefale at du søker om støtte til alle de planlagte masteremnene nå, slik at du unngår å komme i Stups karantene etter ett emne.
Det er mulig å søke plass på ett- eller flere av masteremnene under forutsetning av at du får Stup-stipend. Send i tilfelle e-post til koordinator astrid.norheim@uib.no når du har søkt på et emne der du sier fra om at du tar forbehold om at du får stipend.
Andre finansieringsmuligheter
For ansatte i NRK:
NRK finansierer inntil ti studieplasser hvert semester og har egne, interne søknadsfrister.
NRK har også stipendordninger. Ta kontakt med Eilert Torsnes i NRK for mer informasjon: eilert.torsnes@nrk.no
Norsk Redaktørforening:
Norsk Redaktørforening lyser ut stipender hver høst og vår på inntil kr 30 000,-
Pressens Stipendfond:
Det kan være aktuelle stipender å søke på hos Pressens Stipendfond.
Vil du vite mer?
Har du spørsmål om faglig innhold, organisering eller undervisning kan du ta kontakt med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO):