Master i gravejournalistikk

Jobber du med journalistikk og ønsker å gjøre mer enn å skrape i overflaten? Ved UiB kan du lære av de beste og fordype deg i gravejournalistikk ved siden av jobben. Velg enkeltemner eller bygg ut til fullt masterprogram. Opptak til nye emner hvert semester.

Fakta om studiet:

  • 90 studiepoeng
  • Deltid
  • Velg blant ulike emner á 10 studiepoeng
  • Avsluttende masteroppgave 30 studiepoeng
  • Studieavgifter kr 30. - 40. 000 per emne
  • Semesteravgift kr 650,- per semester

Introduksjon

Skulle du gjerne blitt bedre på kildehåndtering, søk etter personer, lært mer om å bruke kunstig intelligens som graveverktøy eller blitt en tryggere leder av gravejournalistikk? Erfaringsbasert master i gravejournalistikk er utviklet for å gi deg tyngden du trenger.  

Programmet er utviklet av Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) og Institutt for informasjons- og medievitenskap, i samarbeid med sentrale medieaktører som NRK, Schibsted, Amedia, Polaris og TV2/Egmont. Siden oppstarten høsten 2021 har 134 journalister, redaktører og andre redaksjonelle medarbeidere tatt ett eller flere av emnene.  

Oppbygning av programmet

Masterprogrammet er fleksibelt og består av frittstående enkeltemner og en avsluttende masteroppgave. 

Hvert emne gir 10 studiepoeng og går over ett semester. Emnene er fleksibelt lagt opp med tre fysiske samlinger ved UiB i Bergen og små delinnleveringer mellom samlingene.   

Du søker opptak til hvert emne separat og velger selv hvilke- og hvor mange emner du vil ta. Vi rullerer mellom hvilke emner som til enhver tid blir tilbudt, se oversikt under.  

Når du har tatt seks av emnene og oppnådd 60 studiepoeng, kan du søke opptak til den avsluttende masteroppgaven.  

Emner høsten 2025

 Høstsemesteret 2025 går følgende emner: 

  • UJO660 Fra idé til publisering
  • UJO663 Historiefortelling i undersøkende journalistikk
  • UJO667 Etikk i gravejournalistikk
  • UJO670 Masteroppgave i gravejournalistikk


Du søker studieplass på hvert emne for seg, via nettsiden for det enkelt emne. Se emneoversikten under.

Informasjon om emner som skal gå våren 2026 kommer tidlig i høstsemesteret. 

Hvordan er undervisningen lagt opp?

Hvert emne har tre fysiske samlinger ved Media City Bergen. Hver samling går over to dager. 

I tillegg vil det være delinnleveringer mellom samlingene. Du får veiledning på oppgavene som skal leveres inn. 

Oversikt over datoer for vårens studiesamlinger finner på nettsidene for hvert enkelt emne, følg lenkene over.  

Om masteroppgaven

Den avsluttende masteroppgaven skal være en teoretisk og analytisk oppgave rundt et praktisk graveprosjekt. Det kan være ditt eget eller noen andres. 

Oppgaven er normert til 30 studiepoeng og skal ha et omfang på rundt 40 sider. Normalt vil dette kreve at ut du arbeider med oppgaven i to semestre. Du vil få veiledning underveis. 

Les mer om masteroppgaven

Opptakskrav og prioritering av søkere

Opptakskrav

Følgende opptakskrav gjelder for alle emnene som inngår i Erfaringsbasert master i gravejournalistikk: 

  1. Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller tilsvarende grad eller grunnutdanning med minimum tre års omfang/180 studiepoeng 
  2. Minimum to års arbeidserfaring som journalist 

 
Du må dokumentere at du tilfredsstiller begge kravene. Særlig lang og relevant arbeidserfaring utover minstekravet på to år kan etter nærmere vurdering erstatte inntil ett år av utdanningskravet (60 studiepoeng). 

For å kunne søke opptak den avsluttende masteroppgaven må du ha fullført og bestått seks emner og ha oppnådd 60 studiepoeng. Du må ha tatt minst tre av emnene som inngår i masterprogrammet og ett av disse må være enten UJO660 eller UJO661. 

Har du tatt andre emner på masternivå ved en annen utdanningsinstitusjon kan du søke om innpass av disse. Det blir da gjort en vurdering om de kan innpasses, eventuelt delvis innpasses. Du kan maksimalt få innpasset 30 studiepoeng. 

Krav til dokumentasjon

For at vi skal kunne behandle din søknad må vi ha dokumentasjon som viser at du fyller opptakskravene: 

  • Vitnemål/karakterutskrift fra høyere utdanning 
  • CV 
  • Bekreftelse på relevant yrkeserfaring 

 

Har du utdanning fra UiB eller fra andre offentlige universitet/høyskoler i Norge vil vi i de fleste tilfeller ha tilgang til å se denne og du trenger ikke laste opp noe. 

Har du utdanning fra en privat høyskole, fra utlandet, eller det er lenge siden du avsluttet utdanningen må vi be deg laste opp vitnemål/karakterutskrifter sammen med søknaden din. Du finner en oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som deler resultater automatisk når du har logget deg inn for å registrere søknad.    

Du må dessuten laste opp din CV samt attest fra tidligere relevant arbeidsforhold, eller en arbeidsbekreftelse fra eksempelvis nærmeste leder/HR som dokumenterer arbeidsforholdet (stilling og varighet/omfang). 

Arbeidsavtale/CV er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene. 

MERK: Har du tatt ett av de andre emnene som inngår i masterprogrammet er det ikke nødvendig å laste opp dokumentasjon på nytt i forbindelse med søknad til påfølgende emner. 

Prioritering av søkere

Vi vil prioritere søkere som allerede har tatt ett- eller flere av de andre emnene som inngår i masterprogrammet og ellers etterstrebe en god variasjon i studentgruppen med tanke på både geografisk fordeling og små/store redaksjoner. 

Hva koster studiet?

Studieavgift

Studieavgiften per emne avhenger av om din arbeidsgiver har avtale med UiB og Senter for undersøkende journalistikk eller ikke:  

  • Kr 30 000,- per emne for mediebedrifter med avtale
  • Kr 40 000,- per emne for andre 


Det samme gjelder for masteroppgaven: 

  • Kr 80 000,- for mediebedrifter med avtale
  • Kr 100 000,- for andre 


Studieavgiften inkluderer alle kostnader til undervisning og eksamen. Lunsj i forbindelse med fysiske undervisningssamlinger er også inkludert. Middag og sosial sammenkomst må den enkelte deltaker/arbeidsgiver dekke utenom. 

Pensumlitteratur samt utgifter til reise/opphold i forbindelse med samlinger kommer i tillegg og må dekkes av den enkelte deltaker/arbeidsgiver utenom. 

Faktura for studieavgiften blir sendt ut rundt studiestart.  

I utgangspunktet blir faktura for studieavgift sendt til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må din arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon.  Informasjon om dette får du når du vi sender ut bekreftelse på studieplass. 

Semesteravgift

Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og –tjenester for alle studenter.   

Du vil få nærmere informasjon om hvordan og når semesteravgiften skal betales når du har fått studieplass.   

Søke støtte til finansiering

STUP

Stup finansierer deltidsstudier med maksbeløp på 130.000 kr. 

Fra og med 2025 gjelder følgende søknadsfrister hos Stup: 1. februar, 1 mai, 1. september og 1. november. Merk at søknaden må være behandlet før studiestart.

Hvis det er aktuelt å ta flere av emnene som inngår i masterprogrammet, vil vi anbefale at du søker om støtte til alle de planlagte masteremnene nå, slik at du unngår å komme i Stups karantene etter ett emne.  

Det er mulig å søke plass på ett- eller flere av masteremnene under forutsetning av at du får Stup-stipend. Send i tilfelle e-post til koordinator astrid.norheim@uib.no når du har søkt på et emne der du sier fra om at du tar forbehold om at du får stipend. 

NRK

NRK finansierer inntil ti studieplasser hvert semester og har egne, interne søknadsfrister. 

NRK har også stipendordninger. Ta kontakt med Eilert Torsnes i NRK for mer informasjon: eilert.torsnes@nrk.no.

Norsk Redaktørforening

Norsk Redaktørforening lyser ut stipender hver høst og vår på inntil kr 30 000,-

Pressens Stipendfond

Det kan være aktuelle stipender å søke på hos Pressens Stipendfond. 

Kontakt UiB Videre

Har du spørsmål om søknad, krav til dokumentasjon, søknadsfrister eller status for din egen søknad? Ta kontakt med UiB Videre:

Telefonnummer
55582040
E-post
videre@uib.no
Sist oppdatert: 24.02.2025