Introduksjon
For at ny teknologi skal være et effektivt verktøy som fremmer kvalitet og bidrar til utviklingen av bærekraftige helsetjenester trengs det solid kunnskap og kompetanse om hvilke muligheter og utfordringer teknologien gir oss.
Videreutdanningstilbudet Digitalisering i helse retter seg mot deg som skal iverksette, organisere eller lede bruken av teknologi i enten kommunehelsetjeneste, spesialisthelsetjeneste eller i privat helsevirksomhet. Studiet består av fire mindre emner som inngår i en emnepakke.
Studiet er på masternivå og du må derfor ha bachelorgrad eller tilsvarende grunnutdanning, med et omfang på minimum tre år. Du må også ha minimum to års relevant yrkeserfaring fra helsetjenesten i Norge, etter endt grunnutdanning.
Les mer om opptakskrav og krav til dokumentasjon av tidligere utdanning og relevant yrkeserfaring lenger ned.
Innhold i studiet
De fire emnene tar til sammen for seg ulike aspekter ved den pågående digitaliseringen av helsetjenesten, der blant annet Nasjonal e-helsestrategi utgjør en viktig referanseramme.
Sentrale tema:
- Føringer og strategier for digitalisering av helsesektoren
- IKT-sikkerhet
- Brukerinvolvering
- Etikk og pasientsikkerhet
- Organisasjonsmuligheter
- Ledelse av endringsprosesser
- Prosjektmetodikk
- Rolleforståelse i digitaliseringsprosjekter
- Utvikling av digitale helsetjenester
Hvordan er studiet bygd opp?
De fire emnene går fortløpende etter hverandre. Det første emnet går sent i høstsemesteret fra oktober til desember. De tre neste emnene går i vårsemesteret:
Emne 1: DIGHEL630 (oktober-desember)
Emne 2: DIGHEL631 (januar-februar)
Emne 3: DIGHEL632 (februar-april)
Emne 4: DIGHEL633 (april-juni)
Du kan velge om du vil ta kun ett, to eller tre av emnene, eller om du vil ta hele emnerekken. Hvert emne varer i omtrent to måneder og inkluderer obligatoriske innleveringer og en avsluttende eksamen.
For å skape en felles grunnmur av begreper og metodikk må alle søke på- og starte med det obligatoriske emnet DIGHEL630.
Når du har bestått eksamen i DIGHEL630 blir du automatisk meldt opp til de neste emnene. Dersom det er noen av de neste emnene du ikke ønsker å ta, må du derfor selv melde deg av disse innen de fristene som blir oppgitt i forbindelse med opptak til grunnemnet DIGHEL630.
Se detaljer om oppstartsdatoer og eksamensdatoer under.
Undervisnings- og eksamensdatoer 2025-2026
DIGHEL630 Digitalisering i helse: Individ, organisasjon og samfunn
- Onsdag 1. oktober: Emnet blir tilgjengelig på læringsplattformen
- Mandag 13. oktober: Fysisk undervisningsdag ved UiB (1 dag)
- Nettundervisning via læringsplattformen
- Mandag 24. november: Eksamen blir utlevert
- Mandag 8. desember: Innleveringsfrist eksamensoppgave
DIGHEL631 Digitalisering i helse: Digitale helsetjenester
- Fredag 19. desember: Emnet blir tilgjengelig på læringsplattformen
- Mandag 5. januar: Oppstart undervisning på læringsplattformen
- Nettundervisning via læringsplattformen
- Fredag 23. januar: Eksamen blir utlevert
- Mandag 23. februar: Innleveringsfrist eksamensoppgave
DIGHEL632 Digitalisering i helse: Ledelse
- Mandag 23. februar: Emnet blir tilgjengelig på læringsplattformen
- Mandag 2. mars: Fysisk undervisningsdag ved UiB (1 dag)
- Mandag 5. januar: Oppstart undervisning på læringsplattformen
- Nettundervisning via læringsplattformen
- Fredag 27. mars: Eksamen blir utlevert
- Mandag 20. april: Innleveringsfrist eksamensoppgave
DIGHEL633 Digitalisering i helse: Digitaliseringsprosjekt og implementering
- Mandag 20. april: Emnet blir tilgjengelig på læringsplattformen
- Nettundervisning via læringsplattformen
- Fredag 22. mai: Eksamen blir utlevert
- Mandag 15. juni: Innleveringsfrist eksamensoppgave
Opptakskrav og rangering av søkere
Opptakskrav
Studiet er på masternivå og du må dokumentere at du fyller følgende to opptakskrav:
- Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller annen tilsvarende grad eller grunnutdanning med et omfang på minimum tre år/180 studiepoeng.
- Minimum to års relevant yrkeserfaring fra helsetjenesten i Norge etter endt grunnutdanning.
Du må dokumentere at du tilfredsstiller begge kravene. Særlig lang og relevant arbeidserfaring, utover minstekravet på to år kan etter nærmere vurdering erstatte inntil ett år av utdanningskravet (60 studiepoeng).
Dersom du har arbeidet i deltidsstillinger må antall måneder/år legges sammen slik at dette samlet utgjør minimum to års full tids yrkespraksis.
Prioritering av søkere
Vi har 30 studieplasser pr emne. Dersom vi får flere søkere enn vi har plass til vil vi prioritere etter følgende kriterier:
1. Antall utdanningspoeng ut over bachelorgrad.
2. Omfang av relevant yrkeserfaring
3. Spesiell utdanning eller praksis som styrker bredden i studentgruppen.
Dersom det blir fullt, vil du få tilbud om å stå på venteliste.
Hva koster studiet?
Studieavgift
Hvert emne har en studieavgift på kr 12 500,-
Samlet kostnad for alle fire emnene i rekken blir da kr 50 000,-
Studieavgiften dekker alle kostnader til undervisning og eksamen. Utgifter til pensumlitteratur samt evt. reise og opphold i forbindelse med fysiske samlingsdager kommer i tillegg.
Du betaler med faktura. Vi sender ut faktura rundt studiestart.
I utgangspunktet blir faktura for studieavgift sendt til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må din arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon. Du får mer informasjon om dette når vi sender ut bekreftelse på studieplass.
Semesteravgift
Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og –tjenester for alle studenter.
Du vil få nærmere informasjon om hvordan og når semesteravgiften skal betales når du har fått studieplass.
Vil du vite mer?
Har du spørsmål om faglig innhold, organisering eller undervisning kan du ta kontakt med Institutt for global helse- og samfunnsmedisin: