Bli klar for studiene - steg for steg:
Aktivere IT-brukerkonto
Alle som er tatt opp som studenter ved UiB må ha en IT-brukerkonto som gir deg tilgang til en rekke systemer ved UiB. Det viktigste er tilgang til læringsplattformen Mitt UiB, som er utgangspunktet for all undervisning og praktisk informasjon på studiet ditt.
Dersom du aldri har studert ved UiB før, eller det er mer enn 8 måneder siden sist, vil IT-avdelingen automatisk opprette en ny brukerkonto til deg. Dette blir gjort med med en gang du har blitt tatt som student på et emne/studium.
Du må selv aktivere kontoen før du kan ta den i bruk. Du vil få en e-post når du har fått tildelt en brukerkonto som er klar til å bli aktivert.
Slik aktiverer du IT-brukerkonto
Har du ikke norsk fødsels- og personnummer? Da skal du følge en litt annen fremgangsmåte:
Sette opp tofaktor-pålogging
Når du logger inn på en av tjenestene på UiB med brukernavn og passord, vil du få beskjed om at du må sette opp tofaktor-pålogging, også kalt totrinnsbekreftelse. Dette må du gjøre innen 14 dager.
Tofaktor-pålogging betyr at du må ha en ekstra identifiseringsmetode, i tillegg til passordet ditt. Tofaktor-pålogging hindrer andre å logge inn på kontoen din, selv om de kjenner til passordet ditt.
Vi anbefaler at du bruker Authenticator-app på mobiltelefonen som ekstra identifisering.
Logge på UiBs systemer
Du logger deg inn på UiBs systemer med brukernavn/passord og tofaktor-pålogging. Brukernavnet ditt består av tre eller fire tall, og tre eller fire bokstaver. Du kan enten legge inn kun brukernavnet ditt, eller e-posten som innholder brukernavnet ditt: brukernavn(at)uib.no. Det vil stå i innloggingsvinduet hvilken av dem du skal bruke.
Det er mange ulike systemer ved UiB, under lister vi opp de viktigste systemene du må kjenne til og forholde deg til. Her kan du lese kort om hva de forskjellige systemene brukes til.
- Studentweb
- Mitt UiB
- Student e-post
- Litteraturkiosken
- Digital eksamen: vurdering.uib.no
Studentweb
Her samles alle opplysninger om deg som student. Her kan du oppdatere personalia, adresse- og kontaktinformasjon, se hvilke emner/studier du er meldt opp til og finne dine eksamensresultater. Masteroppgaver skal også som hovedregel leveres via Studentweb. Du logger deg inn med brukerkontoen din (se over).
Mitt UiB
Mitt UiB er navnet på den digitale læringsplattform ved UiB, som er utgangspunktet for for all undervisning og annen praktisk informasjon rundt studiet ditt. Les mer i eget avsnitt under.
Student epost
All informasjon og viktige meldinger sendes til din student-epostadresse, som blir automatisk generert til deg straks du har opprettet IT-brukerkonto. Les mer i eget avsnitt under.
Litteraturkiosken
Her kan du kjøpe digitalt tilgjengelig pensumlitteratur (pdf-filer etc). Tjenesten er integrert i Mitt UiB og du finner lenke til Litteraturkiosken inne på emnesiden for ditt emne/studium.
Digital eksamen: vurdering.uib.no
Digital skoleeksamen/hjemmeeksamen foregår i vårt digitale eksamenssystem vurdering.uib.no. Les mer i eget avsnitt under.
Logge deg inn på læringsplattformen Mitt UiB
Læringsplattformen Mitt UiB er navet i UiBs kommunikasjon med studenter, både for selve undervisningen på et emne/studium og for praktisk informasjon ellers i løpet av studiet.
Hvert emne har en egen side på Mitt UiB, for studenter som er opptatt på emnet. Du må derfor først aktivere brukerkonto (se avsnitt over) og så logge deg inn på Mitt UiB: brukernavn(at)uib.no
Når du er registrert som student på et emne/studium vil dette automatisk dukke opp på ditt Dashboard etter innlogging. Alternativt kan du søke opp emnekoden i søkefeltet.
Er du tatt opp til et nettbasert studium ved UiB vil all undervisning foregå med utgangspunkt i Mitt UiB. Er du tatt opp til et samlingsbasert studium vil det likevel være en del undervisningsressurser som legges ut på Mitt UiB, blant annet for selvstudier mellom samlinger. Det er også her på emnets side at du finner lenke til litteraturliste og får tilgang til digitale litteraturkilder, artikler mm. via Litteraturkiosken. Viktig informasjon om tidsfrister, innleveringsfrister og annet vil også bli lagt ut her.
Lese student e-postadresse
Når du har opprettet en brukerkonto blir det automatisk generert en student e-postadresse til deg som ser slik ut: brukernavn(at)uib.no
Meldinger som legges ut til studenter i Mitt UiB og annen viktig UiB-informasjon sendes til denne adressen. Det er derfor viktig at du sjekker denne jevnlig.
Se introduksjon til nettstudier og digitale arbeidsformer
UiB har utarbeidet introduksjonskurset Digital student som vi anbefaler at du kikker gjennom. Kurset er utviklet med tanke på fulltidsstudenter på campus, så alt er ikke like relevant for deg som skal studere på deltid og eventuelt kun som nettstudent hjemmefra. Men du får en fin introduksjon til digitale arbeidsmetoder og de forskjellige digitale verktøyene og systemene her ved UiB. Hele introduksjonskurset tar under 1 time å gjennomføre.
Betale semesteravgift
Alle som blir tatt opp som studenter på et emne/studium ved UiB må betale lovpålagt semesteravgift, som p.t. er kr 650,- per semester.
Semesteravgiften er en personlig avgift som går til å dekke felles velferdsgoder for alle studenter ved UiB og skal betales inn individuelt og kommer i tillegg til eventuell studieavgift.
Betalingsfristen er i starten av hvert semester, normalt innen hhv. 1. september for studier i høstsemesteret og innen 1. februar for studier i vårsemesteret.
Videreutdannings- og deltidsstudier som har søknadsfrist/opptak og studiestart senere enn dette har senere betalingsfrist og du får informasjon om dette når du har fått bekreftelse på studieplass.
Du skal kun betale en semesteravgift per semester, uavhengig av hvor mange emner du eventuelt tar samme semester. Du skal også kun betale til en utdanningsinstitusjon om gangen, så tar du samtidig studier andre steder vil du kunne få fritak for betaling av semesteravgiften ved UiB. Du kan lese mer om dette og øvrige vilkår for videreutdanningsstudier her:
Betale eventuell studieavgift
For videreutdanning og deltidssstudier med studieavgift gjelder følgende:
Faktura for studieavgiften blir sendt ut rundt studiestart. I utgangspunktet blir faktura for studieavgift sendt til deg personlig. Dersom arbeidsgiveren din skal betale studieavgiften må arbeidsgiver fylle ut et eget skjema med fakturainformasjon. Du får informasjon om dette når du mottar bekreftelse på at du har fått studieplass.
Søke støtte hos Lånekassen?
Videreutdanninger på 15 studiepoeng eller mer er som hovedregel godkjent for støtte fra Lånekassen.
Når semesteravgiften er betalt får Lånekassen automatisk melding om at du er registrert som student. Da kan du søke om lån/stipend.
Følgende regler gjelder:
- Du kan få stipend og lån for inntil 5 måneder om høsten og 6 måneder om våren
- Hvor mye lån og stipend du kan få beregnes ut fra hvor mange studiepoeng du skal ta, og hvor mye du evt. skal betale i studieavgift
- Er du over 30 år kan du få tilleggslån
- Har du barn under 16 år som du forsørger kan du også få tilleggslån
Søknadsfrister:
- 15. november for studier i høstsemesteret eller ett helt år
- 15. mars for vårsemesteret
Spørsmål underveis i studiene?
Nå er du i gang som videreutdanningsstudent ved UiB, og de fleste spørsmål som dukker opp underveis kan du ta opp med EVU-koordinator/kontaktperson for ditt studium.
Vi anbefaler at du leser og gjør deg kjent med Vilkår for videreutdanningsstudier. Der finner du utfyllende informasjon om:
- Tilrettelegging av studiene
- Pause eller permisjon fra studiet
- Trekk fra studiet
- Eksamen
- Sensur, karakterutskrift og klage
Kontakt IT-avdelingen
Har du spørsmål om- eller problemer med å aktivere din IT-brukerkonto, sette opp tofaktor-pålogging eller med å logge deg på noen av våre IT-systemer?
- Telefonnummer
- 55584700
- Åpningstider
-
Telefontider: 0800 - 1545 mandag-fredag
Chat: 0830 - 1500